LÄDERLAPPEN, Ystads teater, Ystad den 30 juni 2018

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Originaltitel - Die Fledermaus
Musik - Johann Strauss II
Regissör - Niklas Riesbeck
Biträdande regissör & koreograf - Melker Sörensen
Dirigent - Jonas Samuelsson
Text - Rickard Söderberg
Dramaturgi - Rickard Söderberg, Jonas Samuelsson & Laine Quist
Arrangemang - Nils-Petter Ankarblom
Konsertmästare - Anders Hjortvall
Producent - Charles Andersén & Laine Quist
Ljusdesign - Sara Andersson
Kostym - Ann Walton
Inspicient - Susanne Sandquist

Läderlappen är en operett där den skånska fanan hålls högt!

Läderlappen (Die Fledermaus) på Ystads teater är en operett för glada, lata sommardagar, där man satsat stort på skratt och gott humör och “buskis”. Men givetvis också överdådigt vackra kostymer och scenerier och ett välfyllt och välljudande orkesterdike.

Enbart att uppleva Ystad teater är värt entrébiljetten — och då har inte ens ridån gått upp för förställningen, man njuter bara av miljön och musiken från orkestern. Den vackra teatern är en av de äldsta i Sverige som fortfarande är i bruk och sommaroperasatsningen firar 40 år i år — medan den något yngre traditionen med sommaroperett firar 4 år!

Man kan tänka sig att Gustav III, känd som teaterkungen, skrockar förnöjt i sin musikhimmel.

Den här nyskrivna versionen av Läderlappen utspelar sig faktiskt på plats i Ystad och självaste kronprins Gustav, han som kommer att bli Gustav III, finns med som en av rollkaraktärerna. Han kanske drömmer om att grunda en teater i Ystad?! Den berömda maskeradbalen utspelar sig i denna uppsättning på Ystads regemente, som finns kvar att besöka än idag.

Johann Strauss II, de populära valsernas mästare, är tydligt en publikfavorit än idag och hans melodier är lika trallvänliga nu som när operetten hade premiär. De nyskrivna dialogerna är blixtsnabba och pepprade med ordvitsar och ekivoka anspelningar. Librettot är i den här versionen av Läderlappen är uppdaterat och helt på svenska (eller skånska) med många moderna ord och fler anakronismer än i ett studentspex.

En skurande piga längtar efter att få lyssna till opera av Wagner (“Det är konst det!”). En perukpudrare annonserar glatt att “Här kommer en make-over-scen”! Häxans gudomliga inbjudningar är egentligen panduro pyssel som hon gjort själv, komplett med glitter och rullande plastögon.

Kronprins Gustav hälsar Ystadsborna välkomna med orden “Kära örebroare!”, talar om att vända blad, blir livrädd för ett salutskott under maskeradbalen (en föraning om att han kommer att mördas i samband med en helt annan maskeradbal) och funderar på att grunda en Akademi … Något som Drottningen bestämt sågar med orden att det bara kommer att bli en hoper gamla gubbar som lunchar tillsammans och ger priser till varandra!

Publikens skrattsalvor kommer som på beställning!

Eftersom handlingen utspelar sig i Ystad, dyker många kända svenskar upp på maskeradbalen — bland annat Carl von Linne, den kände homologen. Vad homolog egentligen betyder ger upphov till en del missförstånd och besvikelser. Kokboksförfattarinnan Cajsa Warg (“man tager vad man haver”) finns också med, liksom Jonas Alströmer, han som slog ett slag för den ätbara potatisen, och introducerade denna nya “fluga” på svenska tallrikar. Tidigare hade potatis bara varit vanlig som prydnadsväxt i fina slottsträdgårdar — man hade inte brytt sig om att äta potatisarna.

Drottning Lovisa Ulrika av Preussen glider bara runt på scenen och fullkomligt äger, medan hennes undersåtar tävlar om vem som kan visa upp sig som hennes största fan.

Precis när man tror att det faktiskt inte kan bli mer överdådigt än så här, så toppar produktionen det hela med ett ännu mer storslaget nummer! En internationellt känd hovsångerska kommer in och river av en aria — och så visar det sig att den internationella operastjärnan “bara” är från betfälten på Bjärehalvön! Se där, en liten hyllning till Bjärehalvöns stora operadiva La Nilsson, som i år firar 100 års jubileum.

Ystad teaters fina tradition med sommarföreställningar och älskade operetter har dragit stor publik i fyra år nu, och detta är en renodlad triumf för Rickard Söderberg och Kammaropera Syd. Rickard Söderberg flankeras på scenen av bland andra Laine Quist, som spelar hans hustru, och Katarina Lundgren-Hugg, som spelar häxa (och ständigt påpekar att hon hade velat spela en huvudroll!). Den komiska Ellinor Fryklund spelar husa för fjärde året i rad. Jonas Samuelsson huserar över orkesterdiket och en stor ensemble av musiker, sångare och skådespelare gör allt för att förgylla en oförglömlig kväll.

Det här är en överdådig upplevelse som måste ses — och höras. Ett bevis på att det mesta och det bästa inte behöver inträffa på Dramaten eller på Operan i Stockholm — det går lika bra att ha en världspremiär på en ny och uppdaterad version av Läderlappen i Ystad. En produktion som håller den skånska fanan högt — både bildligt och bokstavligt talat.

Fladdermusvingarna i den storslagna finalen utvecklas med hjälp av solfjädrar. Fladdermustemat går som en röd tråd genom produktionen. Batman hade varit nöjd. Eller så hade han hävdat att det är han som är den riktige Läderlappen?

  • Läderlappen är en operett där den skånska fanan hålls högt

Skriven 2018-07-01

print

Våra samarbetspartners