JULIA MICHAELS : NOT IN CHRONOLOGICAL ORDER (Republic Records) – modernt popalbum som låter både melodierna och personlig lyrik tala

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Hon är alltjämt mest känd som låtskrivare åt folk som Selena Gomez, Demi Lovato, Britney Spears och Gwen Stefani, men Julia Michaels har även gjort sig ett namn som samarbetspartner med en hel busslast artister. Fyra ep:s i eget namn har också släppts. Ja, också har hon förstås haft en megahit också i form av Issues, ett sak som streamats över en miljard gånger.

Men någon riktig fullängdare av klassiskt snitt har det dock aldrig blivit. Förrän nu. Not In Chronological Order är titeln på verket ifråga, som avhandlar förhållanden på längden och tvären i en poppig singer/songwritermiljö, som om det vill sig väl borde kunna tränga sig in även på trendängsliga radiostationers spellistor.

Dödsönskan med motorsåg

Fast lyriken har förstås sina vassa kanter. Ta bara en sådan sak som All Your Exes. ”I wanna live in a world where all your exes are dead. I wanna kill all the memories you save in your head. I wanna be the only girl who’ve been in your bed”, sjunger Michaels, och låter som en flickvän de flesta män hade velat hålla sig borta ifrån. Men det är onekligen en catchy sång, och i den handfasta videon, som tar det där med dödsönskandet väl bokstavligt med motorsåg och allt. Här visar sig 27-åringen onekligen ha en stark flair för humoristisk svärta också.

Wrapped Around sätter också fingret på ett gammalt kasst förhållande, textens jag lät sig tydligen manipuleras och uppslukas fullt ut. Så den perfekte pojkvännen var visst inte så perfekt i slutänden. Däremot är sången i sig precis lika full av hitpotential som ovannämnda All Your Exes.

Syn på kärlek förvandlad till något livsbejakande

Samma sak gäller för övrigt även för ett spår som Pessimist. Vilket inte direkt överraskar. Däremot uppvisar vokalissan här en avsevärt positivare attityd, trots titeln. Den krassa, deppiga synen på kärlek är plötsligt förvandlad till något livsbejakande att se på med tillförsikt. ”I think I see a lifetime”, sjunger Michaels på något ställe, och då vet man att hon syftar på JP Saxe, pojkvännen och kollegan hon samarbetade med på Grammynominerade singeln If the World Was Ending.

På samma sätt är förundran över hur kärleken slagit henne lika stark i Love Is Weird, eller för den delen Little Did I Know. Sistnämnda framstår som en söt ballad, men en textrad som ”The summer before you. I thought love was Shakespeare”, får en onekligen att rysa och undra över hur illa det stod till med relationerna innan Saxe kom in i bilden.

Knappast några större excesser

Det är knappast någon överdrift att hävda att Michaels haft ett personligt approach på denna sångsamling. Kanske skulle man till och med kunna påstå att det vilar ett introspektivt drag över det hela. Samtidigt är det upp till var och en att snöa in på det hon sjunger. För Not In Chronological Order är också i hög utsträckning ett modernt popalbum som låter melodierna tala i minst lika hög utsträckning som orden. Även om de nu för all del knappast är präglade av några större excesser i ljudbilden.

Det är i alla fall inte direkt så att man tänker på kollegor som, låt säga, Pink, Gwen Stefani eller förra årets albumdebutant Ava Max när dess toner flyter ut ur högtalarna. Produktionen är medvetet avsevärt blygsammare. Men det är ganska vackert så ändå.

Skriven 2021-06-21

print

Våra samarbetspartners