FANNY OCH ALEXANDER – hur vet man att någon är sniken, puritansk och ondskefull?

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Vem bor här? Hur känner man igen goda och hjälpsamma människor och hur vet man att någon är sniken, puritansk och ondskefull? Svaret är enkelt hos Ingmar Bergman. Kolla bara på inredningen…

I Fanny och Alexander vet vi att biskopen är den onde i dramat, redan innan han misshandlar Fanny och Alexander… Han har ju vitkalkade väggar och lättstädade ytor. Inga roliga prylar eller mysigt bekväma sittplatser eller färgglada blomsteruppsättningar finns att skåda någonstans.

Ljust & fräscht = Sniket & kärlekslöst

Estetiken i Fanny och Alexander är slående. Kontrasterna är knivskarpa. Och det står helt klart vad som är att föredra.

Det rena livet, som förespråkas av biskopen och hans anhang, finns i en  ren, ljus, vit och kal miljö. Typ det moderna svenska inredningsidealet “ljust och fräscht” som Fredrik Lindström och Henrik Schyffert representerat och drivit med i en lång komisk show. Ljust och fräscht är vad svenskarna eftersträvar. Sedan Luthers dagar? Puritanskt, lättstädat och … fantasilöst. Man ska inte sticka ut och vara annorlunda.

Minnesvärda insatser av Malmsjö och Andersson

Men levnadsmiljön är egentligen ofräsch. Sniken, steril, förljugen, kärlekslös … utan utrymme för lek och fantasi och utan några bekväma sittplatser. Jan Malmsjös biskop är mest minnesvärd i denna miljö, men även Ingmar Bergman favoriten Harriet Andersson gör ett stort intryck som skvallrig och opålitlig husa.

Producent att föredra framför regissör

En liten utvikning om nationalskatten Harriet Andersson. Harriet Anderssons memoarer är att rekommendera. Harriet har förresten sagt (med glimten i ögat) att om man ska välja mellan att vara tillsammans med regissören eller producenten så ska man välja producenten. Som har inflytande och hand om pengarna. (Och är mindre ansatt av demoner?)

Hårda bud att leva med ett geni

Harriet Andersson hade ett kort, stormigt samboförhållande med den unge Bergman, och ett längre mer vänskapsbaserat förhållande till den äldre Jörn Donner, så antagligen vet hon vad hon talar om. Jörn Donner har  producerat Fanny och Alexander. Den berömde regissören var svår att vara tillsammans med. Och dessutom så lämnade Ingmar Bergman sina sockar överallt och förväntade sig att Harriet skulle plocka upp – det är hårda bud att leva med ett geni.

Satir över det puritanska idealet

Tillbaka till ämnet: Ingmar Bergman och inredning. Bergman kan till och med slå Lindström och Schyffert på fingrarna när det gäller att göra satir över det ljusa, fräscha och lättstädade hemmet. Där frustrationen puttrar under ytan och där det finns spöken på vinden som ser ut som lilla Pernilla Wahlgren…

Teaterrekvisita och antikviteter hos den gode räddaren

Den diametrala kontrasten mot det vita, rena, puritanska hemmet står att finnas hos den räddande juden Isak. Överallt är det plottrigt och fullpackat. Varenda yta är belamrad med mystiska prylar, antika saker, teaterrekvisita och konstiga grunkor. Den dominerande färgen är rött. Samma färg som dominerar hemma hos den snälla farmor Ekdahl.

Bekvämt, rött, blommigt, kärleksfullt …

Det ser förresten ut som om Arne Weise har varit med och inrett farmor Ekdahls juliga hem, komplett med varma, röda, juliga draperier (som känns igen från den klassiska julaftonsstudion), bekväma sittplatser, massor av julblommor och levande ljus.

Sensmoralen är…

Sensmoralen är att ljust och fräscht  skapar och signalerar en steril, kärlekslös, snål och sniken miljö. Den varma, färgsprakande miljön som är belamrad med prylar och bekvämligheter … där finns passionen och kärleken. Och konsten och fantasin.

Där trivs teaterfamiljen. Och alla mer hedonistiskt lagda personer än biskopen.

Snäll och fantasifull av att ha det bekvämt och mysigt

Förresten. Biskopen kanske hade varit en snällare, roligare och mer fantasifull människa om han fått växa upp i ett Ekdahlskt eller Isakskt hem? Man blir snäll och fantasifull av att ha det bekvämt och mysigt?

Den vita hönan eller det spräckliga ägget…

Inredningen signalerar vilken karaktär vi har att göra med … men inredningen kan också ha hjälpt till att skapa karaktärerna från början.

Fanny kommer att växa upp och bli en fantasifull och framgångsrik romanförfattare. Alexander kommer att växa upp och bli en fantasifull och berömd regissör … tack vare en plottrig barnkammare full av ovanliga leksaker och rekvisita och dockor och en åtråvärd laterna magica?!

print

Här kan du se Fanny och Alexander (1982)

Våra samarbetspartners