EDWARD AF SILLÉN – den Eurovisionaktuelle mångsysslaren gör succé med Peter Pan går åt helvete, och i höst kommer det mer

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Direkt från Liverpool … Edward av Sillén är på plats och kommenterar Eurovision Song Contest för SVT:s räkning.  Han tog sig ändå tid att diskutera Peter Pan går åt helvete … årets stora succé på de svenska scenerna.

Vi som publik får uppleva Pernilla Wahlgren, Ola Forssmed, David Batra … och den roligaste pjäsen någonsin?! Peter Pan går åt helvete är en magnifik svensk skrattfest med många av landets bästa komiker i rollerna och vi fick chansen att samtala med regissören och manusförfattaren Edward af Sillén om detta passionsprojekt där det är helt rätt … när allt går fel!

– Grattis till framgångarna med Peter Pan går åt helvete! Allt har väl gått ”rätt” med den här pjäsen som går fel …? Eller har det någon gång hänt att något gått rätt som borde ha gått fel … och märker publiken något i sådana fall?

– Tack snälla, det här har varit ett passionsprojekt för mig och för de flesta i ensemblen. Det var därför de tackade ja. Så vi är extra glada att publiken också har haft så roligt. Det är en galen föreställning – men extremt krävande fysiskt, så jag ska erkänna att det ganska ofta har gått fel, när det borde ha gått rätt. Men som tur är tror jag inte att publiken märker det… Föreställningen är tacksam på det sättet.

Hälsosamt besatt av den fysiska komiken

– Det är ju ett stort projekt att hitta en pjäs, eller skapa en pjäs, och översätta och hänge sig åt … Vad var attraktionen med att satsa på The Play That Goes WrongPeter Pan går åt helvete? Är det speciellt fint att den firar tio år i år? Såg du många uppsättningar? Jag såg originalet The Play That Goes Wrong – pusseldeckaren – och skrattade så jag fick ont i magen!

– Attraktionen i detta projekt är att det är en komedi som hyllar den fysiska komiken, och jag är hälsosamt besatt av den. Eller hälsosamt vet jag kanske inte. Haha. Det är mycket blåmärken på skådespelarna, och även jag slog mig under repetitionerna när jag skulle visa en idé på scenen.
Men som sagt, det är ovanligt att hitta nyskrivna pjäser som är så roliga som denna och som just placerar fysisk komedi i centrum. Har drömt i många år om att få regissera den i Sverige, och att bearbeta den för vår publik.

Utmaning med att försvenska ordvitsarna

– Vad är utmaningen med att översätta och ”svenskifiera” Peter Pan Goes Wrong? Ordvitsar? Eller förkunskaper som kan skilja sig åt när det gäller Peter Pan och amatörteatervärlden?

– Det var absolut en utmaning. Originalet var enormt brittiskt. Utmaningen blev att få det att kännas som att detta kunde ske i Sverige, och sedan såklart att få till en översättning där replikerna, och ordvitsarna, var svenska och roliga för vår publik. Men det är en härlig utmaning. Översättningen tog många veckor.

Viktigt positivitet får regera i repsalen

– Vad har varit speciellt kul, eller speciellt lyckat, med just den här gruppen komiker och skådespelare som du satt ihop?

– Jag är väldigt noggrann när jag sätter ihop en cast. Stämningen i gruppen är superviktig för mig – att vänlighet och positivitet får regera i repsalen. Inte egon. Det är ett kollektivt grupparbete, inte minst när man gör komedi som är bland det svåraste man kan göra.  Komedi är så känsligt. Så jag castade med tanke på detta, och alla skådisar har tagit det till hjärtat. Vi har skrattat och stöttat varandra sedan dag ett. Vi har blivit som en familj.

Tillfällen där Per kan gå loss

– Hur mycket improviserar Per Andersson?  Och … Har du någon gång upplevt honom tyst?

– Den här komedin är så tekniskt utmanade, att vi kan inte improvisera så mycket. Om någon avviker från tänkt plan så kan någon skada sig. Men det finns ett par tillfällen där Per kan gå loss. Och det finns ingen som är bättre på just det än Per.

Extremt utmanande

– Finns det några speciella utmaningar med att spela dubbla roller och att regissera dubbla roller – alltså alla spelar ju amatörskådespelare som dessutom spelar roller i Peter Pan … ?

– Ja, det är extremt utmanade för skådisarna, att hela tiden hålla koll på vem de är i varje ögonblick. Spelar de karaktären, eller spelar de skådisen som spelar karaktären? När behåller man kontroll, och när ska vi bryta kontrollen och visa skådisen som har panik. Det är en balansgång.

Magi är att ta ut svängarna

– När jag först såg Peter Pan spelades Peter Pan av en tjej – som sig bör, i Christmas Pantomimes brukar ”the boy” spelas av en tjej (och ”the dame” av en man) vilket gjorde att jag uppfattade historien som en oerhört fin kärlekshistoria mellan två tjejer, och deras omöjliga kärlek tog dem till Neverland … I Sverige spelas Peter Pan oftast av killar. Undantaget som jag kan komma ihåg är Birgitta Rydberg som Peter Pan på Helsingborgs Stadsteater julen 2022. Skulle svensk teater kunna ta ut svängarna mer och byta och bryta med svenska förväntningar på vem som passar som vad i teaterns värld?

– Det låter väl underbart! Det är magin med teater. Att man kan ta ut svängarna! Salongsljuset går ner och publiken är redo för vilken resa du än vill ta med dem på.

Maria Lundqvist äger på scenen

– Slutligen … vi sågs sist på Shirley Valentine. Den går fortfarande! Det är min favoritversion av Shirley Valentine, all time, karaktären har blivit äldre, vassare och roligare. Har du några nya teaterprojekt på gång, och hur mycket tittar du till pågående turnéer som Shirley Valentine och Peter Pan?

– Jag blir otroligt glad av att höra det, tack! Shirley Valentine var också ett passionsprojekt för mig, och att den fortfarande spelas – sex år senare – är overkligt. Jag besöker den då och då och njuter av Maria Lundqvist som äger på scenen. Peter Pan går åt helvete, som är nyare, besöker jag varannan vecka för att hålla koll på skådisarna och ge notes och glädje och kärlek.

Jobbet är ofta läskigt

– Just nu förbereder jag Änglagård, som jag regisserar på Oscarsteatern i höst med bland andra Helen Sjöholm och Tommy Körberg, och klipper färdigt min nya långfilm Ett sista race – en komedi som har biopremiär i jul. Det är spännande. Och lite läskigt. Men det här jobbet är ofta läskigt.

– Det låter härligt, båda två går upp på min lista. Och givetvis hejar jag på dig i SVT:s frågeprogram Muren. Du har det mest imponerande området – underhållning är så omfattande.

– Tack snälla! Vad kul att du gillar Muren också. Vi ses!

print

Våra samarbetspartners