THE KILLER – märkligt tunt och ooriginellt om iskall yrkesmördare

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: David Fincher
Skådespelare: Michael Fassbender, Tilda Swinton, Charles Parnell, Arliss Howard, Kerry O’Malley
Land: USA
År: 2023
Genre: Action, Brott, Äventyr
Längd: 118 minuter
Visas på Netflix
Betyg: 3

Ännu en Netflixpremiär på en Netflixproduktion, denna gång på en film av David Fincher, som har kontrakt på några filmer för Netflix. Hans förra Netflixfilm var Mank, en film vars existens jag fullkomligt glömt bort.

Jag har kommit på mig med att blanda ihop David Fincher med Christopher Nolan. Jag vet inte riktigt varför. Har de några likheter? Tja, de gör ofta genrefilmer som brukar anses vara bättre, lite mer än vanliga genrefilmer. En grej jag noterar med Fincher är att det fortfarande ofta står “av regissören som gjorde Seven och Fight Club” – två filmer som kom på 1990-talet. Som om allt han gjort sedan dess har glömts bort. Fast ärligt talar har jag glömt bort mycket av det han gjort sedan dess.

The Killer är inte en nyinspelning av John Woos film från 1989. Filmen bygger på en fransk tecknad serie av författaren Alexis “Matz” Nolent och tecknaren Luc Jacamon. Le tueur heter den i original och det finns en lång rad volymer. Den har även kommit på engelska som, just det, The Killer.

Nolent har tidigare bland annat skrivit serien som Walter Hills Bullet to the Head bygger på. Efter att jag sett Hills film tänkte jag “Var det här allt?”. Det tänkte jag även när eftertexterna till The Killer började rulla. Varför ville Fincher tvunget filmatisera den här serien?

Går till McDonald’s

Michael Fassbender spelar en namnlös yrkesmördare. Filmens inledning är rätt bra. Mördaren sitter i en lägenhet i Paris och inväntar rätt tillfälle för att knäppa en man i ett hotell på andra sidan gatan. Mördarens berättarröst pratar om hur tråkigt det är. Han utövar yoga, han går till McDonald’s och köper frukost, han lyssnar på The Smiths. Alla yrkesmördare lyssnar på The Smiths. Hans segdragna förberedelser för tankarna till Schakalen från 1973 – hm, den borde jag se om, jag har inte sett den sedan 80-talet.

Målet överlever

Mördaren är ett känslokallt superproffs som aldrig misslyckas med sina uppdrag – men den här gången misslyckas han. I samma ögonblick som han kramar avtryckaren, råkar en kvinna ställa sig framför målet. Hon dödas, målet överlever.

Misshandel av flickvännen

Mördaren flyr på moped, hoppar på ett plan och tar sig till Dominikanska republiken, där han har sitt gömställe. När mördaren anländer till sitt hus visar det sig att någon har varit där och misshandlat hans flickvän. Mördaren hittar taxichauffören som körde förövarna till huset och får veta vilka som ligger bakom. Mördaren spenderar resten av speltiden med att leta upp folket som ligger bakom attacken för att en i taget döda dem.

Visst ska yrkesmördare vara osympatiska

Michael Fassbender är iskall som mördaren. Han blinkar aldrig. Han är dessutom väldigt osympatisk. Visst ska väl yrkesmördare vara osympatiska, de är ju trots allt mördare, men detta innebär att jag inte bryr mig det minsta om honom. Jag skiter i hur det går för honom.

Tilda Swinton pratar en lång stund

Samtliga rollfigurer i filmen är osympatiska. Dock har de inte speciellt mycket att göra. De är med i en eller ett par scener. Tilda Swinton spelar en av de mördaren är ute efter. Hon sitter vid ett bort på en restaurang och pratar en lång stund och sedan promenerar hon utanför restaurangen. Detta, samt en avståndsbild, är allt vi får se av henne.

Engagerar inte

Mördarens berättarröst hörs genom hela filmen. Han pratar entonigt och sömnigt. Eftersom filmen inte är spännande blir det bara sömnigt. Handlingen känns märkligt tunn och ooriginell. Det här engagerar inte. Jag tycker att inledningen i Paris är bättre av resten av filmen, där mördaren reser runt i USA.

Bra och elegant foto

Estetiskt är det dock snyggt. Filmfotot är inte häpnadsväckande snyggt, men det är bra och elegant. Trent Reznor och Atticus Ross står för filmmusiken. Mördarens olika identiteter han använder sig av är döpta efter figurer i TV-serier.

Betyget här till höger är kanske lite för snällt. Jag vet inte. Det här är ju liksom ingen dålig film. Den är bara totalt ointressant och småtråkig. Jag lär aldrig se den igen.

print

Här kan du se The Killer (2023)

Våra samarbetspartners