SHOUT OUT LOUDS, Plan B, Malmö den 25 mars 2022 – svensk indie när den är som bäst

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Så nu är det åter dags att återse livescenen efter ett inte fullt så långt coronaavbrott som förra året. För min del blev första konserten i höstas Millencolin på Plan B i Malmö, så varför inte ta en snabb repris i samma lokal. Denna kväll var det ett annat svenskt band som rönt internationell framgång nämligen Shout Out Louds som skulle stå på scenen.

Som support hade de de lokala förmågorna Majorelle Blue. Bandet är för mig en helt ny bekantskap, och det lät inte alls dumt.

Historien började med blått hår

Nu undrar säkert de flesta vilka Majorelle Blue är. De säger själv att bandet är för mycket rock för att vara pop, men samtidigt för mycket för pop för att vara rock. Historien om bandet började enligt pressutskicket med Nellie och hennes blå hår.

Gjorde det töntar gör bäst

När bandets fem medlemmar skulle bestämma sig för ett namn gjorde de det töntar gör bäst – de plockade fram sina post-its och hade en workshop. Efter timmar av diskussioner, vision boards och högar av ihopknycklade lappar satt de fortfarande fast. Som sista utväg hoppade de in på Wikipedia i jakt på blå nyanser och hittade “Majorelleblå”. Sofia, Adam, Nils och Kotte älskade det, och Nellie lovade att färga håret blått för alltid… Bland deras egna influenser finner man allt från Alvvays, Le Tigre, PJ Harvey och Mike Kro till Blur, Pixies, och Cocteau Twins.

Påminde om The B-52’s

Majorelle Blue hittills har släppt två EPs och två singlar på Spotify. Dock var kvällens bästa låt, den än så länge osläppta, Political Copycat som påminde en del om tidiga The B-52’s. Setet var relativt kort, men sju låtar hanns med. Ska bli intressant att följa vad detta band kan hitta på framöver.

En liten kul anekdot var när Majorelle Blues sångerska Nellie berättade om när hon var fjorton och träffade Shout Out Louds sångare Adam under Siesta festivalen i Hässleholm. Där fick hon nämligen en kram och en tröja som hon sedermera ramade in…

Tongivande för indiescenen

Shout Out Louds behöver väl ingen större presentation, men vi saxar detta från texten om kvällens spelning: “Det svenska musikundret har under många år skämt bort fans över hela världen med popmusik i framkant, något Shout Out Louds kan ta åt sig en stor del av äran för.”

Bandet har på många sätt varit tongivande för den svenska indiescenen under hela 00-talet. Under de senaste tjugo åren har de regelbundet turnerat både i USA, Europa och stora delar av övriga världen. Mestadels har de turnerat som headliner, men de har också uppträtt tillsammans med internationella akter som The Strokes, Kings of Leon och Depeche Mode.

Sound från debuten

De har även spelat på flera av de största festivalerna i världen. Bland annat har de framträtt två gånger på amerikanska Coachella-festivalen. Samt uppträtt på både Jay Lenos och David Lettermans TV-shower.

Jag har följt bandet sedan starten 2005 och tycker att det är hur kul som helst att se utvecklingen. Med senaste plattan House tycker jag att de återgått lite till soundet från debuten Howl Howl Gaff Gaff.

Rök som dimman i Lützen

När så Shout Out Louds äntrade scenen var Plan B hyfsat packat och förväntningar var höga. Skulle bandet leverera var frågan,… och visst gjorde de det. De började med My Companion och fortsatte med Very Loud och trängseln framför scenen var påtaglig. Dock såg man inte speciellt mycket då röken på scen spred sig som dimman i Lützen. Vissa gillar det andra inte. Personligen tycker jag att det är ok en kortare stund men sen… Tänk på fotograferna…

Dansande publikhav och allsång

Under slutet av spelningen hoppade Adam ner i publiken och sjöng The Comeback med en hel del hjälp av publiken. Det ordinarie setet avslutades med den rockabillyinfluerade Please Please Please och Tonight I Have To Leave It och hela publikhavet dansade… och att det var allsång behöver väl inte nämnas. Och att Adam sjöng de sista raderna ståendes på mixerbordet strax innan baren är väl självklart.

Givetvis blev det även extranummer i form av You Are Dreaming och Walls. Därefter kunde publiken gå hem nöjda och glada och även undertecknad efter sett svensk indie när den är som bäst.

Delade ut vinylsingel

Känner mig tvungen att nämna detta; när vi precis lämnat lokalen står en snubbe utanför och delar ut First Boy On The Moons vinylsingel Sofia/Fast Machine

Foto: Michael Lindström

Skriven 2022-03-26

print

Våra samarbetspartners