PRISCILLA – gott flyt trots allt tack vare stjärnskottet i titelrollen

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Sofia Coppola
Skådespelare: Chile Spaeny, Jacob Elordi, Ari Cohen, Dagmara Dominzyk, Tim Post
Premiär: 2023-12-01
Betyg: 3

Man behöver inte vara särskilt konspiratoriskt lagd för att tycka att det är en händelse som ser ut som en tanke att Sofia Coppolas lågmälda Priscilla nästan sitter i knäet på Baz Luhrmanns bombastiska Elvis, som fortfarande går som tåget.

Medan Luhrmann fyllt sin film med Elvis musik och betade av praktiskt taget alla stationer på Presley kartan, verkliga såväl som illusioner framtrollade i överste Parkers hatt koncentrerar sig Sofia Coppola på Priscilla Beaulieu och deras turbulenta äktenskap.

Ingen tumme upp från Lisa-Marie

Coppola har alltså regisserat och skrivit manuset efter Beaulieus bok Elvis and Me, och givetvis gjort tummen upp för det visuella resultatet vilket inte den nu avlidna dottern Lisa-Marie gjorde. Nu kan man med fog tycka att hon var så liten att några bestående hågkomster av vad som hände på Graceland knappast var möjliga.

Inte en ton signerad Elvis

Nåväl filmen gör avspark i Tyskland där Presley gjorde sin militärtjänstgöring, och då träffade den blott fjortonåriga Priscilla som han efter många om och men fick de stränga föräldrarnas samtycke att träffa.

Vi noterar att inte en ton signerad Elvis Presley hörs eftersom RCA inte gjort grönt ljus, och de köpte alla rättigheter av en viss överste Parker för drygt fem miljoner när denne såg Presley imperiet börja skaka i fogarna.

Coppola har däremot listigt lindat in denna epok med tidstypisk popmusik som levererades i parti och minut av artister som Bobby Darin, Fabian, Frankie Avalon och Ricky Nelson och gick i graven när långhårsfenomenen från England invaderade om några år.

Inser att myntet har två sidor

Askungesagan fulländades när Priscilla så kom till Memphis, och under strängt överseende av Presleys far Vernon och dennes nya fru Dee. Men redan nu börjar Priscilla inse att myntet har två sidor. Kemin mellan Coppola och det unga fyndet Cailee Spaeny är magisk, man ser hur  hon förändras både fysiskt och psykiskt av att sitta inspärrad på Graceland och alltid omges med en skara högst säregna figurer.

Ett dussin knäppa nickedockor

Först hennes herre och man som dominerar allt från hennes kläder till vem hon får träffa, den snikne och girige fadern Vernon, ett dussin knäppa grabbar som fungerade som nickedockor till chefen. Och över alla sitter Överste Parker och drar i trådarna som får marionetterna att dansa.

Coppola lägger hela tyngden på Spaeny, och hon bär den med glans och det är en arbetsseger av henne att filmen trots sin lite dova rytm får ett gott flyt.

Läge få sin drottning

Jacob Elordi är ok som Presley en Dr. Jekyll ibland artig och belevad gentleman från södern och ibland Mr. Hyde, en drogad sadist som älskar att sätta sig på både Priscilla och de underdåniga grabbarna som knäböjer vid tronen.

Äktenskapet som för övrigt regisserades av överste Parker, som hade börjat höra ryktesvägen att det pratades om grabbarna på Graceland. Hollywood hade inte glömt Cary Grant och Randolph Scott i Bachelor Hall, så översten tyckte det var läge för “The King of Rock’N’Roll” att få sin drottning.

Har gått bra för Priscilla

Säkert hade Priscilla velat ha ett normalt liv med Elvis och deras dotter Lisa Marie om inte Elvis Presleys verklighet för länge sedan tagit över tillvaron. Ja, förmodligen även när mamman Gladys dog också gick i graven.

Filmen slutar med att Priscilla lämnar Presley, men som ni säkert vet har det gått bra för henne som aktiv affärskvinna medan livet ju slutade tragiskt för Lisa Marie, som följt sin pappa i graven säkerligen på samma grunder.

Kanske nya mänskliga perspektiv

Elvis Presley fick under hela sitt liv försöka leva upp till överstens ribba som alltid låg i takhöjd så fallet blev desto större när det kom, men när nu svagheterna blottas får kanske Presleynamnet nya mänskliga perspektiv och inte en superstjärna som föll.

print

Våra samarbetspartners