91:AN – Sveriges populäraste soldat firar 65 men har inga pensionsplaner!

Annons

Klicka för att se hela bilden

Med kanoner, salut och militärorkester firar vi hela Sveriges favoritlumpare 91:an, vars tidning fyller 65 år och samtidigt har utkommit med hela 1 500 nummer!

Att 91:an-tidningen skulle bli en framgångssaga med 1 500 utgåvor hade Rudolf Petersson knappast kunnat drömma om när han 1932 skapade den meniga soldaten 91:an Karlsson och det övriga gänget på Klackamo regemente. Redan 1956 fick 91:an en egen serietidning – och i år firar alltså samma tidning 65 år!

Utgåva nr 1 500, som släpps torsdagen den 18 februari, bjuder förutom ett kärleksfullt urval av serier på en historik över tidningens 65 glädjefyllda år. I serien ”Hundan också” av Gert Lozell möter vi Major Morgonkröök, som konfronteras och hamnar i trubbel till följd av hans osunda leverne. Vi får även njuta av ett två riktiga godbitar till serier, skapade av 91:an-ikonerna Rudolf Petersson respektive Nils Egerbrandt.

Förutom nämnda kreatörer har en mängd tecknare arbetat med serien under årens lopp, som t.ex. Gunnar Persson, Jan Gissberg, Jonny Nordlund, Jonas Darnell och många fler. Innovativa författare som Jan Roswall och Claes Reimerthi har hållit humorns fana högt och år efter år levererat glädje i svenska hem.

Att 91:an skulle gå i pension efter 65 år i den anrika serietidningens tjänst är knappast att tänka på. Trots att värnplikten och det militära livet ser helt annorlunda ut idag än när 91:an startade, lockar tidningen ständigt nya läsare. 2020 ökade tidningens prenumeranter med nästan 50 procent jämfört med föregående år.

– 91:an har följt med sin tid och går bättre än på många år. Nyskapande tecknare och manusförfattare har berikat tidningen med farsartade historier och teman utanför den militära bubblan, och 91:ans varma, medmänskliga humor är lika relevant idag som den var förr, säger Germund von Wowern, 91:an-redaktör på Story House Egmont.

Nummer 1500 av 91:an finns att köpa i butik från och med den 18 februari.

VÅRT ÖVERSKOTT GÅR TILL UTSATTA BARN OCH UNGA
91:an ges ut av Story House Egmont (tidigare känt som Egmont Publishing), som är en av Nordens ledande och mest traditionsrika medieverksamheter. Inom våra tre områden – Media, E-commerce och Agencies – utvecklar vi engagerande innehåll, högkvalitativa produkter, innovativa tjänster och personliga mötesplatser. Vi är passionerade historieberättare och har en brinnande vilja att göra gott. Genom vår ägare, stiftelsen och mediekoncernen Egmont, skänker vi varje åren stor del av vårt överskott för att stötta barn och unga som har det svårt i livet. Läs mer på www.storyhouseegmont.se och www.egmont.com.

© Story House Egmont

Skriv ut sidan

Våra samarbetspartners