AFTER EVERYTHING – framstår som Twilight-franchisen minus vampyrerna

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Castille Landon
Skådespelare: Hero Fiennes Tiffin, Josephine Langford, Mimi Keene, Louise Lombard, Stephen Moyer
Premiär: 2023-09-15
Betyg: 2

Ett egenhändigt smått grovhugget påstående på sistone är att After-filmerna framstår som Twilight-franchisen minus vampyrerna. Och nu undrar förstås vän av ordning vad detta betyder. Jo, att respektive kärlekspar velar, stöter och blöter sins förhållanden in absurdum så till den grad att båda filmserierna står och stampar på samma fläck. Eller kanske snarare pendlar fram och tillbaka mellan likartade känslolägen ett flertal gånger, och inget verkligt avgörande händer förrän i sista momangen, läs ”sista filmen”.

Med andra ord, i och med avtäckandet av After Everything når historien om Tessa och Hardin trots allt sin klimax, och därför ska faktiskt villigt erkännas att det är mer fart på handlingen denna gång. Trots allt.

Alkoholindränkt tillvaro

Fokus är dock på dramats bad boy Hardin denna gång. I oväntat stor omfattning, skulle jag vilja påstå. Hatar att spoila, men hon dyker inte upp i annat än flashbacks förrän en dryg timme in i filmen.

Hardin i sin tur mår inte bra. Han framlever sina dagar i en alkoholindränkt tillvaro präglad av saknaden och suktandet efter Tessa alltsedan hon bröt med honom. Det föll nämligen inte alls i god jord att han gav ut sin bok om deras kärlekshistoria utan att hon fått läsa den i förväg.

Kan inte glömma Tessa, slås in med slägga

Därför vägrar hon ha kontakt med honom alltsedan dess. Fast nu är Hardins föräldrar trötta på hans depp, trulighet och drickande. Varför inte åka till Portugal och kontakta exet Natalie, är den retoriska frågan.

Skärp dig och gå vidare, är budskapet. Så Hardin försöker. Han gör sitt bästa för att gottgöra Nathalie för något hemskt han gjorde mot henne då det begav sig. Fast han kan förstås fortfarande inte glömma Tessa, ett faktum som filmen slår in med slägga titt som tätt.

Skrivkrampen släpper

Hur det slutar? Bra, såklart. Som i de flesta sagor, får man väl säga. Samtidigt blir Hardin faktiskt en bättre människa till slut. Tro det, den som vill. Men inte bara det, skrivkrampen för den svåra andra boken släpper också, och här spelar tidigare nämnda Nathalie en viktig roll.

Nathalie adderar skjuts åt dramatiken

Dramatiken skruvas upp lagom till upploppet, helt enkelt. Inte minst fungerar trippen till Portugal välgörande för helheten. Solen där gör mörkret i livet lättare, skulle man kunna säga. Bra reklam för den portugisiska turistnäringen är det här hur som helst.

På samma sätt adderar introducerandet av Nathalie i charmiga Mimi Keenes skepnad en viss skjuts åt dramatiken. Utan att helhetsintrycket för den sakens skull blivit det minsta sensationellt, bör tilläggas.

Smått livsavgörande möte

Med detta sagt tycker jag nog alltihopa lyfter för en liten stund i ett fint smått livsavgörande möte mellan Hardin och hans far i en svår stund. Mycket blir sagt på bara några få minuter, och förståelsen dem emellan blir avgörande för det som sedan händer.

Fattar inte att kidsen pallat

Samtidigt är detta dessvärre inte alls nog för att lyfta betyget bortom den sedvanliga tämligen snälla tvåan i betyg. För även om nu After Everything överraskar en aning positivt jämfört med tidigare filmer i serien, så är föregångarna så pass svaga att det inte betyder eller säger så mycket.

Sedan tillhör jag ju jag i egenskap av gubbe inte målgruppen, men ändå. Fattar inte att kidsen pallat följa detta enkelspåriga, tjatiga och omständliga kärleksdrama ända till det bittra slutet.

print

Våra samarbetspartners