THOMAS Di LEVA, Changes – David Bowie tolkad av Thomas Di Leva, Slagthuset, Malmö den 23 februari 2019

Medverkande:
Thomas Di Leva: sång
Joacim Backman: gitarr
Anna-Lena Björklund: kör
Rikard Lidhamn: bas
Marcus Losbjer: trummor
Anders Lundström: gitarr

Turnéplan:
2019-03-07 Torsdag 19:30 Åhaga Borås - Borås
2019-03-08 Fredag 19:30 Konserthuset - Göteborg
2019-03-09 Lördag 19:30 Konserthuset - Göteborg
2019-03-15 Fredag 19:30 Nöjesfabriken - Karlstad
2019-03-16 Lördag 19:30 Konserthuset - Vara
2019-03-20 Onsdag 19:30 Peterson Berger-Hallen - Östersund
2019-03-21 Torsdag 19:30 Kulturens Hus - Luleå
2019-03-22 Fredag 19:30 Idunteatern - Umeå
2019-03-23 Lördag 19:30 Nolaskolans Aula - Örnsköldsvik
2019-03-31 Söndag 16.00 Konserthuset - Karlskrona

David Bowie och Thomas Di Leva. Så självklart, och så rätt. “A match made in cosmos”. Thomas Di Levas hyllade krogshow Changes går från att dra fullbokade bord på Hamburger Börs till att bli en mäktig konsertupplevelse, just nu på turné i Sverige, efter en – givetvis – kritikerrosad premiär i Gävle.

Kärlek vid första ögonkastet

Det var i Gävle som kärlek uppstod vid första ögonkastet, då en elvaårig Thomas Di Leva för första gången såg en David Bowie platta. Detta var innan nedladdningarnas förlovade och förlorade tid. Den unge Thomas övertalade sin mamma att köpa plattan, ohörd, och Di Leva har varit ett David Bowie fan sedan dess.

Showen Changes är en 100%-ig David Bowie hyllning där alla de största och bästa och mest kosmiska David Bowie hitsen ingår.

Oförbehållslös Bowie-hyllning

Den här showen är ännu bättre som konsertturné än som krogshow. För i konceptet krogshow ingår mätta och lite glatt förfriskade gäster som sitter runt en massa bord. Och med begreppet krogshow kommer praktiskt taget automatiskt kravet på en personlig och självbiografisk resa, med en massa mellansnack om hur artisten blev artist och hittade fram till där hen är just idag, med alla medgångar och motgångar.

Di Leva håller nere självbiografin och mellansnacken till ett minimum, han bara kör så det ryker från början till slut, och alla David Bowies mäktiga låtar rullar ut sig som en tung ljudmatta över publiken, som gärna står upp och dansar till musiken och bidrar till denna härliga happening och oförbehållslösa Bowiehyllning.

Covers eller tolkningar?

Det är skillnad på covers och tolkningar, och det är skillnad på etablerade artister och idolwannabees, när redan befintliga hits från de stora inom musikhistorien ska väljas ut och levereras inför en publik.

Att höra en artist välja ut och tolka sina egna favoriter ger något extra, även för att förstå och uppskatta dennes musik och gärningar och konstnärskap genom tiderna. Det är ungefär som att se än känd regissör välja ut och göra ett retrospektiv med sina favoritfilmer och prata om sina influenser. Fast mycket bättre. Och med mycket mer input från artisten.

Vi är alla fans – tillsammans!

Bowie-temat för kvällen gör att vi alla är fans tillsammans. Vi i publiken och Di Leva och bandet. Fast få människor har ju en lika gudabenådad röst. Thomas Di Leva låter otroligt lik David Bowie när han sjunger, han verkar ha ändrat hela sin röst och hela sin utstrålning för att kanalisera David Bowies stämma och energi.

Di Leva må hylla rosa fuskpäls och vit basker och platåskor och mode som konst och en egen udda stil i mellansnacken, men hans egen stil för kvällen är sobert elegant och nedtonad. Mörka kostymer och läckra röda boots och inga huvudbonader.

– Mer Dressman än Indiska, konstaterar någon i publikhavet.

Inga vingar för pengarna

Framtoningen är en stor konstrast inte bara mot den tidigare Di Leva, utan även mot hur artister brukar välja att se ut och vara, när de ska göra krogshow och / eller stor, pampig konserthusturné. Eric Gadds lilaglänsande Willy Wonka kostym är det mest nedtonade han har på sig under sin OMG-krogshow, nu-på-turné. Ingen har väl missat att Sanna Nielsens Mitt-Sanna-Jag-klänningar är värderade till över en miljon. Och Sveriges största glamrockare, Ola Salo, har köpt vingar för pengarna, för att stoltsera med under sin extravaganta krogshow It takes a fool to remain sane.

Inställningen “less is more” med avskalad scendekor och nedtonade dova färger är kanske inte något som man i första hand hade väntat sig av Di Leva.

Tulpaner, tulpaner, tulpaner

Men även om inte vattenkannan är med, så regnar det tulpaner över publikhavet, så Di Levas hängivna fans kanske blir lite vattnade ändå, av tulpanvattnet.

– Tror ni att jag är så här till vardags, eller tror ni att jag spelar en roll? frågar Di Leva publiken.
– Kanske är det både och? tillägger han.

Det där är bara en av de svåra, filosofiska nötter som publiken får att grunna på under kvällen.

Om man sett Di Leva utan lång kaftan och utan vattenkanna, har man då sett Di Leva?

Skapar en ny roll

Kanske är det så att Di Leva själv har tröttnat på den gamla Di Leva rollen och har skapat en ny roll, precis som David Bowie ständigt skapade nya roller? Detta för att kunna göra Bowie och showen Changes full rättvisa, utan att den klassiska Di Leva personan står i vägen.

Till och med den klassiska Di Leva rösten är förändrad, aldrig har man väl förr lyssnat på Di Leva och så många gånger under en och samma kväll tänkt att “oj, vad han låter exakt som David Bowie!”.

All heder även till det briljanta bandet som återskapar Bowie soundet — eller rättare sagt Bowie sounden från alla olika epoker — på plats. Så bra, så helgjutet och så rätt. Gitarriffen av Joacim Backman sitter som en smäck.

Under Pressure, som Thomas Di Leva framför som en duett tillsammans med bandmedlemmen Anna-Lena Björklund, ger gåshud.

Mästerverk återskapas

Ziggy Stardust, Rebel Rebel, The Jean Genie, Starman, Ashes to Ashes, Fame, Fashion , Wild Is the Wind, This Is Not America, Lazarus, Space Oddity, TVC 15, Changes

Alla de största hitsen genom David-Bowie-tiderna finns med — och med dem så många minnen. Showen må heta Changes, men det är inte något som funnits som ledstjärna när det gäller att återskapa musiken, tolkningarna är snarare “unchanged” och de ligger alla väldigt nära originalen, och man har mycket varsamt gett Bowie-låtskatten Di-Leva-format.

Bowies musik kopplats ju ihop både med en av de bästa TV-serierna någonsin, och med en känd, svensk fredagskvällsunderhållning. Båda dessa nummer, Life on Mars? och Let’s Dance, är givna höjdpunkter under kvällen.

Heroes – Where Are We Now?

Bredvid mig börjar man så smått slå vad om att Heroes ska levereras som extranummer, men ingen sätter emot.

Ja, Heroes blir extranummer, med extra allt och extra allsång och extra ovationer från en stående och vinkande och handklappande publik. Where Are We Now? avslutar hela kvällen.

För en stund har vi alla varit en del av samma stora happening. Sedan lämnar den eviga rymdblomman scenen, för att snart slå ut i en annan svensk stad och skänka värme och kärlek och glädje och sköna Bowievibbar till folket.

Skriven 2019-02-24

Skriv ut sidan

Våra partners

  • Toppraffel