PAM & TOMMY – kittlande publikfriare på nostalgitur i en L.A.-baserad rock’n’roll-tillvaro, modell 90-tal

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Skapad av Robert Siegel
Regi: (1-3) Craig Gillespie, (4, 7) Lake Bell, (5, 8) Gwyneth Horder-Payton, (6) Hannah Fidell,
Skådespelare: Lily James, Sebastian Stan, Seth Rogen, Nick Offerman, Taylor Schilling, Pepi Sonuga, Fred Hechinger, Paul Ben-Victor, Mozhan Marnò, Medelion Rahimi
Land: USA
År: 2022
Genre: Biografi, Drama, Romantik
Längd: 33-52 minuter (8 avsnitt)
Visas på Disney+
Betyg: 4

Succén är redan ett faktum för denna miniserie, så alla som inte lever under en sten vet säkert vad det här handlar om. Även de som inte skulle ha råkat vara födda då det som skildras utspelade sig. Men för att nu likväl vara tydlig; det här är alltså serien om debaclet kring Pamela Andersons och Tommy Lees stulna videoband med deras gemensamma älskog som enda huvudattraktion, och det sensationella alternativt skandalösa i det hela var förstås att de köttsliga akterna blev offentliga.

Vid den här tiden var Baywatch-baben och Mötley Crües vilde trummis ett av världens hetaste par, och olyckligtvis för dem var det här också en tid i förändring. Det ostoppbara monster kallat internet låg bara i sin linda, och ingen kunde riktigt se vad framtiden skulle bära med sig.

Men det tog inte särskilt länge för paret i handlingens centrum att få svart på vitt på exakt vad som kunde hända om man hade oflyt. Som att någon kopierar och säljer videobandet till hugade konsumenter. Som att någon lägger ut filmen gratis på nätet. Som att herrmagasinet Penthouse skapare Bob Guccione publicerar bilder ur densamma och så vidare.

Avskedade utan betalning av Tommy

Ändå hade allt det här ha kunnat undvikas om inte Tommy Lee agerat som en tvättäkta dick. För när hantverkaren Rand Gauthier och hans kollega Lonnie blev avskedade från arbetet med att renovera Pams och Tommys sovrum med omedelbar verkan efter en långdragen process med flera sista minuten ändringar, så fick de inte ens betalt för allt jobb de redan utfört. Eller ens tillåtelse att ta med sina verktyg.

Lyfter bort astungt kassaskåp

Så vad gör Rand? Ja, inte som vanliga dödliga sväljer förtreten och sin stolthet i alla fall. Istället bestämmer han sig för att göra inbrott hos rockstjärnan och sno vad han kommer över som ersättning. Det bär sig inte bättre än att hantverkaren ser sig nödgad att lyfta bort ett astungt kassaskåp på vinst och förlust, och gissa vad som döljer sig där?

Går inte att göra pengar på celebrity sex tapes

Sagt och gjort; Rand slår sig ihop med sin gamle polare, porregissören farbror Miltie för att bokstavligt talat slå mynt av bandet. Dessvärre får de nobben av porrens filmbolag. Det går inte att göra pengar på celebrity sex tapes, är budskapet. Det är då Rand får en idé. Varför inte kopiera bandet och sälja videokassetter via nätet, spekulerar han. En snilleblixt? Absolut, tiden var mogen att slå sig in på detta lika outforskade som laglösa landskap.

Början på slutet

Detta är inte bara upplägget för den historia som berättas. Det är också början på slutet för både Rands kortlivade affärsplan och Pams och Tommys äktenskap. För å ena sidan repade sig paret ifråga egentligen aldrig från den anspänning och press som det försvunna videobandet orsakade medan Rand å sin sida ständigt hamnade på minussidan i egenskap av lurad, hotad och misshandlad part i sin relation till omvärlden.

En loser skulle nog de flesta kalla honom, och inte utan anledning. Men från det till att tycka synd om honom är vägen ändå ganska lång. Då är det faktiskt lättare att sympatisera med hans öde. Särskilt som det finns en förmildrande insikt med i mixen i slutänden.

Hetsig, bufflig och okänslig

Tommy Lee å sin sida är värd avsevärt mindre sympati. För inte nog med att han behandlade folk i beroendeställning på ett uselt sätt när han kickade Rand och dennes kollega. Han är inte sällan såväl hetsig som bufflig och okänslig, och någonstans är han väl inte heller utrustad med det tålamod som krävs för att hantera den kris Pamela genomlever när konsekvenserna av sextapens offentliga existens realiseras.

– Det är värre för mig, som hon säger till Tommy vid något tillfälle apropå vetskapen om att folk kan stirra på henne om och om igen under sina mest intima stunder. Något Tommy har svårt att ta in fullt ut, för det var väl lika illa för honom. För som han formulerar saken. ”Min kuk är ju också där uppe”. Okänslig var ordet, och Sebastian Stan tolkar honom precis som den person och typ man fått för sig att han är.

Färgsprakande med mörk udd

Om jag nu får Pam & Tommy att framstå som ett socialrealistiskt skitigt och gränslöst djupodlande drama här ber jag om ursäkt. För så är naturligtvis inte fallet. Däremot är det här istället ett tämligen färgsprakande, men ändå lite sorglig berättelse med mörk komisk och för all del också satirisk udd, som skildrar en enklare, ljusare tid strax innan grungens ångest tog över tronen från den hårfagert melodiösa partajrocken.

Samtidigt som något kallat internet så småningom gav en antydan om något nytt och oförutsägbart som möjligen skulle kunna göra gamla regler och lagar huggna i sten sedan länge förlegade, för övrigt. Vare sig vi gillade det eller inte.

Hittepå-scen med poäng

Och gillade dessa smakprov av framtiden gjorde verkligen inte Tommy. I en scen illustreras Mötley Crües fall från toppen via en scen där bandet helt sonika tvingas finna sig i att repa i B-studion istället för den givna A-diton inför ett stort evenemang. Visserligen är scenen ifråga en av de förhållandevis få saker som är rent hittepå i Pam & Tommy, men ni förstår poängen.

Icke-besvarade ambitioner för Pamela

Seriens givna hjärta är Pamela Anderson. Lily James gör henne till en snäll och i grund och botten bra om än väl naiv individ, som har ambitioner bortom den endimensionella klyscha av blont bombnedslag omgivningen vill göra henne till. Ambitioner som inte blir besvarade, för övrigt. När hon äntligen ska få göra en monolog med viss substans i Baywatch stryks den för att scenen är ”starkare utan ord”, och när hon försöker slå sig på att bli filmstjärna à la förebilden Jane Fonda når hon inte längre än till utskrattade praktfloppen Barb Wire.

Nostalgitripp i 90-talsmiljö

Någon praktflopp är dock knappast Pam & Tommy. Istället skulle jag vilja säga att den lever upp väldigt gott till sitt syfte. Det här är en medryckande, flyhänt skriven serie med till synes minutiöst återskapad 90-talsmiljö för de som vill hänga med på en nostalgitur i en LA-baserad rock’n’roll-tillvaro, som ter sig väldigt långt borta i dagens läge.

Ingen djupdykning

Så underhållningsvärdet finns här onekligen. Man serveras ett kittlande drama, som oundvikligen får en att fortsätta titta ända fram till det smått kraschande slutet. Däremot vore det synd att påstå att skaparen och manusförfattaren Robert Siegel tar chansen att göra en djupdykning i de svåra ting han berör. Det gäller sådant som hur privatlivets helgd ska skyddas i det nya digitala samhället eller hur en kvinna som en gång visat sig naken offentligt ska kunna vinna både moraliskt och juridiskt stöd när tvisten står för dörren.

Siktar inte mot det högkulturella

Det är för sådant som vissa internationella recensenter redan kritiserat Pam & Tommy för, men för egen del njuter jag mer än gärna av serien som den publikfriare den är. Serien rockar, helt enkelt. Hårt. Utan att ta sig på alltför mycket allvar, den framstår inte som att den på något vis siktar mot det högkulturella. Och det är vackert så.

print

Våra samarbetspartners