Stjäl med den ena handen och tigger med den andra

Annons

Den 21 maj 2020, såg jag herr Abed Al Saffar, ägaren och vd:n för kedjan Ur & Penn framträda på Sveriges Televisions nyhetsprogram Rapport. Herr Abed Al Saffar ställde sig synnerligen kritisk till att det var tidskrävande att söka hyressänkningar för hans något färre än 200 Ur & Penn-butiker. ”Vi måste lägga all tid på att äska stöd från hyresvärdarna”, hävdade han.
Nej, herr Abed Al Saffar lägger inte all tid på ”att äska stöd från hyresvärdarna”. En del av tiden lägger han på direkta och indirekta charlatanerier, något som jag baserar på mina personliga kostsamma och olustiga erfarenheter. Jag återkommer till det.

Herr Abed Al Saffar, ägaren och vd:n för kedjan Ur & Penn, motiverade inte varför en hyresvärd skulle ge bort sin del av en eventuell vinst till förmån för en förmögen ägare till bland annat den talrika butikskedjan Ur & Penn, utan herr Abed Al Saffar tar det för givet att han borde få serverat för sig gratispengar i form av omfattande ekonomiska stöd från samhället och privata personer och företag.

Vid tiden när herr Abed Al Saffar angrep stödsystemet för att det var tidskrävande att ”äska stöd från hyresvärdarna”, hade redan en tredjedel av alla hans butiker fått sig sänkt hyra. Och på det tjänade herr Abed Al Saffar en riktigt bra slant.

Jag cyklar dagligen förbi en av de två herr Abed Al Saffars Ur & Penn-Jönköpingsbutiker. Under butikens generösa öppettider, har jag aldrig sett att Ur & Penn saknade kunder, snarare tvärtom. De senaste månaderna tvingades jag dessvärre gå in i en av dessa proppfulla butiker i Jönköping, och fick för jämnan ta en kölapp och vänta och vänta på min tur. Då tänkte jag alltid på ”The Soup Nazi”, ett öknamn som kocken Yev Kassem fick av sina kunder i en av episoderna av ”Seinfeld”. ”The Soup Nazi” var visserligen en pennaliserande tyrann, men han kunde onekligen laga goda soppor. Herr Abed Al Saffars Ur & Penn kan däremot inte laga klockor. Jag återkommer till det.

Även i det ovannämnda TV-Rapport-inslaget, kan man se att Ur & Penn absolut inte kan klaga på avsaknaden av kunder.
Anledningen till att Ur & Penn har så många kunder måste enligt mig vara det definitivt otillåtna faktumet att Ur & Penn är världsmästare på en ständig och oavbruten pågående rea. Ur & Penn trotsar alla svenska regleringar och påbud, och bjussar på Black Friday, årets alla dagar även på ett skottår. På det viset kan Ur & Penn hyra in sig på två mest kommersiella ställen i Jönköping, en stad som redan har ett flertal klockförsäljningsbutiker.
Butiken på Östra Storgatan i Jönköping har öppet måndagar – fredagar mellan kl. 10:00 och 19:00, dessutom lördagar mellan kl. 10:00-16:00 och även söndagar: 12:00-16:00. Butikens telefonnummer är 036 12 22 82 och det spelar ingen som helst roll när man ringer detta nummer, man avfärdas alltid med ett robotsvar: ”Just nu har vi TYVÄRR ingen möjlighet att besvara ditt samtal…”

Ur & Penns modus operandi är nämligen mottot, att bättre en fågel i handen än tio i skogen, och därför tvingar Ur & Penn dig att komma till deras butik.

I Jönköping finns det som sagt ett flertal klockbutiker, exempelvis Engströms Urmakeri, Moderna Smycken, 2 Klockmasterbutiker, Elias Urmästare, Smycka Guld, Guldfynd, Oskar Berg Urmakare, Albrekts Guld, Rosen Foto & Ur AB. Varför lägger staten stora summor på att ”rädda” herr Abed Al Saffars Ur & Penns klockaffärer?
Det generösa stödet från hyresvärdarna som herr Abed Al Saffar ändå beklagar sig över, är bara till 50% finansierat av hyresvärdarnas sänkta intäkt, 50% betalas av dig och mig, det vill säga skattebetalarna.
Varför skall vi göra det? För att den förmögne herr Abed Al Saffar skall bli ännu, ännu rikare? Hur viktigt är det för ett samhälle att exempelvis i Jönköping skall finnas 15 klockförsäljningsställen?

Bara under juni månad 2020 skickades 9 coronapatienter iväg från Jönköpingssjukhuset Ryhov till sjukhus i andra län med hjälp av militärens helikoptrar. Det finns inte tillräckligt IVA-vårdplatser i Jönköping. Det sägs att det är en kostnadsfråga. Varje flygning kostar en halv miljon svenska kronor. Av de nio helikopterpatienter har inte färre än två avlidit, och en har flugits tillbaka till Ryhov från ett sjukhus i Halland på grund av att det blev fullt i Halland under självaste flygturen. Man spelar pingis med levande människor eftersom det inte finns tillräckliga ekonomiska resurser för patientvård, samtidigt som det finns resurser till herr Abed Al Saffar Ur & Penn.

Sjukvårdspersonalen använder sin tid på att leta efter lediga vårdplatser i andra regioner över hela det 150 mil långa Sverige, i stället för att vårda sina patienter. Och samtidigt har herr Abed Al Saffar mage till att klaga på att det är tidskrävande att jaga extrainkomster genom skattesubventionerade hyressänkningar.

Det förhåller sig onekligen så att det finns skattepengar för att stoppa i Ur & Penns kassa, men inte till vården. Inte till äldreomsorgen. Inte till skolan. Inte till skyddsutrustningen. Inte till större brandbekämpningar. Inte till den allmänna beredskapen. Herr Abed Al Saffar vet allt detta och ändå kräver han mer och mer och på kortare och kortare tid. Han kräver det för sin egen skull, för sin egen vinningens skull. Det är dags att någon säger ifrån.

Herr Abed Al Saffar är en baddare på att suga pengar från skattebetalarnas fickor. Det han gör är inte olagligt, och därför är det desto mer upprörande. Det är upprörande att regeringen och riksdagen går med på det.
Det är dags att någon säger ifrån.

Herr Abed Al Saffars Ur & Penn fick pengar även till så kallad ”korttidsarbete”, det vill säga stödet för att minska sina anställdas arbetstid.
Hur kommer det sig?
Ur & Penn borde i stället för att tillfälligt permittera sina anställda på skattebetalarnas bekostnad, anställa nya så att en simpel klockreparation inte skulle behöva ta tio veckor, och att man slapp ta kölappar i Ur & Penns butiker. Jag skall återkomma till det.

Skall staten strössla pengar, då borde det vara på annat än förmögna företagare som definitivt skulle klara sig utan denna ”hjälp”. Vet staten om att det finns mediciner som inget apotek i Jönköping kan tillhandahålla? Vet staten att det finns folk som inte har råd med sina mediciner? Som inte har råd med sin munhygien. Som inte har råd med glasögon. Som inte får psykiatrisk vård. Som dör som hemlösa uteliggare. Men Ur & Penns väl prospererande rike skall ”räddas” för varje pris, även om det inte lider av någon som helst annan sjuka än obotlig girighet.

I min artikel ”Kan det möjligen vara så att vissa företag missbrukar korttidsarbetestödet”, se exempelvis https://www.jpsmedia.se/2020/05/11/kan-det-vara-sa-att-foretag-missbrukar-korttidsarbetsstodet-for-egen-vinning/ beskriver jag hur Ur & Penn tog emot min klocka för reparation som skulle ta 2 högst tre veckor men ”reparationen” varade inte färre än 7 veckor i stället. Dessutom hävdade Ur & Penn att de ”BYTTE HELA KLOCKVERKET, hela boetpackningen och så tryckprövade klockan”, detta för summan på 2075 kronor. Andra urmakare som jag kontaktat menade att det är osannolikt att min klocka behövde ett helt nytt klockverk, inte minst, då jag trots upprepade påstötningar, inte fick det ursprungliga klockverket tillbaka.

Några veckor senare, drabbades min klocka av ett likartat fel som första gången, det vill säga, den digitala delen och den analoga samspelade inte med varandra, och detta trots att min klocka fått ett helt nytt klockverk, åtminstone enligt Ur & Penn.

Jag lämnade återigen klockan hos Ur & Penn, inte minst med hänsyn till att jag hade en reparationsgaranti. Men den ville UR & Penn inte kännas vid. Jag fick ett kostnadsförslag i stället: Jag skulle betala 950 kr för 1/ BYTE av BOETPACKNINGEN, den samma som var helt ny, 2/ Tryckprovning och 3/ kondensator.
Du som undrar varför Ur & Penn krävde mig på betalning trots garantin, upptäckte förmodligen inte än, att vissa människor lever efter mottot att mycket vill ha mer. Jag protesterade genom att skriva ett brev till Ur & Penns ”kundtjänst” för viderabefordran till herr Abed Al Saffar, ägaren och vd:n för kedjan Ur & Penn. Och jag fick ett svar: “Your message was sent to someone at Ur & Penn AB who is no longer with the company. We are returning it to you UNDELIVERED.”

Patent och registreringsverket hade ingen aning om detta, ej heller Skatteverket, ej heller Arbetsmarknadsdepartementet, ej heller Finansdepartementet, myndigheter som herr Abed Al Saffar nyttjar för att erhålla olika ekonomiska lättnader bekostade av skattebetalarna.
Jag skrev än gång till Ur & Penns kundtjänst för att få bekräftelse att det de skrev till mig, verkligen förhöll sig så som de påstod. Inget svar.

Jag skickade ett sms till herr Abed Al Saffar för att få bekräftelse på hans plötsliga avgång. Jag skickade det till hans privata telefon 076 021 95 05, inget svar. Fem dagar senare, fick jag ett mejl: ”Hej Vladimir, Tack för ditt mail. Vi har tagit ärendet vidare och fått information om att kostnadsförslaget som har skickats till dig har varit felaktigt. Reparationen ska självklart utföras utan kostnad. Vi ber om ursäkt för detta. Ur&Penn Kundtjänst”

Med hänsyn till att jag har erfarenheter med Ur & Penns kundtaktik, är jag övertygad om att en mindre rättskrävande person än jag, skulle tvingas att betala även den garantitäckta reparationen.

Den här gången skulle reparationen ta en vecka men tog lite över tre veckor. Så under 2020 hade Ur & Penn min klocka i över 10 veckors förvar. Jag har personligen uppsökt Ur & Penn-butiken i Jönköping inte färre än tio gånger, och jag har troligen förlorat mer tid på detta än herr Abed Al Saffar när han äskade stöd från hyresvärdarna. Jag har ringt åtminstone tio gånger till UR & Penn utan att komma i kontakt med någon förutom en robotsvarare, och jag har skrivit en hel del till Ur & Penns Kundtjänst och andra ställen.

Den 2 juli fick jag äntligen ett sms, att min klocka nu kunde avhämtas i deras butik, och enligt Sabina, föreståndarinnan på Ur & Penn på Östra Storgatan i Jönköping, skulle denna gång ”gå som en klocka”. Onekligen en oavsiktligt rolig kommentar, med hänsyn till hur min klocka misshandlades av UR & Penn.

Den klocka som väntade på mig hade INTE EN ENDA FUNKTION rätt inställd, och det finns många funktioner på denna klocka.
Alma, som ersatte Sabina denna dag, sade att hon ALDRIG sett någon liknande. Under dagen har hon ringt upp mig två gånger och sa att hon pratat med verkstaden och att ingen förstår hur detta kunde ha hänt.
Alma och jag kom överens om att jag skulle hämta klockan den 3 juli och då blir den garanterat tip top, ett uttryck som alla dem som inte är knutna till Ur & Penn, använder sig av när de vill uttrycka något som är av högsta kvalité, dvs. utan någon anmärkning.
Den 3 juli trängdes jag återigen med flera andra Ur & Penn-besökare. Till slut fick jag klockan. Men fungerade den så som den borde?

Dagen innan, den 2 juli, klockan 15:02 ringdes jag upp av Alma, som sade att hon personligen ställde in klockan, så att även sekundvisaren visade rätt. Mindre än 20 timmar senare, alltså mindre än ett dygn senare, saktades min klocka hela 5 sekunder. Detta betyder att min klocka, med ett påstått helt nytt klockverk, kommer att sakta sig 36,5 minuter per år.

Så här skriver tillverkaren om min klocka: ”This watch features a ring-shaped solar cell surrounding the watch case sidewall. In 2018 Citizen announced it developed the Caliber 0100 Eco-Drive prototype autonomous high-accuracy quartz watch movement which is claimed to be accurate to ± 1 second per YEAR.”
Troligen hade jag tur med min klocka, eftersom den varken saktade sig, eller snabbade sig, utan den gick på sekunden rätt, år efter år. Ur & Penn lyckades dock förstöra den totalt på 10 dagar.

Jag har köpt en 30 cm stor plastklocka av märke Stegosaurus till mina barn för 30 år sedan i en leksaksaffär. Och den går fortfarande, och den håller exakt tid. Men min Eco Drive Citizen Quartz-klocka kan avvika 36,5 minuter per år och ändå bör jag betrakta den som reparerad, allt enligt Ur & Penn.

Den dummaste bortförklaringen sedan Fru Rödbeta, den Sydafrikanska hälsoministern Manto Tshabalala-Msimang, rekommenderat att hiv/aids bör behandlas bara med rödbeta, citron och afrikansk potatis.

Den 3 juli var varken Sabina eller Alma i Ur & Penn-butiken, utan den här gången bemötes jag av Nora, och Nora var minst sagt väl förberedd på att jag skulle kräva att min Eco Drive Citizen Quartz-klocka, inte skulle sakta sig 5 sekunder på 20 timmar, och hon sade att hon tog upp denna tidavvikelse med Ur & Penn-verkstaden innan jag kom, och att hon fick veta att det är precis som det skall vara, att denna klocka kan sakta sig några sekunder under vissa timmar på dagen, och sedan att den under andra timmar, kan snabba sig, och att på det viset, håller den rätt tid genomsnittligt.
Hur skulle det gå till, undrade jag. Tror du verkligen på det?
De är experter, inte jag. Det är klart att jag måste tro på vad de säger, sade Nora, och jag är övertygad om att stackars hon, fullständigt trodde på denna förnuftsstridiga förklaring. Ur & Penn-reparatören som tutade detta i henne, måste vara expert på religiös och politisk demagogi och reparationer av solur.

Ur & Penn ägaren är i mina ögon bedragare, som stjäl med den ena handen och tigger med den andra. I båda fallen är det jag som drabbas, eftersom det är jag som betalar den skatt som betalar Ur & Penns samtliga oförtjänta bidrag, och dessutom även reparationer som inte förbättrar utan förstör.
Än så länge går det bra för herr Abed Al Saffar och hans Ur & Penn. Fast vi alla vet att det gick bra även för herr Refaat el-Sayed och herr Kapten Klänning, Göran Lindberg, fram till den dagen de påträffades med byxorna nere och fingrarna i syltburken.

Ingen och inget rör på människor som är svarvade av det vådliga teflonmaterialet som herrarna Abed Al Saffar, Refaat el-Sayed och Göran Lindberg. Inget fäster på dem, de alla var alltid höjda över alla misstankar. Fast bara fram till den dagen någon lyckades skrapa bort teflonet. Och det finns alltid någon som så småningom märker att enough is enough.

ARN, Konsumentverket och andra instanser, där den vanliga människan tror sig kunna söka hjälp, klarar inte handskas med dessa.
Konsumentverket försökte hantera Ur & Penn AB:s reklam- och marknadsföringsbluff både en och två gånger, utan något som helst resultat. Enligt Konsumentverket, har Ur & Penn ”fejkat sina reapriser”. Och Ur & Penn fortsätter och fortsätter. Ur & Penn tror sig se när någon aktör är tandlös. Ur & Penn har sina jurister och revisorer och andra medhjälpare på sin avlöningslista, och dessa vet hur man drar slipstenen för att skydda den hand som matar dem.

Jag kräver att herr Abed Al Saffar ger mig en ny, identisk klocka som hans verkstad förstörde, eller att han, respektive Ur & Penn, återbetalar mig den summan som Ur & Penn stulit från mig genom en kapitalt misslyckad reparation av min klocka samt att han ersätter mig för alla de timmar jag lagt på att syna Ur & Penn i sömmarna.

Klicka här för köp av och information om artikelförfattaren Vladimir Oravskys böcker.

© Vladimir Oravsky

Skriven 2020-07-05

Skriv ut sidan

Våra samarbetspartners