ANNA-MARIA & ROGER BLOMGREN : JULIA CAESAR KARRIÄR PÅ ILSKET HUMÖR – vill ni se en ragata se på mig

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Förlag: Ekerlids
Genre: Konst & underhållning, Skådespelare & artister
Antal sidor: 395
Format: Inbunden
Utgivningsdatum: 2022-10-19

Det kom ut en bok i USA med titeln Namnen under titeln, som handlade om alla de många ansikten vi såg i film efter film men ibland inte kom ihåg namnen på. När jag ibland pratar film med yngre biobesökare kommer vi in på det där med stjärnor. Jag räknar upp tio filmstjärnor från i går typ Wayne, Mitchum, Fonda, Flynn och så vidare och får utan problem tio av i dag som svar. Cruise, Pitt, DiCaprio och sju andra kommer som ett rinnande vatten.

När jag ber dem räkna upp tio aktiva skådisar under nämnda titeln i dag blir det anmärkningsvärt tyst. När vi såg ansikten som Jack Elam, Lee Van Cleef och Lyle Betker visste vi att vi hade filmens bad guy framför oss precis som Thelma Ritter var filmens krutgumma eller Fred Clark den koleriske chefen.

Ragata med vass tunga

Det kallades typecasting det vill säga att de var öronmärkta för vissa karaktärer och filmer. Här hemma gällde det samma och ville man ha en ragata med vass tunga lyfte man luren till Julia Caesar eller möjligen Dagmar Ebbesen om hon var upptagen.

Anna-Maria och Roger Blomgren har gjort en gedigen botanisering av minnen, privata såväl som i karriären i sin paradroll som hela svenska folkets rikskärring i 125 filmer, Boken Julia Caesar: karriär på ilsket humör gör avspark när hon föddes under fattiga förhållanden på Östermalm 1885.

Fastnade i fack redan som nittonåring

Uppväxten var inte den bästa start en liten flicka kunde få i livet och när man läser boken måste man hela tiden försöka skapa en bild av Julias samtid för sitt inre medvetande. Redan som nittonåring fastnade hon i det fack som skulle göra henne till en av stjärnorna under titeln på filmen. De så kallade pilsnerfilmerna eller buskisrullarna stod högt i kurs hos publiken i tider av oro och kriser som gjorde att man gärna ville slippa verkligheten för några timmar.

Alltid överheten som fick på pälsen

Mångsysslande manusförfattarna Gideon Wahlberg och Sigge Fischer bollade och trollade med samma tema i filmerna, och med draghjälp av lokomotiv som Julia Caesar gick filmerna för fulla hus. Det var alltid överheten som fick på pälsen när Julia levererade sina beska piller i parti och minut.

Relation var tabu för samtiden

Julia Caesars privatliv var också mycket komplicerat då hon levde tillsammans med en kvinna, operettstjärnan Frida Falk i 30 år. Om detta skrevs det dock ingenting. Precis som i fallet Ulla Billquist och hennes relation var detta tabu för samtiden.

Svårt få pusselbitar på plats

Hasse Ekman kommenterade faktum i samband med en analys av sin film Flicka och hyacinter. Annars har det säkert inte varit lätt att få alla pusselbitar om Julia Caesars händelserika liv på plats då mycket material har försvunnit och alla som stod henne nära är borta.

Givetvis är det inte bara Julias filmkarriär och privatliv som står i fokus, hon gjorde ju också mycket teater och tog som vi vet också ton ibland till exempel i Annie från Amörka som hamnade på svensktoppen.

En tidsmaskin till en epok

En viss upprättelse får också pilsnerfilmernas okrönta mästerverk Pensionat Paradiset som ju fick Wilhelm Moberg att gå fram med köttyxan. För alla som intresserar sig för svensk film och de pionjärer som var med och gjorde den folkkär, men aldrig fick lysa framför titeln är den här boken läcker som små bär. Den är en tidsmaskin till en epok som aldrig kommer åter.

print

Våra samarbetspartners