BELLA ELLIS : SYSTRARNA PÅ HEDEN: ETT BRONTÉMYSTERIUM – deckarhistoria med fantasyvibbar och gotiska skräckelement

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Förlag: Bokförlaget Polaris
Originaltitel: The Vanished Bride
Översättning: Karin Andrae
Genre: Skönlitteratur i översättning
Antal sidor: 310
Format: Inbunden
Utgivningsdatum: 2020-05-15

Innan de blev världsberömda författare så var Charlotte, Emily och Anne Brontë framgångsrika deckare. Blivande författare har ju allt som krävs för att vara deckare – förmågan att läsa mellan raderna och massor av fantasi … Alltså grundar de tre systrarna en detektivbyrå, under namnet bröderna Bell, och jobbar själva för dessa imaginära bröder. Fans av Brontësystrarna känner säkert igen namnet Bell – Currer, Ellis, och Acton Bell var de namn under vilka Charlotte, Emily och Anne Brontë först publicerade sin poesi (i en gemensam volym) och sedan sina romaner, eftersom kvinnliga författare vid den här tiden inte var på modet.

Kärlek vid första ögonkastet

Nu är det snarare tvärtom – manliga författare tar gärna en kvinnlig pseudonym för att sälja bättre. Och ingen pseudonym säljer så bra som Elena Ferrante.
Bella Ellis är en pseudonym (som är en fin homage till Brontë systrarna) för författaren Rowan Coleman, som även har haft framgångar under sitt riktiga namn.

Första gången som Rowan besökte Haworth, den berömda prästgården i norra England som var Brontësystrarnas hem, var hon tio år gammal, och det var kärlek vid första ögonkastet. Till Charlotte, Emily och Anne, till deras liv, till deras böcker och till arvet de lämnat efter sig.

Ett mystiskt försvinnande med Sherlock Holmesvibbar

Systrarna på heden är en deckare, men också en kärleksförklaring till Brontësystrarna och en varmhjärtad skildring av den syskonkärlek som håller dem samman. Flera gånger under handlingens gång förekommer scener som är som parafraser på klassiska scener i Brontëlitteraturen. “The lord of the manor” till häst med sina vildsinta hundar (som Emily kärleksfullt tämjer), kvinnan som spärrats in på vinden, herrgården som står i ljusan låga, mystiska “housekeepers”, hemliga gångar, gotiska gamla hus, besjälade beskrivningar av naturen…

Det vilar så klart också mycket gotiska Sherlock Holmesvibbar över detta fall. (Brontë systrarna och Conan Doyle levde under samma litterära epok och under samma trendiga strömningar). Fallet kretsar kring ett mystiskt försvinnande. En tom sängkammare, massor av blod, men ingen kropp. Mord? Kidnappning? Eller någon som fejkat sin egen död för att undkomma ett hemskt öde?

Skapade rivaliserande fantasyvärldar

I närheten har några romer synts till (“zigenarromantik” brukar diskuteras i samband med Emily Brontës Wuthering Heights). I likhet med den nu aktuella Netflixfilmatiseringen av Nancy Springers Enola Holmes, så har man i centrum av historien en kvinna som försvinner för att hon längtar efter frihet från förtryck och från rådande normer, och en positiv skildring av romer.

Rowan Coleman är dock mycket skickligare på att konstruera intriger, action, tidstypiska miljöer, dialoger och övertygande personporträtt. Det är helt enkelt trivsamt att hänga med Brontëgänget, de tre berömda systrarna och deras ohängde slarver till bror, Branwell (som alla Brontëfans vet kommer att supa ihjäl sig …). Och alla fantasyfans vet ju att Brontëgänget var bland de första i världen med att skriva fantasy. De fyra syskonen delade upp sig två och två och skapade rivaliserande fantasyvärldar, Gondal (Emily och Anne) och Angria (Charlotte och Branwell), med detaljerade strukturer, intriger, krig och romanser.

I Systrarna på heden arbetar Emily fortfarande på nya intriger till sin fantasyvärld Gondal, medan Charlotte påstår att fantasy är barnsligt … Hon skulle bara se bokhyllorna som dignar under tjocka fantasyvolymer för en vuxen publik idag! Game of Thrones är bara toppen på isberget …

Svärmar för despotiske farsgubben

Man känner igen massor av detaljer från Haworth, från landskapet i Yorkshire och detaljer från Brontë familjens liv, som är väl dokumenterat. Det märkligaste i romanen är dock hur alla systrarna svärmar undfallande för den despotiske gamle farsgubben – det var ju han som slängde iväg dem till en skola där flickorna vansköttes, och där de två äldsta systrarna Brontë, Maria och Elizabeth, dog … Ett liknande öde drabbade Coco Chanels systrar, och hon var arg på sin farsa i resten av sitt liv. En mer naturlig reaktion på att ha lämnats på en skola där elever i praktiken avlivas med hjälp av svält, köld och sjukdom …

Allting har en naturlig förklaring

Systrarna på heden är början på en ny serie – detektivbyrån Bell kommer tillbaka och löser mysteriet med The Diabolical Bones nästa år (svensk titel hittills okänd). Rowan Coleman har verkligen tagit fasta på de gotiska skräckelementen och fantasyvibbarna som är så vanliga i Brontësystrarnas böcker – men givetvis: allting som har hänt har en helt naturlig förklaring, utan hokus pokus! Precis som det ska vara i en modern, traditionell deckare!

Skriven 2020-09-30

Läs mer om boken här

print

Våra samarbetspartners