THOR MODÉEN + ÅKE SÖDERBLOM = succé – nyrenässans för Sveriges Helan och Halvan

Klicka på bilden, för att se hela bilden

“Deras bästa stunder tillsammans hör till den svenska filmens lyckligaste” – Filmprofessor Leif Furhammar i Filmen i Sverige (1998).

Ett radarpar för svensk humor

Thor Modéen och Åke Söderblom. Svensk film har haft många radarpar, men få har väl betytt mer för svensk humor än Thor Modéen och Åke Söderblom. Under lång tid garanterade deras namn en succé. Tillsammans gjorde de 23 filmer. Men de gjorde även många filmer var för sig, så deras samlade filmografi omfattar över 130 filmer. Lägg där till teateruppsättningar, revyer, manusförfattande, radio, sångtexter, framgångar med skivinspelningar …

Modéen & Söderblom var stora. Både tillsammans och var för sig.
Thor Modéen var också rent fysiskt stor, med brummande, bullrande röst och flegmatiskt sätt. Åke Söderblom var liten, vig, snabb och kvicktänkt. Med ljus röst.

Omaka par passar tillsammans

Jurgen Schildt skriver i Det pensionerade paradiset (1970) om hur de två matchar varandra: “Favoritpartnern är Åke Söderblom, tunn och full av kronisk tillförsikt, en Kålle i karriärsamhället. Om Modéen företräder tankspriddheten, lynnigheten, hjälplösheten och den komiska tungvikten är Söderblom istället snabbheten och vakenheten: strebern som upptäcker ständigt nya utvägar och tror att svårigheterna i världen, främst i affärsvärlden, utan vidare låter sig betvingas med ett krokben och en taktisk fint.”

Filmvetaren Helena Marcusson, som brukar medverka i tidningen Minnenas Journal, frågar sig om Thor och Åke hade kunnat nå världsrykte om de varit aktiva under stumfilmstiden.

Men man ska ändå vara tacksam för ljudfilmen – Söderblom är en mästare på dialekter, vanligtvis trivsam göteborgsdialekt, men även gemytlig danska och kvick streetsmart stockholmska från Klarakvarteren. Dialekterna och uttrycken är en hel del av humorn – liksom sångerna.
Söderblom skrev själv texter till flera stora hitsånger som är kända än idag och som han ofta sjöng in på skiva själv – till exempel storsäljaren Klart till drabbning som Söderblom sjöng in tillsammans med Sickan Carlsson.

Modéen och Söderblom skulle komma att samarbeta med Sickan Carlsson fler gånger, och en av de allra mest framgångsrika filmerna blev beredskapskomedin Landstormens lilla Lotta (1939).

Cleared for action!

Klart till drabbning (1937) är en av de filmer som exporterandes utomlands och fick framgångar och fina recensioner (även om det nu var ljudfilm och inte stumfilm!)

Klart till drabbning gick till och med upp på bio i USA och blev bland annat recenserad i New York Times, där komediparet berömdes och kallades för Sveriges svar på Helan och Halvan i blåjackor: “a sort of Swedish Laurel and Hardy pair in the role of bluejackets.” Den engelska titeln var Cleared for Action. Filmen regisserades av Edvin Adolphson som även gjort Sveriges första ljudfilmer. Hans expertis kunde behövas, för miljön på flygplanskryssaren var så bullrig att alla repliker fick spelas in en gång till, efteråt, i studio.

Intrigen i filmen kretsar kring att de två sjömännen Tosse (Thor Modéen) och Putte (Åke Söderblom) räddar en ung dam (Sickan Carlsson) från att drunkna. Men eftersom de är sena, och egentligen inte har permission, hinner de inte sätta iland tjejen de räddat, utan tar istället med henne ombord. Och det är givetvis också förbjudet att smuggla ombord damer. Vare sig de är nyräddade eller inte.

Det lönar sig att annonsera!

Modéen och Söderblom exporterades inte bara till USA. De importerade idéer utifrån också, och försvenskade dem. En av de mest framgångsrika idéerna var den amerikanska pjäsen It Pays to Advertise som skrevs av Walter Hacket och Roi Cooper Megrue. Den sattes upp på Broadway i New York 1914 och har dessutom blivit amerikansk film två gånger och fransk film en gång. Den svenska filmen Annonsera!</em (1936) blev en stor succé. Aftonbladet utropade att detta var “en av de bästa svenska filmfarser som någonsin gjorts” och de höga betygen har hållit i sig när filmen blivit omskriven under senare år, inför TV-repriser.

Idag är det självklart att reklam lönar sig. Det kanske inte var lika självklart när pjäsen uruppfördes, eller när filmen gjordes (även om det ligger två decennier mellan de två).

Thor Modéen spelar en reklammotståndare, direktör Miller, som tillverkar tvål. Åke Söderblom spelar en reklamman, som glatt citerar alla den tidens stora slogans, som “tag det rätta, tag Cloetta!” för att bevisa att reklam visst lönar sig. Han slår sig ihop med Miller Junior och tillsammans startar de ett nytt företag för att sälja deras nya påfund, 13-tvålen, som ska konkurrera ut både pappans företag och hans gamle konkurrents företag. Inte för att 13-tvålen är bättre eller billigare. Det är faktiskt exakt samma tvål, som dessutom är dyrare! Men de skapar efterfrågan genom snillrika reklamkampanjer. Anders Henriksson både regisserade och spelade en av rollerna, som konkurrentens bortskämde son.

En fint porträtt av forna tiders Stockholm

En filmsuccé med svensk förlaga är Springpojkar är vi allihopa (1941). Filmen baserades på Harry Iseborgs radiopjäse Sänd gossen som premiärsändes i radio 13 januari 1940. Regissören Ivar Johansson fick mycket god kritik, bland annat för en säkert fångad Stockholmsatmosfär.

Och visst känns det som om man är på plats, förr i tiden, i ett soligt Stockholm där alla använder cykelbud och där alla är på glatt humör.

Språket på gatan är mycket fantasifullt och färgstarkt, speciellt cykelbuden emellan. Är filmen en lektion i Stockholmsslang från 1940-talet? Här är man inte arg, utan “syrak“. Man pratar inte språk, utan “klyk“. En snygg hatt är “en kanna“. Det var faktiskt via filmduken och revyscenen som språket spred sig – flitiga och påhittiga författare hittade på färgstarka och fantasifulla slanguttryck, som lät bra och roliga, och sedan plockades de ibland upp av vanligt folk på gatan. Språket spreds alltså “uppifrån och ner”. Man gick inte ut på gatan och lyssnade på hur folk faktiskt pratade för att skapa en äkta dialog. Men eftersom folk tog efter filmerna och revyerna för att “låta rätt” skapade författarna en verklighet med en dialog som var äkta!

Konkurrerande firmor

I Klarakvarteren i Stockholm konkurrerar i filmen AB Delikatesser och AB Skånedelikatesser. Gugge (Åke Söderblom) och Nuffe (Rune Halvarsson) jobbar som cykelbud på var sin av firmorna och de är vänner privat och tillhör Klaragänget, Klaras springpojks- och cykelbudskår. De bestämmer sig för att skapa en egen beredskapskår (detta är ju under andra världskriget) för att göra en insats för Sveriges rike.

Filmen är också mycket sevärd för Eva Hennings skull. Det här är bara hennes andra filmroll någonsin — den första lilla rollen var som Åke Söderbloms karaktärs kärleksintresse i Gentleman att hyra (1940), där Sickan Carlsson var den stora stjärnan. Redan i sin andra film är Eva Henning själv den stora kvinnliga stjärnan i filmen. Hennes roll är att vara Åke Söderbloms karaktärs kärleksintresse – igen! – och dotter till ägaren av konkurrentfirman. Eva Henning är helt ljuvlig och fick lysande kritik, hälsad som svensk films framtidshopp och utnämnd en “ingenue” inom svensk film. Kritikerna fick rätt – Eva Henning gick från klarhet till klarhet, och gjorde bland annat succé i Flicka med hyacinter, regisserad av Hasse Ekman, som hon senare under karriären var gift med.

En stjärna föds

Det finns fler stjärnor som har tänts i Modéen och Söderblom filmer – i Stackars Ferdinand sjunger en 18-årig Gaby Stenberg för första gången på film och hon blev med tiden en stor film- och musikalstjärna. Hon agerade bland annat mot Nils Poppe i Aktören och igen mot Modéen och Söderblom i Kyss henne! där även Annalisa Ericsson gör en av sina allra bästa roller som inte är en del i en Nils Poppe film!

I Stackars Ferdinand görs dock den största “kvinnorollen” av Åke Söderblom själv. Han klär ut sig till den dansk-svenska Nina och både pratar och sjunger på dansk-svenska. Nina är Ferdinands oäkta dotter. Ferdinand spelas av Thor Modéen och hans fru Selma av en magnifik Tollie Zellman. Stackars Ferdinand om hans gamla snedsteg skulle avslöjas!

Jubel för Stackars Ferdinand

“Och juljublet brusade på Skandia. En herre i damkläder är och förblir det roligaste som finns” menade Stockholms-Tidningen när den recenserade Stackars Ferdinand. En känsla som verkade delas av både Sveriges kritikerkår och Sveriges biopublik. Succén med Stackars Ferdinand var given! Åke Söderblom är faktiskt mycket övertygande som tjej – både när han pratar och sjunger!

Stackars Ferdinand, Springpojkar är vi allihopa, Annonsera!, Klart till drabbning, Julia Jubilerar och Sexlingar ingår i en ny samlingsbox med nyrestaurerade filmer, med boxtiteln Thor Modéen & Åke Söderblom. De gamla biofilmsrullarna finns nu bekvämt att tillgå på DVD. Men om man gillar att sätta guldkant på tillvaron med en riktigt bra, klassisk, svartvit komedi, ska man absolut inte missa Kyss henne! (1940), Modéens och Söderbloms absolut bästa film tillsammans. Den igår i Den Stora Pilsnerboxen. Fast Kyss henne! är egentligen inte är någon pilsnerfilm. Det dricks bara champagne i filmen! Vilket för övrigt var Thor Modéens egen favoritdryck!

En framgångsrik kyss!

Kyss henne! (1940) blev älskad av både publiken och kritikerna. Även musiken blev enorm framgång. Handlingen kretsar kring balettflicka, spelad av Annalisa Ericsson, som gör kometkarriär, eftersom den skuldsatte revydirektören av misstag tror att hon har sällskap med en rik bankir, som kanske kan tänkas finansiera hans nya, påkostade uppsättning. Weyler Hildebrant regisserade och stod även för det svenska manuset (efter engelsk förlaga) tillsammans med Torsten Lindqvist. Kritikerna hyllade alla skådespelarna, Modéens och Söderbloms komiska, orientaliska dans, musiken, sångtexterna … Man ansåg till och med att filmens musikalnummer höll Hollywoodklass. Den svenska versionen har inget att skämmas för jämfört med den engelskspråkiga versionen
Paradise for Two, så det är lätt att hålla med den lyriska kritiken. Sången “Vi har så mycket att säga varandra“, som Åke Söderblom och Annalisa Ericson sjunger tillsammans i filmen, och även sjöng in på skiva, blev en enorm hit. Sången har spelats in på norska och danska och i tre olika svenska nyinspelningar – senast 2013. Samtliga gånger har sången hamnat på topplistorna.

Söderblom, Sylvain och sångerna

Åke Söderblom själv skrev texten till “Vi har så mycket att säga varandra“, och Jules Sylvain stod för musiken. Hela arbetet gjordes över en god lunch med tillhörande drycker. Båda två var effektiva på sitt jobb! De två skrev flera framgångsrika hitlåtar tillsammans (Söderblom stod för texten och Sylvain stod för musiken). Sylvain stod även som manusförfattare till filmen Sexlingar (tillsammans med Sven Zetterström), ännu ett filmprojekt som Sylvain skrivit musiken till. Åke Söderblom var filmens regissör, tillsammans med Hugo Bolander.

Den massiva hitlåten Klart till drabbning (1937) var också resultatet av ett Söderblom/Sylvain samarbete.

Jules Sylvain var inte fransman, vilket många kanske kan förledas att tro, utan svensk. Egentligen hette han Axel Stig Hansson, men han behövde ett artistnamn. Det lär ha varit Ernst Rolf som påpekade att Hansson var ett alldeles för vanligt namn att ha, när man ska bli känd kompositör. Axel Stig Hansson hade beundrat Jules Verne som liten … Förnamnet Jules valdes och kombinerades med konstnärsnamnet Sylvain.

Sylvain skrev flera operetter, musik till revyer och filmmusik till över hundra filmer – även till filmer som inte Modéen eller Söderblom var med i – och filmmanus till tre filmer. Axel Stig Hansson hade även fler pseudonymer, så han var en mycket flitig författare och entertainer!

Aktiva liv i underhållningens tecken

Många av forna tiders stora skådespelare/dansare/sångare/regissörer från komedins svartvita guldålder har levt långa och aktiva liv. Sickan Carlsson, Annalisa Ericson, Nils Poppe, Cécile Ossbahr, Eva Henning och Alice Babs blev alla över 90 år, Gaby Stenberg och Hasse Ekman blev 88.

Men Thor Modéen gick bort redan 1950, 52 år gammal och Åke Söderblom gick ur tiden 1965, mellan två akter i en föreställning på Lisebergsteatern, 55 år gammal. De levde båda två hektiska, självförbrännande liv med filminspelningar, manusarbete och teaterrepetitioner på dagarna, föreställningar på kvällarna och festande på nätterna.

Ett liv i stillhet och eftertänksamhet var inget för Modéen och Söderblom. Deras sätt att leva var för publiken – till sista andetaget.

Men filmerna, musiken, sångerna och danserna finns kvar – nyrestaurerade för nya generationer att glädja sig åt.

Skriven 2019-09-07

Thor Modéen & Åke Söderblom är välförtjänt aktuella med den nyutgivna DVD-boxen betitlad just Thor Modéen och Åke Söderblom i vilken sex filmer ingår, nämligen Stackars Ferdinand, Springpojkar är vi allihopa, Annonsera!, Klart till drabbning, Julia jubilerar och Sexlingar.

  • Thor Modéen & Åke Söderblom
print

Våra samarbetspartners