Kan det möjligen vara så att vissa företag missbrukar korttidsarbetsstödet för egen vinning?

Annons

Den inhemska Coronasmittan härjar i Sverige sedan sista veckan februari 2020. Sedan dess tänker sig folk för att gå ut ur huset i onödan.
Den 9 mars sökte jag upp Ur & Penn-butiken på Östra Storgatan i Jönköping med ett litet problem: Ett enda av ett dussin funktioner på min Citizen Eco-Drive Skyhawk Blue Angels-klocka slutade fungera. Från Ur & Penn-föreståndarinnan Sabina fick jag veta att reparationen kommer att ta två till tre veckor eftersom Ur & Penns klock-verkstad tar emot och sänder tillbaka klockorna bara en gång i veckan.

Efter tre veckor, frågade jag efter min klocka och denna tröttsamma syssla tvingades jag att upprepa ända fram till den 23 april, då jag sent omsider fick klockan tillbaka. Reparationen tog således sju veckor i stället för två, tre.

Man skulle kunna förmoda att det rörde sig om en mycket komplicerad reparation och att Ur & Penn fick leta efter nödvändiga och svåranskaffliga reservdelar över hela världen. Detta är ingalunda fallet. Anledningen till denna utdragna fördröjning var det ojusta faktumet att Ur & Penn kortidspermitterade sina anställda, i jakt på maximeringen av sina vinster. Urmakare friställdes och de som fick vara kvar gick ner på knäna till följd av arbetsbelastningen.

Detta faktum kan jag inte tolka på annat vis än att Ur & Penn hänger sig åt synnerligen kreativ bokföring, och jag som kund tvingas att betala den tidsmässigt utdragna reparationen av min klocka först cash med mina redan skattade pengar, och sedan än en gång genom den skatt som finansierar det privatägda Ur & Penns friställda personal, som, märk väl, behövdes i jobbet kanske mer än någonsin.
Jag betalade således en skatt för att erhålla inte bara försämrad, utan direkt urusel service. Ur & Penn måste betrakta mig och även andra sina kunder som vi vore indolenta ekonomiska machochister.

”Korttidsarbete innebär att arbetsgivare kan minska anställdas arbetstid och få stöd från staten för att täcka stora delar av kostnaden”, står det på Tillväxtverkets webbsida. Jag har noggrant studerat Tillväxtverkets anvisningar om korttidsarbete (tidigare benämnt korttidspermittering) och ingenstans fann jag stöd åt den kreativa tillämpning som Ur & Penn praktiserar.
Jag var i kontakt även med Skatteverket för att utröna när den statliga ersättningen vid korttidspermitteringar kan betraktas som misstänkt fusk, och Ur & Penns strategi ligger farligt nära.

Varken Sveriges arbetsmarknadsminister eller finansminister har tänkt sig att det massiva korttidsarbetestödet till företag och företagare, skulle schackras bort på detta glupska vis. Det blir intressant att se om Ernst & Young, företaget som sköter revision och skatterådgivning och rådgivning inom riskhantering åt Ur & Penn, kommer att godkänna Ur & Penns upplägg utan anmärkning.

I stället för att Ur & Penn skulle erbjuda mig kompensation för den utdragna reparationstiden, matades jag under samma tid med reklamerbjudande efter reklamerbjudande både i min telefon och min dator. Uppenbarligen fanns det tillräckligt med anställda att sköta denna, för mig som kund, minst sagt irriterande ”service”.

Reklam är en gren som Ur & Penn verkar vara synnerligen ”duktiga på”. Konsumentverket skriver: ”KO förbjuder Ur & Penn AB att vid marknadsföring av klockor och andra modeaccessoarer felaktigt påstå att försäljningspriset är nedsatt med en viss procentsats i förhållande till det ordinarie priset.
Respektive förbud är förenat med ett vite på 1 500 000 kronor.”

Inför Black Friday utfärdade Konsumentverket även ett förbud till Ur & Penn som enligt Konsumentverket ”fejkat sina reapriser”.
Reparationen av min klocka kostade 2 075 kr. Denna summa inkluderade följande: ”Byte av klockverk, byte av boetpackning och tryckprovning”. Varken mer dock absolut mindre.

Jag har bemödat mig nämligen med att kontakta flera olika urmakare, beskrivit det felet som min klocka uppvisade och undrade vad som skulle kunna vara trasigt. Samtliga svarade, att eftersom min klocka var en eco-drive och den pågående vintern bjöd på en mörk och solfattig period, då det mest sannolika var att klockan inte var tillräckligt laddad. När jag förklarade att jag försökte ladda den under en lampa och att det inte hjälpte, då menade, återigen samtliga, att det interna batteriet eller ackumulatorn som finns i klockan och som laddas av klockans solceller, möjligen skulle behöva ersättas med ett nytt.
Att man skulle behöva byta ut hela klockverket, när den digitala klockan fungerade perfekt utan minsta anmärkning, hade ingen av de tillfrågade hört talas om.

Eftersom jag inte fick tillbaka det ursprungliga klockverket, det som enligt Ur & Penns egen uppgift byttes ut, får jag för alltid leva med misstanken att den dyra reparationen av min klocka var ett resultat av samma orena kreativitet som UR & Penn applicerar på definition av korttidsarbete.

Och en sak till, en liten i sammanhanget. När jag får tillbaka en mobil eller en bil från en verkstad, blänker dessa som nya, eftersom de flesta reparatörer förstår estetikens vikt för en lyckad affär. Klockan som jag fick tillbaka från Ur & Penn såg ut som om den förvarades på samma mörka kroppsliga hålighet som klockan som Captain Koons överlämnade till den lille faderlöse killen i filmen Pulp Fiction.

På den välbesökta webbplatsen ”Starta Eget”, kan man redan i inledningen läsa: ”Har kunden alltid rätt?
Nej naturligtvis inte, men som företagare ingår du i det avtalet samma sekund som du startar ditt företag. Kunder har rätt eftersom de har pengarna ditt företag behöver och därmed makten över ditt företags framtid.”
Kunden har således alltid rätt, och inte minst då, denne har rätt inte mindre än hela hundra procent.

Klicka här för köp av och information om artikelförfattaren Vladimir Oravskys böcker.

© Vladimir Oravsky

Skriven 2020-05-11

Skriv ut sidan

Våra samarbetspartners