REMEDY:s grundare ”Rolli” Forsman om succén: ”Vi är absolut inget hobbyband”

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Remedy är albumaktuella igen. Ändå är det bara dryg 18 månader sedan de slog ner som en smekande blixt från klar 80-tals himmel lagom till juletider 2022. Det var som bekant då det rosade debutverket Something that Your Eyes Won’t See såg dagens ljus. Fullängdaren hade föregåtts av förstasingeln I Wanna Have it All, och redan då började det bubbla bland alla beundrare av melodiös rock i AOR-land.

I samband med detta begåvades kvintetten så småningom med epitetet ”Årets Nestor”, med hänvisning till Falköpings-bandet, som ett år tidigare slagit igenom på samma musikaliska planhalva. Och det var kombinationen fina recensioner i rockpressen, topplisteplaceringar och slutförsäljning av albumets vinylupplaga som bar upp succén.

Ja, exakt. bekräftar grundaren och sångaren Roland ”Rolli” Forsman. Men jag vet inte var allt kom ifrån. Det bara hände, och vi blev så förvånade och glada. Men nu går det uppåt igen föhårdrocksgitarrer och Robert (van der Zwan) är en suverän hårdrockssångare. Fast hur som helst är vi glada folk gillar det vi gör.

Visste inget om succé i Japan

Rolli och hans bandkumpaner kunde också glädja sig åt lysande respons i Japan. En andraplats på den japanska Amazonlistan kunde i förlängningen boosta självförtroendet ytterligare.

– Alltså, det där visste vi inte om från början. Plötsligt fick vi bara en bild från Japan från Tower Records där vi ser stora affischer på oss. Samtidigt låg vi tvåa på deras ”Hard and Heavy”-lista. Det var jätteroligt.

Tar inget för givet

– Sedan skadeade det väl inte direkt heller att åka ut på turné med Takida och Stiftelsen förra året heller?

– Ja, men alltså man får ju ha lite tur också. Det är ju hårt att vara rockstjärnor, men vi kan i alla fall vara glada för det vi håller på med. Vi är tacksamma för det som händer, men tar inget för givet.

Fortsatt översvallande

Rolli medger dock ”för en gångs skull” gärna att det ser ljust ut för tillfället. Han är glad för nya skivan Pleasure Beats the Pain, och hoppas publiken ska vara lika nöjd. Och med facit i hand behöver han knappast vara orolig. Både (Rock)kritiken och responsen från vanligt (rock)folk har fortsatt vara övervägande översvallande.

Lägger allt krut på Remedy

Gitarristen berättar vidare att bandet ”av någon anledning ”har många fans i Brasilien,” och med tanke på framgångarna i Japan lever drömmen om att spela live där i högsta välmåga.

– Ja, jag siktar högt med Remedy nu. Jag lägger allt krut där för tillfället. Just nu tjänar jag förstås inte en krona på det här, men jag följer mitt hjärta.

Position så mycket bättre

Rolli säger att han tog ledigt från sitt arbete redan i juli förra året inför turnén med Takida och Stiftelsen. Därefter jobbade han stenhårt med bandet, vilket lett till dagens läge, och en position så mycket bättre än då det begav sig.

En position som inte minst inkluderar ett skivkontrakt med välrenommerade skivbolaget Escape,. en sann specialist inom melodisk rock sedan 1996. Ett givet lyft, förstås. Men Rolli är noga med att poängtera att de kom in väldigt sent i processen vad gäller det nya verket.

– Men vårt första bolag kände att de inte kunde hantera oss och ta det vidare med allt som hände runt omkring. De är bara ett litet indiebolag i Stockholm så de lade ut oss på licens istället.

Översvämmad mailkorg

Men oavsett vilket; jag uppfattar det som om ni arbetat snabbt med nya albumet. Something that Your Eyes Won’t See släpptes ju så sent som i december 2022?

– Det blir 1,5 år emellan, och för mig som låtskrivare, producent och bandpappa var det inget jag tänkte på. Med första skivan visst jag inte vad jag gjorde, men jag gjorde det för mig själv. Sedan hände något. Dagen efter släppet hade vår mailkorg svämmat över. Sedan dröjde det inte länge förrän plattan sålt slut på vinyl.

Bra koll på hårdrockshistorien

– Vad har du annars att säga om Pleasure Beats the Pain? Är det samma team som varit inblandat? Jag tänker på låtskrivaren Sören Kronqvist och Eclipse Erik Mårtensson?

– Jajamensan, Erik Mårtensson har mixat och mastrat. Han är en enormt stor del av vårt sound, en ”Match made in heaven”. Sedan är det mest jag och Sören som stått för skrivandet. Han är ingen musiker, men har bra koll på hårdrockshistorien. Något inte jag har. Vilket kan vara både en fördel och nackdel. Men Sören är ett bra bollplank.

Ville tänja på gränserna

– Vad är då skillnaden mellan de båda skivorna? Eller är det mest en fråga om att fortsätta på den inslagna vägen?

– Både ja och nej. Allt har gått genom mitt filter, men jag kan känna att det är modigare nu och att det blivit ett mer mångsidigt album den här gången. Jag var väldigt nöjd med det första, men ville tänja på gränserna nu och ändå göra melodisk rock där vi blandade ljus och mörker och ”heaven and hell”. Helt enkelt ta ut svängarna mer.

Def Leppard, Mr. Big och Joe Lynn Turner

Fast denna uppdatering till trots. Rolli är ändå noga med att framhålla att ursprungliga inspirationskällor alltjämt finns där och spökar i botten. Typ Def Leppard, Mr. Big och Joe Lynn Turner. Skillnaden är bara den att bandet vågat mer den här gången. Självförtroendet har ökat. Vilket man dragit nytta av. Detta i sin tur har resulterat i en platta att vara stolt över menar gitarristen.

Kalendern skulle gapa tom

Stolt får man förmoda att Rolli också är över hur man initialt övervann elände. Bakgrunden till Remedys bildande går nämligen att hitta i pandemin. Det var nämligen då Rolli maktlös tvingades se på hur alla uppdrag försvann.

Alla fina gig var plötsligt historia. Tidigare hade han bland annat arbetat med musikalerna We Will Rock You och Rock of Agesoch diverse popakter, men i och med Covid-19:s inträde på världsarenan skulle snart kalendern gapa tom.

Uppstått ur något riktigt uselt

Det var då, 2020 Rolli kontaktade vännen Sören Kronqvist varpå ett gäng nya låtar skrevs. Strax därefter kom en annan vän in i bilden, sångaren Robert van der Zwan, och denne skulle sedermera sjunga in dem.

– Exakt. Allt försvann på bara några dagar då. Då tänkte jag att jag måste göra något, och det här var i samband med att Robert var hemma i cancer i tonsillarna. Så vi var båda hemma och gjorde inget, men hade det inte varit för dessa båda dåliga saker tror jag inte Remedy hade uppstått. Sedan skrev jag låtar åt andra, men jag kände att jag ville behålla dem för mig själv istället. Jag kommer ihåg att jag spelade upp (öppningsspåret) Living on the Edge för direktören på vårt tidigare bolag, och då frågade han om ville göra en platta och sjösätta Remedy.

Ur något riktigt uselt

– Det låter nästan som en solskenshistoria?

– Jag upplevde det inte så då. Det var mer som att ur allt pisset uppkom något annat. Av något riktig uselt.

– Och nu känns det som att ni är här på allvar?

– Ja, det här är absolut inget hobbyband. Vi vill repa, komma ut och spela och jobba hårt.

Fotnot: Remedy uppträder på festivalen Malmö Melodic måndagen den 29 juli.
Festivalen pågår mellan den 27-29 juli på Plan B i Malmö.

print

Våra samarbetspartners