UR & PENN och Fritiof Nilsson Piraten

Annons

Som bekant, håller jag på att sammanställa en bok om Ur och Penns fula trix. Jag kontaktade Danmarks troligen bästa affischkonstnär Ole Schwander, för att han skulle framställa ett omslag till den. Hans första version såg ut så här:

Onekligen ett blickfångande och därmed även potentiellt säljande omslag med en viss portion humor.

Men jag avstod från det, eftersom jag tänkte på ett känt, expressivt Piratens radiointervjucitat från 1957. ”Man kan inte tala om en stoppnål utan att någon enögd djävul känner sig träffad”.
Jag tänkte att trots att varken Ole eller jag hade den minsta tanke på att jämföra ägaren och vd:n till Ur och Penn, herr Abed Al Saffar, med en apa, han, eller möjligen någon annan skulle kunna tolka det så, och jag i mina artiklar om Ur och Penn vill inte något annat, än att ge uttryck för herr Abed Al Saffar ohederlighet. Och ett bokomslag med denna apbild skulle antagligen inte förstärka min talan.

Jag har skrivit 10 skarpa och klagande artiklar om herr Abed Al Saffar och hans Ur och Penn och han tog på inget vis illa vid sig, annars skulle han redan för 10 månader sedan ersatt mig för den klocka som hans och Ur och Penns verkstad förstörde. Så nog skulle han skaka av sig även ap-omslaget. Det enda han nämligen är intresserad av är att tjäna pengar och det oavsett hur ohederliga hans metoder är.

Det finns knappast någon som inte sett bilden på Bernie Sanders som under presidentinstallationen av Joe Biden satt lite på avstånd från alla andra åskådare på en hopfällbar stol med korsade armar och ben, bärande lite för stora tumvantar sydda av Vermontlärarinnan Jen Ellis från återvunna tröjor och plastpåsar, i en stor, varm jacka, flintskallig och barhuvad och med en blå, asymmetriskt slarvigt placerat munskydd.
Tolkningar av vad Bernie Sanders ville säga med sin apparition är lika talrika som tolkningar av Leonardo da Vinci Mona Lisa. Sanders själv förnekar samtliga tolkningars sanningshalt, då han i en intervju med Seth Meyers sade: ”Jag satt bara där, försökte hålla mig varm, koncentrerade mig på vad det var som hände”.

Hur förvånade det än låter, visst kan det hända att Sigmund Freud kunde ha rätt när han förmodat och obekräftat yttrade den berömda Freudianismen, att “sometimes a cigar is just a cigar.”

I dag hämtade jag på Jönköpings kommun mina ”personuppgifter enligt dataskyddsförordningen”, uppgifter som jag har lagstadgad rätt att få ta del av. Trots att jag inte är helt okänd på Jönköpings Rådhus där kommunens centrala förvaltning njuter av sina lokaler och utsikt, fick jag ändå legitimera mig, eftersom så säger reglementet, och när man tänker efter, det skulle kunna vara så att någon annan, maskerad till mitt bildsköna utseende, ville komma åt kommunens dokument om mig. Jag öppnande det tunn-tunna kuvertet på plats och stället. Det innehöll en sida med mitt namn, adress, epost-adress och telefonnummer och en sida ”Jönköpings kommuns kulturstipendium fr.o.m. 1961”. Allt var ordentligt svärtat, ungefär som mina föräldrars brev som de skickade till mig till det fängelse där jag satt för att jag var dum nog att jag lät mig tillfångatagas när jag som tonåring ville fly till ett depraverat väst från det tjeckoslovakiska kommunistparadiset. Det är klart att jag omedelbart började tolka vad denna svärta ville dölja.
[Om en senare och dessutom lyckad flykt, skrev jag och regisserade filmen Vladimir og Rosa.]

Som sagt, ap-omslaget bjöd på alltför många tolkningsmöjligheter och Ole ritade följaktligen ett annat, ett som redan är känt för många.

Att måla eller skriva så att det kan enbart tolkas entydigt, är för en konstnär eller en författare ogörligt. Sånt återfinns bara i den enögda propagandans tjänst. Dessutom är det så att en konstnär eller författare omöjligen kan räkna ut alla tolkningsvarianter och alla reaktioner som hans eller hennes verk ger upphov till. Och inte bara är det ogörligt, det är även oönskvärt. Eftersom det skulle leda till den självcensur som varje sann konstnär och författare vill undvika, liksom hen vill undvika en svår, förlamande depression.

Om exempelvis sir Salman Rushdie kunnat förutse samtliga tolkningar av sin roman Satansverserna, skulle han kanske ha avstått från att skriva den. Och världen skulle gå miste inte bara om ett betydande litterärt verk, utan även en mycket viktig världsomfattande debatt om yttrandefrihetens gränser.

Här kommer några frågor som jag sedan mars månad 2020 med jämna mellanrum ställer till Ur och Penn:s ägare och vd, herr Abed Al Saffar:

1. Ur & Penn tog betalt från mig för bytet av min Citizen Eco-Drive Skyhawk Blue Angels Titanium klockverk. Det gamla fick jag inte tillbaka, trots upprepade påstötningar. Varför?

2. Har Ur & Penn verkligen bytt ut min klockas klockverk?

3. Om Ur & Penn mot förmodan verkligen bytt ut det, hur kommer det sig att det ”nya” urverket inom en månad drabbades av samma fel som det ursprungliga, det som jag tvingades att mot 2075 kr ”byta ut”? Citizen är trots allt kända för sin hållbarhet och precision.

4. Om Ur & Penn faktiskt bytte ut hela klockverket på min klocka, då undrar jag om det nya klockverket verkligen var ett original Citizen, som det blev sagt, eller en undermålig piratkopia som, visade sig, höll bara några få veckor?

5. Varför fick jag ingen dokumentation om det nya klockverket, trots påstötningar?

6. Inom några veckor efter ”bytet av” klockverket blev den nylagade klockan med ett ”helt nytt klockverk”, återigen trasig, och återigen var felet, konstigt nog, det samma. Är det inte mysko?

7. Varför ville Ur & Penn att jag än en gång skulle betala för samma reparation?

8. När min klocka äntligen kom tillbaka från den andra reparationen, den här gången efter 3 veckor, då fanns det inte en enda funktion på den rätt inställd. Inte en enda! Till och med Ur & Penns anställda Alma, förundrade sig över hur något sådant kunde ha skett?

9. Min övertygelse är, att detta var avsiktligt. Att Ur & Penn hoppades på att jag skulle mecka med klockan, för att Ur & Penn efteråt skulle kunna hävda att alla konstaterade fel efter mitt ingripande skulle jag lastas för. Jag gick inte in i den fällan.

10. Efter att min klocka äntligen var rätt inställd och synkroniserad, då saktade den sig ordentligt, något som en välfungerande Citizen i denna prisklass absolut inte borde göra, det finns det dokumentation på.

11. Varför Ur & Penns verkstad hävdade, enligt Nora, en av Ur & Penns anställda, att det är brukligt att en klocka saktar sig under en tid, men sedan snabbar sig, så att den genomsnittliga tidsavvikelsen ändå blir +/- 0. Se min artikel ”Stjäl med den ena handen och tigger med den andra

12. Hur kan Ur & Penn anställa personer som inte bara tror på det som nämns under punkten 10, utan till och med förmedlar detta löjligt lögnaktiga påstående vidare till Ur & Penns kunder.

13. Varför rings jag upp av Ur & Penn-anställda, som exempelvis Tülin Karaman och Emilia Hansson, utan att dessa äger något som helst mandat att ”förhandla”, utan i stället tondövt upprepar och upprepar sin påtvungna läxa utan att kunna komma till ett avslut.

14. Varför hävdar Ur & Penn att man kan ringa till butiken på Östra Storgatan i Jönköping, när det alltid är en telefonsvarare på? Visst, ringa kan man, men det är helt meningslöst.

15. Varför har Ur & Penn inte försett butiken på Östra Storgatan i Jönköping med en telefonsvarare som utlovar ”Hej och tack för att du kontaktat oss! Lämna ditt telefonnummer och vi skall ringa upp dig så snabbt som möjligt, men normalt inom 666 arbetsdagar. Hälsningar Ur & Penn Kundtjänst”

16. Varför behövde jag uppsöka Ur & Penn-butiken hela 11 (!) gånger innan jag äntligen fick min klocka tillbaka och som dessutom ändå inte var helt funktionsduglig?

17. Hur kommer det sig att Ur & Penn har en ständigt pågående rea? Tror Ur & Penn att detta skapar förtroende? Hur kan man förvänta sig att man litar på Ur & Penns prissättningspolicy? Se ”Kan det möjligen vara så att vissa företag missbrukar korttidsarbetsstödet för egen vinning?

18. Den första ”reparationen” av min klocka varade i 7 veckor (!) i stället för de utlovade 2, (”i yttersta fall 3”). Bör jag som kund acceptera detta som om ingenting har hänt?
Det verkar som att herr Abed Al Saffar och hans personal inte kan synkronisera sina klockor – troligen är det Ur och Penns helt opålitliga klockverkstad som ansvarar för denna väsentliga detalj.

19. Den andra ”reparationen” varade i 3 veckor i stället för den utlovade, en vecka. Bör jag som kund acceptera detta som om ingenting har hänt?
Än en gång: Det verkar som att herr Abed Al Saffar och hans personal inte kan synkronisera sina klockor – då det är Ur och Penns good-for-nothing klockverkstad som ansvarar för denna väsentliga detalj.

20. Ur och Penns rörmokare förstörde min klocka men herr Abed Al Saffar vägrar att ersätta den. Hur tänker du herr Abed Al Saffar?

21. Varför tar herr Abed Al Saffar, Ur & Penns ägare och vd, för givet att jag med min skatt önskar att finansiera Ur & Penns hyreslättnader och kortidspermitteringar och sjukskrivningar och annat, samtidigt som det är uppenbart att Ur & Penn visar förakt för mig och är totalt likgiltig för mina rättmätiga krav, med andra ord, behandlar mig som en paria.

22. Vad vill du uppnå herr Abed Al Saffar genom att ignorera mig? Jag antar att du har en plan med det, en vision?

23. ”Gnuggar du dina händer” herr Abed Al Saffar varje gång du lurar någon – vilken tillfredsställelse får du från detta?

24. Hur kan herr Abed Al Saffars Ur & Penns lämna ifrån sig en klocka som varje enskild dag, vardag som helgdag, behöver tidsjusteras?
Till och med Ur & Penns egna, simpla ”Regal”-klocka, i låtsasguld, går med större precision.
En trasig klocka, en sådan som har stannat och inte klarar av att röra på visarna, en sådan klocka visar rätt tid två gånger om dygnet. Min Citizen Eco-Drive Skyhawk Blue Angels Titanium visar däremot rätt tid lika ofta som Halleys komet syns på den svenska natthimlen, efter att Ur och Penns rörmokare satte sin rörtång i den. Och Halleys komets omloppstid är 76 år.

25. Dessvärre finns det ingenting som man kan lita på och som är äkta när det kommer från Ur och Penn. Ett påfallande stöd för detta konstaterande är Ur och Penns eget klockmärke ”Regal”.
Som om Ur och Penns ”regal” var en del av riksregalier – krona, spira, äpple, svärd och den regerande dynastins vapen – symboler för kungaätten. Det är en utspekulerad strategi med den inbilska önskan att regal-köparen skall tro att det är något extrafint med en regalklocka. Ur och Penn vill dock regal-köparen att helt förglömma det regalskepp som i augusti 1628 fick göra fiskar och havskrabbor sällskap på havets botten utanför Beckholmen. På samma vis som Ur och Penn ihärdigt försöker glömma bort att de är skyldiga mig en klocka i ersättning för den som deras under all professionell anständighets yta sänkta verkstad, förstörde. När Vasa byggdes var hon avsedd att bli en symbol för Sveriges militära och politiska makt. Även Ur och Penns Regal är en symbol – för fejk och bedräglighet. Åtminstone i mina ögon.
Jag kan se redan, hur prins Daniel, lägger undan sin 297-tusen kronors Rolex Daytona i helguld, för att i stället pryda sin handled med Ur och Penns Regal. Regal kostar 198 kr fast annonsen hävdar att den kostade 598 kr. Ur och Penn är ökända för sin ständigt pågående realisering av sina varor. Och ändå tjänar de multum på dessa.
Någon, någonstans, måste vara förlorare på detta. Jag menar förutom mig och andra bedragna och utnyttjade kunder.

26. Varför ringer inte herr Abed Al Saffar upp mig när han den 02 juli 2020 lovade det?

27. Varför förnekar Ur och Penns kundtjänst att herr Abed Al Saffar jobbar hos Ur och Penn? Se ”Stjäl med den ena handen och tigger med den andra”

28. Känner du inget ansvar för dina anställda som känner sig skamsna på grund av din uppträdande herr Abed Al Saffar?
Du skämmer dessutom ut en hel yrkeskår (se nedan).
Ta ditt förnuft till fånga och sluta skämma ut dina anställda och andra som jobbar med klockor.

29. Varför vägrar du herr Abed Al Saffars och ditt Ur & Penn ersätta min förstörda klocka?

30. Varför tror Ur & Penn att jag tänker sluta ställa mina frågor, så länge dessa inte är tillfredsställande besvarade eller så länge Ur & Penn inte går med på en förlikning?

Det är inga svåra eller orimliga frågor jag ställer, men de kräver svar som utan tvekan inbegriper obehagliga avslöjanden om herr Abed Al Saffar och hans hårdstyrda hantlangare anställda på Ur och Penn.

Jag vill få en ny, identisk klocka som den som Ur & Penns verkstad förstörde för mig, en Citizen Eco-Drive Skyhawk Blue Angels Titanium, eller också vill jag att Ur & Penn ger mig full ersättning för alla de timmar jag lagt på att syna Ur & Penn i sömmarna. Jag kan även tänka mig acceptera att som ersättning få den Citizen Titanium-klocka som Ur och Penn saluför just nu och som jag pekade ut för Ur & Penns underkuvade springschas Emilia Hansson.

Verkar det vara orimliga krav? Begär jag ogudaktigt mycket från det genom skattemedel rikligt subventionerade Ur & Penn-imperiet?

Klicka här för köp av och information om artikelförfattaren Vladimir Oravskys böcker

© Vladimir Oravsky

Skriven 2021-01-27

Skriv ut sidan

Våra samarbetspartners