LIVESTREAMING AV KONSERTER på ny plattform gör succé i kölvattnet på Coronasmittan

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Independentbolag går ihop och lanserar en livestreaming-plattform:

MTA Production, Bring It Home och Sonika Studio går nu ihop om ett samarbete som erbjuder livestreaming från Sonika Studio i Stockholm. Beslutet togs efter att ha genomfört en livestreaming med albumaktuelle Conny Bloom, som redan efter tre dagar är uppe i över 21 000 streams. Idén kom till då Conny Bloom fått ställa in sin planerade spelning på skivaffären Sound Pollution, i samband med att han släppte nya albumet ”Game! Set! Bloom!”.

Connys bokningsbolag MTA Production, vars situation likt många andras i branschen drastiskt förändrats sedan Coronasmittans utbrott, vill direkt se möjligheten att kunna erbjuda publiken och fansen något annat än den fysiska konsertupplevelsen.

I första hand tänker bolaget att artisterna som fått ställa in sina konserter erbjuds möjligheten att kunna få göra detta i digitalform istället. Den nystartade tjänsten uppmuntrar att alla som ser live-streamingen, swishar eller sätter in pengar på kontot som sätts upp för detta ändamål.

Alla intäkter fördelas så att artisten får hälften av intäkterna och resten går till de som spelar in, säkrar kvaliteten, arbetar med kommunikation, PR och bokning – samt att en summa sätts av till någon de fonder som nu startats för att kompensera förlorad inkomst för musiker.

På detta sätt får samtliga som arbetar i branschen i vanliga fall möjlighet att få del av eventuella intäkter.

Studion ligger på Södermalm och där finns alla möjliga instrument. Det är lätt att ta sig dit utan att åka kommunalt. Att komma dit och spela är med andra ord relativt ”säkert”.

Hilda Sandgren, grundare av MTA Production, kommenterar:
Som situationen är så ser jag möjligheter i detta samarbete. Våra artister som vi representerar blir av med stora intäkter på bara några dagar och inom kort blir det svårt att överleva. Vi försöker flytta samtliga konserter till framtiden men det är osäkert om det till slut kommer att fungera. Det är samma situation för alla i branschen. Eftersom jag samarbetar tätt med Sonika Studio var det självklart för Sonika att haka på idén. Om vår handling och idé kan inspirera andra att göra samma sak, så är mycket vunnet! Flera andra i musikbranschen hoppas vi kan samarbeta på liknande sätt som vi nu gör.

Mats Rydström, musiker och journalist, kommenterar:
Efter att vi kläckte idén till Bring It Home diskuterade jag och Daniel Josefsson direkt hur vi skulle kunna peppa igång andra i musikbranschen som tänker lite som vi, och utöka nätverket. MTA Production är den perfekta partnern. Deras hela verksamhet som boknings- och produktionsbolag genomsyras av idéer om att bygga plattformar och samarbeten mellan artister, genrer, länder och kulturer. Förutom ett stort stall med egna artister har de ett enormt kontaktnät, så detta blir ett naturligt sätt att tillsammans snabbt och effektivt kunna sätta upp sändningar för att hjälpa artister och band som fått ställa in, och fortsätta ha lite kul och trevligt – på behörigt avstånd från varandra.

Daniel Josefsson, Bring It Home, kommenterar:
Nu sitter alla i samma båt. Med den modell som Hilda jobbade fram instinktivt och blixtsnabbt – som dessutom öppnar upp för HELA BRANSCHEN att haka på utan att vi ska behöva konkurrera – så kommer det här att bli helt grymt!

Länkar:
Bring It Home
Sonika Studio
MTA Production AB

© MTA Production/Bring It Home/Sonika Studio

print

Våra samarbetspartners