GWEN STEFANI, The Sweet Escape (Interscope/Universal)

Klicka på bilden, för att se hela bilden

På The Sweet Escape fortsätter Gwen Stefani att släppa sina musikaliska hämningar i uppenbart dyrköpta ljudlandskap. Det går väl sädär. Den smått sanslösa joddelövningen Wind It Up är rolig ett tag, men let’s face it den är egentligen en tämligen tramsig uppskruvad skapelse. Sedan har vi Yummy en rätt gräslig pratsjungande sak med förment lustiga flöjtinpass och Pharell på rap och den tjatigt beatorienterade Now That You Want It med trumvirvlar som krydda.

Ja, ni förstår själva. Om inte annat inser ni säkert att Stefanis kärlek till svart musik inte är besvarad på The Sweet Escape. För det är nämligen speciellt i spår som kan härledas till influenser från r&b och hip hop som detta alster funkar sämst. Det är här infallen och de udda ljuden är som tydligast och ter sig som mest tomma. Manierat och ansträngt är adjektiv som ligger nära till hands i dessa sammanhang.

Fast här finns förstås trots allt ljuspunkter. Early Winter är en smekande midtempo poplåt någonstans mellan Cardigans och Fleetwood Mac med Christine McVie vid micken, titelspåret doftar uppdaterad Motown och syntiga Wonderful Life skulle kunna vara ett nedtonat Blondienummer från åttiotalets storhetstid.

Där finns även 4 In The Morning, en fin bitterljuv uppbrottssång som sångerskan skrivit tillsammans med forne pojkvännen Tony Kanal i No Doubt. Vilket onekligen känns som en tanke värd att fullfölja. För det kanske är en återförening av deras gemensamma band som hade behövts för att Stefani ska hitta hem och finna sansen och de musikaliska rötterna igen.

Skriven 2007-01-12

print

Våra samarbetspartners