EDWARD BLOM : EDWARD BLOMS ETIKETTBOK – trevligt, personligt och matnyttigt i en enda tjock volym

Annons

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Förlag: Bazar Förlag
Genre: Fester, etikett & värdskap
Antal sidor: 433
Format: Inbunden
Utgivningsdatum: 2022-05-04

Känner du igen mig? Denna fråga är en av de absoluta “no-no” replikerna som Edward Blom presenterar i sin nya bok. Känner du igen Edward Blom? Denna fråga är dock helt okej — han är en stor kändis vid det här laget, med flera festliga böcker bakom sig, ofta med fokus på matlagning och goda drycker. Här ligger dock fokus något annat: gott uppförande. Vad betyder det idag?

Att känna sig som hemma är inte alls detsamma som att bete sig som om man vore hemma.

Att presentera sig med enbart förnamn är charmigt om man är en opretentiös kändis som vill verka down-to-earth – annars är det ett otyg.

Att ha namnlappar förtar en högtidigt klädsel – men det känns så inkluderande och hänsynsfullt för den som har svårt med ansikten.

Tom kanna och räknade rutor

Och hur är det med specialkost och alkohol versus alkoholfritt? Det säger sig självt: den som beställt specialkost (respektive alkoholfritt) är den som ska förtära detta. Men man har inte varit på en enda tillställning i Sverige där detta faktiskt har respekterats … Och klassikern är ju att beställa mjölk till kaffe eller te till efterrätten och alla andra är så nöjda med att dricka svart, man vill ju inte vara till besvär … så typiskt svenskt. Och sedan är mjölkkannan slut innan den når fram till undertecknad som beställt den. Också så typiskt svenskt.

Har till och med varit med om att någon beskäftigt räknat antal pappersrutor på toarullen, så att man inte ska behöva säga till om en ny rulle, och meddelat hur många rutor per person som får användas. Hett tips: Det är bättre att säga till någon personal. (Vilket undertecknad gjorde och alla andra trodde att den nya toarullen uppenbarade sig helt magiskt, som en skänk från ovan).

Edward Bloms bok är också full av minnen och fadäser och roliga anekdoter. (Fast ingen lika rolig som toarullesransoneringen).

Hur är man en bra värd och en bra gäst?

Något som känns igen från tidigare böcker är hur man är en bra värd och en bra gäst. Och att man som gäst ska pejla in vilken typ av värd man har: en värd som inte är nöjd förrän alla är så mätta att de storknar och helst ska alla ta om tre gånger (modell Edward Bloms mormor). Eller en värd som lagt upp mycket mat för att det ska se fint ut, men i hemlighet kalkylerar hen med att få rester till hela familjens matlådor i minst en vecka. (Det där sistnämnda är också mycket svenskt). Går inte alla efter regeln att ett lyckat kalas betyder stort tabberas (som i Katthult) och rena fat som direkt går ner i disken?

Klädkoder, kuvert, tider och googlemani

En del av Edward Bloms tips om vett och etikett är gammaldags och praktiska råd – som vad olika klädkoder betyder, på vilken sida om din tallrik som ditt bröd ligger, hur dags man förväntas komma, vad man ska ha med sig … och så vidare. Men mycket är nytt. Som mobiltelefonernas etikett.

Hur mycket får man hålla på med mobilen under en middag? Är det okej att svara på samtal och slå upp saker på wikipedia? (Har själv varit med om att man berättat om en musikgrupp man gillar – och så ska nån karl sitta och googla och läsa recensioner om en grupp han aldrig sett eller hört talas om, för att påpeka varför de inte är bra … enligt internet … tror han inte att man ser att han läser från skärmen?) Eller ska matbordet vara en mobilfri zon, utan att någon läser upp saker från google hela tiden? Kan moderna människor överhuvudtaget konversera utan att vara uppkopplade? Det får man hoppas på … Annars är ju livebjudningar gaska poänglösa. Då kan man ju bara sitta hemma och konversera via mobil och dator.

Seder och traditioner och ritualer

Sedan finns det speciella kalas som kräver speciella regler – som alla särskilda högtider och personliga firanden. När någon ska stå i fokus ska det synas – och vad vore julen utan klappar och pynt? Det finns också utläggningar om varför vi gör som vi gör, om olika traditioner, bland annat en del bisarra sådana från Danmark som verkar lite konstiga …

Slutligen avslutas hela anrättningen med en sedelärande historia om varför man inte ska rota i andras badrumsskåp … Den har verkligen en bra “punchline”. Bokstavligen.

Trevligt, personligt och matnyttigt – allt i en enda tjock volym.

Skriv ut sidan

Våra samarbetspartners