MARTY FRIEDMAN ger ut ny platta!

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Marty Friedman ger ut sitt nya studioalbum Tokyo Jukebox 3 på The Players Club/Mascot Label Group den 16 april. Den blir den tredje i en serie som började med Tokyo Jukebox år 2009 och följdes av Tokyo Jukebox 2 år 2011. Triologin visar Friedmans inspirerande versioner av japanska låtar som han valt att göra covers på. Han berättar: “Jag har spelat olika grejer från de två första Jukebox-plattorna live över hela världen och dom har fått ett eget liv. Speciellt på ställen som Nord- och Sydamerika, Australien, Italien och Frankrike, ja t o m i Indien. Mina fans är väldigt hängivna och jag har också förstått att en massa nya fans har fått en ingång till japansk musik och kultur via mig vilket jag är väldigt stolt över. När jag är på turné verkar det som, förutom gitarrfansen, att antalet japanfanatiker ökat betydligt så tiden kändes rätt för Tokyo Jukebox 3.”

Friedman lade massor av energi på valet av låtar till albumet. Han fortsätter: “I Japan måste du be om tillstånd för att göra och ge ut en cover vilket kan vara krångligt och ta tid. Så det sista jag ville göra var att be om lov om att spela in en låt och sedan inte spela in den av någon anledning. Det vore väldigt oartigt. Jag ängnade flera veckor med att välja låtar och göra demos för att se om jag kunde göra versioner som kunde exaltera mig. Det var innan jag ens kontaktade rättighetsinnehavarna. Jag fick ihop en lista om tjugo låtar och från den valde jag sedan ut femton som jag visste jag kunde göra något riktigt bra utav.”

Friedman har även inkluderat The Perfect World som från han början skrev, spelade in och gav ut 2018. Det är den enda låten med sång. Han minns: “Då jag gjorde låten med Jean-Ken Johnny från Man With A Mission så blev den huvudtemat till Netflix-serien B: The Beginning. Då den gavs ut gick den direkt upp på toppen av den japanska iTunes-listan.” Det här är en nyinspelning med en uppdaterad tolkning med Alfakyun som är en av japans främsta kvinnliga J-Pop-sångerskor. Eller som Friedman menar: “Det är en cover på mig själv så den passar in i konceptet.”

Friedman inkluderade även Japan Heritage Theme Song som är ännu en av hans egna låtar där han samarbetar med Tokyos filharmoniska orkester. Han berättar: “Jag tillfrågades av de japanska myndigheterna att komponera en officiell låt som skulle spelas vid tillställningar sponsrade av de myndigheterna som skulle hylla det japanska arvet. Det var en stor ära för mig och underbart att få samarbeta med en så prestiegefylld orkester där finurligt nog min fru spelar cello. Det var ett lite annorlunda upplägg än jag är van vid då jag istället för att som vanligt spela upp den färdiga låten för skivbolagsfolk fick jag nu spela upp den för myndighetspersoner. Jag minns att jag såg på deras uttryckslösa ansikten efter de hade lyssnat till låten och oroligt väntade på deras reaktion. Som tur var gillade de vad jag gjort. Jag kände att den är en fantastisk och upplyftande låt som passar som avslutning av plattan.”

Det flesta av inspelningarna gjordes i Power House Studios i Tokyo med Friedman, som även producerade, tillsammans med basisten Kiyoshi och trummisen Anup Sastry. Han fortsätter: Kiyoshi har spelat i mitt band i närmare sex år nu både på turne och vid inspelningar. Hon är ett riktigt kraftpaket och jag har ärligt talat aldrig upplevt någon som spelar så hårt som hon. Speciellt imponerande då hon måste hålla jämna steg med min utmanande musik. Anup var tidgare med i Skyharbor (ett indisk/amerikansk progressivt metalband) och har lirat på mina tre senaste plattor. Även han är helt fenomenal.”

Inspelningarna började i januari 2020 och var tänkta att avslutas i mars med utgivning i maj. Sen slog pandemin till och allt flyttades fram. Friedman hade ingen fast deadline att avsluta plattan så han utnyttjade tiden till att fundera ut hur han kunde slutföra sin vision utan begränsningar. Han fortsätter: “Jag höll på att arra om musiken för att förbättra allt. Det tog till slut flera månader att få albumet klart men det var det värt. Jag tycker att resultatet blev mycket bättre då jag inte var under någon tidspress.” Mixade gjorde Jens Bogren i sin egen Fascination studios i Sverige. Han är någon som Friedman har den yttesta respekten för: “Jens har mixat mina senaste tre plattor och han är en av de främsta inom sitt gebit. Han vet hur jag vill ha det och jag vet att han fixar det åt mig.”

Friedmans otroliga sinne för detaljer på plattan går bortom musiken. På omslagsbilden ser man gitarristen klädd i en äkta japansk kimono sminkad på traditionellt vis. Han berättar: “Jag måste erkänna att det var rätt komplicerat att få till. Det kunde lätt blivit så att jag sett ut som en dragartist och därmed rätt löjlig. Man måste ta en sån här grej på allvar för att det ska funka. Om du kollar in omslagen till de två första Jukebox-plattorna så var jag sminkad på kabuki-vis. Vi använde inte photoshop över huvud taget och det är därför dom blev så bra. Den här gången hyrde jag in de allra bästa och mest professionella inom kostymering och make-up och jag tycker vi fick till en fullträff. Jag bär faktiskt två kimonos på bilden plus lite utfyllnadsmaterial för att lite grann likna en sumobrottare. Man kan inte tro att jag i verkligheten är den här trådsmala rocksnubben från amerikas östkust!”

Den senaste varianten på Marty Friedmans storsäljande signaturmodell, Jackson’s MF-1, börjar säljas den här månaden. Det är en helt ny modell i lila med ett mönster som en spräckt spegel, med en imponerande design och ultramodern konstruktion. För mer information klicka här:

Friedman streamade en livekonsert på nyårsdagen 2021 för att fira hela Jukebox-serien. Planer för en världsturne ligger på agendan och han berättar vidare: “Naturligtvis måste vi vänta och se hur man kan resa runt i världen framöver. Jag längtar verkligen efter att få turnera igen. Jag saknar det något så oerhört.” Tills dess hoppas han att världen kan njuta av att lyssna på hans kärleksbarn Jukebox 3 där Friedman förvandlar J-Pop hits till något helt eget på en nutida repertoar som inkluderar LiSAs Gurenge och Official Hige Dandisms Shukumei tillsammans med Da Pumps danslåt U.S.A., Sekai No Owaris ballad Sazanka och vocaloid-hiten Senbonzakura. Albumet innehåller även traditionella japanska standards som Zards Makenaide och Every Little Things Time Goes By som även den får en modern utformining för att runda ut plattans låtlista så den täcker in hela hans tolkning av den japanska musikenscenen. Friedman avslutar: “Jag är väldigt nöjd över slutresultatet. Jag är även mycket tacksam över hur den har emmottagits. Reaktionerna har varit fantastiska. Plattan var skoj och förlösande att spela in och det glädjer mig hur mycket lyssnarna har fått ut utav den.”

Om Marty Friedman
Marty Friedmans ställning inom musiken, bland gitarrister och i japansk popkultur är både förtrollande, bizarr och helt enkelt inspirerande. Han föddes i Washington D.C. och uppmärksammades först med bandet Cacophony som han bildade tillsammans med den likaledes gåtfulla och numera gitarrlegendaren Jason Becker. De gav ut två kritikerrosade plattor och sedan 1990 gick han med i Megadeth där han under de följande tio åren medverkade på några av metals genom tiderna mest influensrika plattor. Hans hisnade omfång och distinkt oortodoxa musikaliska bidrag till album som Rust In Peace, Countdown To Extinction och alla Megadeths mulitmiljonsäljande plattor (Youthanasia, Cryptic Writings, Hidden Treasures and Risk) samt världsturnéer fram till han lämnade slutade år 2000 gjorde honom till en ikon samtidigt som han hjälpte Megadeth upp till den absoluta toppen. Det efterföljande tjugo åren har Friedman flitigt bidragit till den internationella musikscenen.

Friedman bor sedan 2003 i Tokyo där han är välkänd inte enbart som musiker. Han har medverkat i mer än 700 japanska TV-shower av olika slag såväl som långfilmer och reklamfilmer. Han blev också nyligen utsedd av de japanska myndighterna till Ambassadör för det japanska arvet. Samtidigt som han fortsätter att ge ut plattor och turnera jorden runt.

LÅTLISTA
1. Makenaide
2. Senbonzakura
3. Gurenge
4. Kaze Ga Fuiteiru
5. Echo
6. The Perfect World (feat. Alfakyun)
7. U.S.A.
8. Shukumei
9. Ikuze Kaitou-Shouju
10. Sazanka
11. Time Goes By
12. Japan Heritage Official Theme Song

© Mascot Label Group Scandinavia

print

Våra samarbetspartners