HEMMET – bättre än genomsnittet, men mer mysterium än skräckfilm

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Originaltitel: The Manor
Regi: Axelle Carolyn
Skådespelare: Barbara Hershey, Bruce Davidson, Nicholas Alexander, Jill Larson, Fran Bennett
Land: USA
År: 2021
Genre: Skräck
Längd: 81 minuter
Visas på Amazon Prime
Betyg: 3

Igår släpptes ytterligare två Welcome to the Blumhouse-filmer, producerade av Blumhouse Television, på Amazon Prime Video. Mödrar och den här, som på Amazon listas både som The Manor och Hemmet. Lustigt nog kallas den Godset på IMDb, en mer korrekt översättning av “the manor”, men filmen handlar om ett ålderdomshem – det vill säga, det som i Skåne kallas “himmet”.

För manus och regi står belgiskfödda Axelle Carolyn, som för mig mest är känd från YouTube-kanalen Trailers from Hell, där hon tillhör gänget, som pratar om olika filmer utifrån deras trailers. Carolyn ger intryck av att vara glad och sympatisk, och hon verkar verkligen gilla skräckfilm. Hon har varit gift med Neil Marshall och skådespelat i ett par av dennes filmer, utöver detta har hon pysslat med allt möjligt i filmbranschen. Jag tror dock aldrig att jag sett något hon regisserat. Axelle Carolyn har mest gjort kortfilmer, avsnitt av TV-serier, och delar av antologifilmer.

Långt ifrån en gammal kärring

Förra veckan hade två andra Blumhousefilmer premiär på Amazon Prime; Black as Night och Bingohelvetet. Hemmet är bättre än dessa filmer. Hemmet är en ganska bra film, vilket till stor del beror på utmärkta skådespelare.

Hemmet inleds med tjusiga förtexter, vilka ger en vink om att det här ska bli en film i subgenren balettskräck – det finns ju numera ett helt gäng filmer om dansöser i ondskans klor. Fast det visar sig att så inte riktigt är fallet. Barbara Hershey (som även var med i balettrysaren Black Swan spelar den före detta ballerinan Judith, som på sitt 70-årskalas trillar ihop. Hon är klar i skallen och långt ifrån en gammal kärring, men får något slags diagnos som gör att familjen inte tror att hon längre kan klara sig på egen hand.

Hårda regler på hemmet

Alltså hamnar Judith på ett hem. Detta är ett märkligt ställe, och man kan undra varför Judiths dotter placerade morsan där. Huset är vackert, det är ett stort gods med en enorm trädgård – men reglerna är hårda. Mobiltelefoner är förbjudna, ytterdörrarna är låsta, ingen får vistas i trädgården utan ledsagare, personalen är elak, och Judith får inget eget rum – hon måste dela rum med en skrumpen tant som ser ut att kunna dö när som helst.

Spelar bridge och smygsuper

Judith blir snabbt kompis med tre av de andra som bor på stället. Charmören Roland (Bruce Davison), och de två rumskompisarna Trish (Jill Larson) och Ruth (Fran Bennett). De träffas, spelar bridge, smygsuper, och har roligt. Men. Judith känner att allt inte står rätt till på hemmet. Hon tycker sig se en mystisk man i mörkret på sitt rum. Några av de boende dör plötsligt. Och vad är det som försiggår i trädgården på nätterna?

Inte speciellt otäck eller kuslig

Ett tag trodde jag att Hemmet skulle utvecklas till en sådan där äcklig film om åldringar som får vara barn eller unga på nytt – som Steven Spielbergs avsnitt i Twilight Zone: på gränsen till det okända, och en del andra, ganska outhärdliga filmer. På sätt och vis är detta temat även i Axelle Carolyns film, men hon gör något annat av det.

Hemmet är nog mer en mysteriefilm än en skräckfilm. Jo, visst är det en skräckfilm, men den är inte speciellt otäck och kuslig. Däremot är filmens mysterium hyfsat spännande, jag ville veta vad det är som försiggår.

Vinner på de medverkande

Det här är ingen större film, men den är helt okej, den lite bättre än genomsnittet, och den vinner på Hershey, Davison och de övriga medverkande. Som statister i bakgrunden kan vi se två av Axelle Carolyns kollegor från Trailers from Hell; regissörerna Mike Mendez och Mick Garris. Kanske finns där fler kändisar som jag inte noterade.

Skriven 2021-10-09

print

Våra samarbetspartners