SAS: RISE OF THE BLACK SWAN – actionrafflet levereras, men helheten ter sig både standardiserad och oinspirerad

Annons

Klicka för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Magnus Martens
Skådespelare: Sam Heughan, Ruby Rose, Andy Serkis, Hannah John-Kamen, Tom Hopper
Originaltitel:
Engelsk titel:
Land: Storbritannien
År: 2021
Genre: Action, Thriller
Längd: 124 minuter
Visas på Netflix
Betyg: 2

När man skummar igenom de första tio så kallade användarrecensionerna på IMDB skulle man nästan kunna tro att SAS: Rise of the Black Swan var den uslaste filmen någonsin. Idel råsågningar över hela linjen är vad man får sig till livs. Samtidigt är det så att den som kollar på Rotten Tomatoes får en annan bild. Där ligger kritikernas (godkännar)dom i skrivnde stund på medelmåttliga 47 procent medan publikens positiva recensioner – av de som recenserat, då – liggar på hela 71 procent.

Så vad kan dra för slutsats av detta? Well, för det första verkar det vara de värsta trollen från det vanliga folket som plitat ner sina giftiga rader först innan mer uppskattande skribenter tagit vid. Vidare verkar kritikerna trots sin skepsis trots allt till skillnad från trollen kunna tolerera SAS: Rise of the Black Swan. Vilket säger en hel del om de där trollens löjligt negativa attityd. För är det något proffstyckare i allmänhet är så är det att vara kritiska mot genrefilmer i allmänhet.

Inte ett jota av nytänkande

Så vad är det då man hetsat upp sig över? Är denna skapelse verkligen ett under av uselhet? Det är klart den inte är. Däremot ter den sig onekligen tämligen standardiserad , det adderas inte ett jota av nytänkande i något avseende. Och visst, militärjargongen är som hämtad ur filmmakarnas klysch-ABC. Men den biten antar jag man får skylla på actionförfattaren Andy McNab, som skrivit Red Notice, boken som det hela bygger på. Å andra sidan var mannen en SAS-officer själv en gång i tiden, så man får förutsätta att han vet vad han talar om.

Filmad massaker

Handlingen då? Ja, först kastas vi in i en by i Georgien där privatägda militära entrepenören Black Swan begår grova övergrepp mot befolkningen. Anledningen? De har vägrat lämna sina hem för att göra plats för en pipeline. Där kunde historien slutat. Om det bara inte varit för en flicka som filmat massakern.

Världssamfundet vaknar. Plötsligt anklagas Black Swan för brott mot mänskligheten, och de kan inte förvänta sig någon hjälp med att komma undan vare sig av deras uppdragsgivare, en slemmig SAS-kontakt spelad av Andy Serkis eller från självaste premiärministern, som också är insyltad i denna härva.

Ska kapa tåget mellan London och Paris

Aj, aj, plötsigt ser det väldigt illa ut i den lönsamma privata krigarbranschen. Familjeföretaget Black Swan ligger pyrt till och dess patriark William Lewis i fine karaktärsspelaren Tom Wilkinsons skepnad skjuts ihjäl när SAS gör en räd på deras herrgård. Vuxna barnen Oliver och Grace tänker dock inte ge sig utan en fajt. De flyr och har en plan. Tillsammans med ett helt koppel av ”sina” legoknektar ska de kapa tåget mellan London och Paris för att få igenom krav på fri lejd och lösensumma.

Dessvärre väljer de ovetandes ett tåg där SAS-officeren Tom Buckingham är en av passagerarna. Det skulle de inte gjort. Förstås. Men ingen kunde veta att han just denna helg skulle bege sig till kärlekens stad med sin flickvän för att fria.

Pangpang, hård fajting och brutalt våld rent allmänt

Är detta ett upplägg som generear action tro? Uträttar björnen sina behov i skogen, är min motfråga. För det är klart att det vankas både pangpang, hård fajting och brutalt våld rent allmänt i tämligen generös omfattning , och Buckingham blir lustigt nog den ensamme sabotören och självklara orosmomentet för terroristernas planer trots att han faktiskt är på semester.

Hans värsta motståndare blir den fullständigt samvetslösa Grace Lewis. Hon är utan tvekan den med byxorna i familjen medan brodern hunsas för sina tillkortakomanden. Hon drar sig inte för något så länge det gynnar sina och Black Swans syften. Som att skära halsen av folk. Något SAS ska få erfara när de skickar in det tunga artilleriet i lejonets (tunnel)kula.

har gjorts med mer spänst och stil tidigare

Låter detta spännande? I så fall har ni fattat saken rätt igen. För såväl rafflet som den numera nästan programenliga twisten kommer som ett brev på posten. Däremot skulle jag inte vilja påstå att det hela ter sig direkt inspirerat, och själva terrorupplägget med tåg har gjorts med mer spänst, stil och klass i sådant som Under belägring 2– jo, faktiskt, Linje 1 2 3 kapad och Speed, som kombineade bussjakt med Dennis Hoppers galenskaper på ett tunnelbanetåg.

En karaktär att älska att hata

Sedan får jag väl säga att Sam Heughan i Buckinghamrollen gör en rätt färglös figur. Då är det betydligt roligare att se Ruby Rose i rollen som Grace vara grym och stenhård rakt igenom. Här förstår jag faktiskt inte alla elaka kommentarer mot australiskan. Hon levererar det gods hon ska och gör en karaktär att älska att hata.

Inte alldeles minnesvärt

Så nej, SAS: Rise of the Black Swan är inte det värsta du kan välja att se – hur vore de med lite nyansering. För actionbuffen är det här kompromisslöst våldsam underhållning för stunden. Däremot skulle jag inte vilja påstå att det hela är alldeles minnesvärt. Men det där har ni redan förstått. Inte sant?

Skriven 2021-09-15

Skriv ut sidan

Våra samarbetspartners