Vi skiter i dig! Hälsningar UR & PENN

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Under dessa pågående Coronatider får man oräkneliga tips på vad man kan göra för att hålla sig mentalt sysselsatt, från olika radio-, tv-, tidnings- och tidskriftsredaktioner. Det mest långvariga, och mest enerverande tipset måste ändå vara att lämna sin klocka hos Ur & Penn på reparation. Det kommer sysselsätta dig många, långa månader, innan du äntligen blir av med den otympliga kvarnsten som Ur & Penn kommer att hänga runt din hals.

Ur & Penn kommer att testa ditt tålamod i det längsta och anstränga sig på många upptänkliga vis för att störa din sömn och stjäla din tid och dina pengar. Jag vet det, eftersom jag befinner mig i en flera månader utdragen, uppslitande tvist om min klocka som jag obetänksamt lämnade på reparation hos Ur & Penn i början av mars 2020.

Ur & Penn har satt i system att inte göra rätt för sig, att medvetet och genomtänkt narras med dig och dra dig vid näsan. Så är det hela Ur & Penns kedjan igenom, från försäljningsbutiken, genom reparationsverkstaden till Ur & Penns kundtjänst. Från den får du ett automatiskt svar omedelbart efter att du mejlar till den:
”Tack för ditt mail!
Hej och tack för att du kontaktar oss!
Vi svarar på inkomna mail så snabbt som möjligt, men normalt inom 2 arbetsdagar.
Hälsningar
Ur & Penn Kundtjänst”

Hur Ur & Penn definierar ”så snabbt som möjligt”, ”normalt” och ”arbetsdagar”, framkommer inte, och därför kan deras svar dröja hur länge som helst samtidigt som de ändå kan låtsas att de håller det de lovar. Vore deras robotsvar mer verklighetsspeglande så skulle den svara ”Hej, sluta besvära oss! Vi tänker ändå skita i dig och dina löjliga problem! Hälsningar Ur&Penn Kundtjänst.”

Jag har ställt Ur & Penn framför 20 frågor (redovisade här under) flera gånger, något konkret svar fick jag aldrig, och jag tänker ställa dessa så länge jag inte får 20 tillfredställande svar. Första gången skrev jag till Ur & Penns kundjäst den 28 april 2020, senast var det den 7 juli samma år. Som sagt, frågorna är fortfarande obesvarade.

Mellan april och juli 2020 betalar Försäkringskassan ALLA kostnader till företag som anmäler sina anställda som sjuka, no questions asked.
Företagare med förvriden moraluppfattning missbrukar detta, liksom allt annat. En av mina källor på Ur & Penn berättade att Ur & Penn inte löste problemet med min klocka ens under hela fyra månader, eftersom Ur & Penn hade under samma tid alltför många sjukskrivningar och dessutom en hel del korttidspermitteringar. Båda dessa åtgärder är finansierade av staten, med skattepengar tvångsinsamlade från dig och mig.

Här kommer mina frågor i fjärde repris:

1. Ur & Penn tog betalt från mig för bytet av klockans klockverk. Det gamla fick jag inte tillbaka, trots påstötningar. Varför?

2. Har Ur & Penn verkligen bytt ut min klockas klockverk?

3. Om Ur & Penn mot förmodan verkligen bytt ut det, hur kommer det sig att det ”nya” urverket drabbades av samma fel som det ursprungliga? Citizen är trots allt kända för sin hållbarhet och precision.

4. Om Ur & Penn faktiskt bytte ut hela klockverket på min klocka, då undrar jag om det nya klockverket verkligen var ett original Citizen, som det blev sagt, eller en undermålig piratkopia?

5. Varför fick jag ingen dokumentation om det nya klockverket?

6. Inom några veckor efter ”bytet av” klockverket blev den nylagade klockan med ett helt nytt klockverk återigen trasig, och återigen var felet, konstigt nog, det samma. Är
det inte mysko?

7. Varför ville Ur & Penn att jag återigen skulle betala för samma reparation?

8. När min klocka äntligen kom tillbaka från den andra reparationen, den här gången efter 3 veckor, då fanns inte en enda funktion på den som var rätt inställd. INTE EN ENDA! Till och med den Ur & Penn-anställda Alma, förundrade sig över hur något sådant kunde ha uppstått?
Min övertygelse är att detta var avsiktligt. Att Ur & Penn hoppades på att jag skulle mecka med klockan, för att Ur & Penn efteråt skulle kunna hävda att alla konstaterade fel efter mitt ingripande skulle jag lastas för. Jag gick inte in i den fällan.

9. Efter att min klocka äntligen var rätt inställd och synkroniserad, då saktade den sig, något som en välfungerande Citizen i denna prisklass inte bör göra, det finns det dokumentation på.

10. Varför Ur & Penns verkstad hävdade, enligt Nora, en av Ur & Penns anställda, att det är brukligt att en klocka saktar sig under en tid, men sedan snabbar sig, så att genomsnittstiden ändå blir +/- 0.

11. Hur kan Ur & Penn anställa personer som inte bara tror på det som sade under punkt 10 och till och med förmedla detta lögnaktiga påstående vidare till Ur & Penns kunder.

12. Varför rings jag upp av Ur & Penn-anställda, som exempelvis Tülin Karaman, som inte har något som helst mandat att ”förhandla”, utan som tondövt upprepar och upprepar sin påtvungna läxa utan att komma till ett avslut.

13. Varför hävdar Ur & Penn att man kan ringa till butiken på Östra Storgatan i Jönköping, när det alltid är en telefonsvarare på.

14. Varför har Ur & Penn inte försett butiken på Östra Storgatan i Jönköping med en telefonsvarare som utlovar ”Hej och tack för att du kontaktar oss! Lämna ditt telefonnummer och vi skall ringa upp dig så snabbt som möjligt, men normalt inom 666 arbetsdagar. Hälsningar Ur&Penn Kundtjänst”

15. Varför behövde jag uppsöka Ur & Penn-butiken hela 11 gånger innan jag äntligen fick min klocka tillbaka och som dessutom ändå inte var helt funktionsduglig.

16. Hur kommer det sig att Ur & Penn har en ständigt pågående rea? Tror Ur & Penn att detta skapar förtroende? Kan man lita på Ur & Penns prissättning?

17. Den första ”reparationen” varade i 7 veckor i stället för de utlovade 2, i sämsta fall 3. Bör jag som kund acceptera detta som om ingenting har hänt?

18. Den andra ”reparationen” varade i 3 veckor i stället för den utlovade, en vecka. Bör jag som kund acceptera detta som om ingenting har hänt?

19. Varför tar det herr Abed Al Saffar, Ur & Penns ägare och vd, för givet att jag med min skatt vill finansiera Ur & Penns hyreslättnader och kortidspermitteringar och sjukskrivningar och annat, samtidigt som det är uppenbart att Ur & Penn föraktar mig och behandlar mig som en som Ur & Penn föraktar och är således totalt likgiltigt för mina rättmätiga krav.

20. Varför tror Ur & Penn att jag tänker sluta ställa mina frågor, så länge dessa inte är tillfredsställande besvarade eller så länge Ur & Penn inte går med på en förlikning?

Det är inga svåra frågor, men de kräver svar som utan tvekan är obehagligt avslöjande för herr Abed Al Saffars och Ur & Penns kundpolicy.

Jag vill få en ny, identisk klocka som den som Ur & Penns verkstad förstörde för mig, Citizen Eco-Drive Skyhawk Blue Angels Titanium eller också vill jag att Ur & Penn återbetalar mig den summan som Ur & Penn stulit från mig genom en misslyckad reparation samt ersättning för alla de timmar jag lagt på att syna Ur & Penn i sömmarna.

Verkar det vara orimliga krav? Begär jag för mycket från det stackars Ur & Penn-företaget? Förhållandet mellan mig och Ur & Penn kan liknas vid det som råder mellan Kina och Hongkong. Kan det vara jag som är Kina i detta förhållande? Kan de allmänna sympatierna ligga hos Ur & Penn?

Ur & Penns ledning bör vara medveten om att arrogans och hårdnackat fasthållande i sina metoder gentemot sina kunder kan i det långa loppet kosta dem mer än de har råd med.

Se även:
”Urspårat Ur & Penn – Ur led är tiden” https://www.jpsmedia.se/2020/07/07/ursparat-ur-penn-ur-led-ar-tiden/
”Stjäl med den ena handen och tigger med den andra” https://www.jpsmedia.se/2020/07/06/stjal-med-den-ena-handen-och-tigger-med-den-andra/
”Kan det möjligen vara så att vissa företag missbrukar korttidsarbetsstödet för egen vinning?” https://www.jpsmedia.se/2020/05/11/kan-det-vara-sa-att-foretag-missbrukar-korttidsarbetsstodet-for-egen-vinning/

Klicka här för köp av och information om artikelförfattaren Vladimir Oravskys böcker.

© Vladimir Oravsky

Skriven 2020-07-10

print

Våra samarbetspartners