KÄRLEKENS LABYRINTER – relationsdrama zoomar in på eviga teman med fransk finess

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Originaltitel: Avec amour et acharnement (Both Sides of the Blade)
Regi: Claire Denis
Skådespelare: Juliette Binoche, Vincent Lindon, Grégoire Colin, Bulle Ogier, Issa Perica
Land: Frankrike
År: 2022
Genre: Drama, Romantik, Thriller
Format: DVD
Distributör: TriArt Film
Betyg: 4

Kombinationen Claire Denis och Juliette Binoche är oslagbar. I alla fall så länge duon håller sig på marken. Efter rymddramat High Life får vi återigen en High Point från franska filmdrottningen Claire Denis och detta relationsdrama vann välförtjänt Silverbjörnen för bästa regi vid filmfestivalen i Berlin 2022.

I fokus står som så många gånger hos Claire Denis ett par som pratar mycket – men som inte kommunicerar. Inledningen lovar att allting är underbart, paret är på semester och plaskar runt i glittrande vatten och vilar ut på vita sandstränder. De ser nyförälskade ut. Men vi får snart veta att detta par har hållit ihop länge och deras förhållande har fått sina törnar genom tiden.

Det knakar i fogarna i Paris

Den pensionerade rugbyspelaren Jean (Vincent Lindon) och journalisten Sara (Juliette Binoche) behöver ladda batterierna allt vad de kan på semestern, för väl hemma i Paris knakar det i fogarna på relationen.

Sara får av en slump syn på sin före detta, den stora kärleken François. Det var honom som hon ratade för att bli ihop med Jean, för nio år sedan. De två var vänner och kompanjoner. I nutid har Jean just suttit av ett fängelsestraff och sin unge  har han lämnat hos sin mamma (oklart varför) och dessa karaktärer ska också få ta plats i filmen, liksom triangeldramat. Sara, Jean, François. Vem älskar hon? Jean? François? Båda två?

Passion, dröm och fantasier

Vi ser en passionerad scen med François. Ja, det verkar verkligen som om Sara och François är den stora kärleken. Men sedan, när Jean konfronterar Sara, han misstänker att hon har en affär, så gråter Sara (så där snyggt och övertygande som bara Juliette Binoche kan) och bedyrar honom sin kärlek, och hur kan han vara så elak och misstänksam att han tror att hon har någon annan…?

Jean måste ju tro henne, vi som filmpublik tror henne till hundra procent och vi har ju just sett Sara tillsammans med François i en tidigare scen … Eller var den scenen bara en dröm, en fantasi? Förmodligen inte. På typiskt franskt sätt – och på typiskt Claire Denis sätt – finns det inte bara en sak som är rätt, en kärlek som räknas … och filmen avhåller sig från att moralisera. Personer och händelser får vara som de är. Utan kommentarer.

Foto som understryker spänningen med fransk finess

Fotot är också fantastiskt fint – inledningens vykortsvackra vyer ersätts efter hand med en mer rörlig kamera och med snabbare och snabbare klipp, vilket både understryker hur spänningarna mellan karaktärerna ökar, liksom hur deras liv skakas i grundvalarna.

Passion. Hämnd. Människans kontrollbehov – och brist på kontroll. Claire Denis zoomar in på eviga teman och gör det så snyggt, så elegant. Med fransk finess.

Som så ofta i en Claire Denis film – kvinnan landar på fötterna, likt en vig katt. Stärkt av sina prövningar och på väg mot nya äventyr. Så långt från gamla (och nya) Hollywoodfilmer där äventyrliga och egensinniga kvinnor ska straffas.

Framgångsrikt samarbete i kreativ triangel

Claire Denis har återigen manussamarbetat med duktiga Christine Angot, som även har skrivit romanförlagan för filmen, Un tournant de la vie. En roman av Angot låg även till grund för vackra Let The Sunshine In, även denna en filmsuccé med Juliette Binoche i huvudrollen och i regi av Claire Denis. Deras triangeldrama tycks löna sig – och resulterar i ytterst njutbara ögonblick för publiken.

Kärlekens LabyrinterAvec amour et acharnement – fick den internationella titeln Both Sides of the Blade, en titel som Claire Denis själv föredrog. Titeln är densamma som låten som spelas mot slutet av filmen. Spetsa öronen. It’s a treat.

print

Våra samarbetspartners