XAVIER DORISON : LONG JOHN SILVER 1 & 2 – en svepande episk äventyrsserie och ett klassiskt mästerverk skapat i nutid

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
LONG JOHN SILVER 1
Originaltitel: Long John Silver intégrale 1
Förlag: Cobolt Förlag
Serie: Long John Silver (del 1)
Teckningar: Mathieu Lauffray
Översättning: Patrik Norman och Vladimir Cepciansky
Genre: Tecknade serier, Äventyr
Antal sidor: 134 sidor
Format: Inbunden
Utgivningsdatum: 2021-05-13

LONG JOHN SILVER 2
Originaltitel: Long John Silver intégrale 2
Förlag: Cobolt Förlag
Serie: Long John Silver (del 2)
Teckningar: Mathieu Lauffray
Översättning: Patrik Norman och Vladimir Cepciansky
Genre: Tecknade serier, Äventyr
Antal sidor: 133 sidor (del 2)
Format: Inbunden
Utgivningsdatum: 2021-11-15

De två magnifika volymerna med titlarna Long John Silver 1 och Long John Silver 2 är en storslagen hyllning till det klassiska piratäventyret i allmänhet och till Robert Louis Stevenson och hans gåtfulla skapelse i synnerhet. Piraternas pirat, den mest namnkunnige av dem alla: Long John Silver.

Vad hände egentligen efter att äventyren i Skattkammarön är över? Det spekuleras i slutet av texten, men berättaren har inga svar. Man diskuterar ofta den opålitlige berättaren när det gäller litteratur, mycket mer sällan den okunnige berättaren. Och när det gäller Long John Silver, vad som egentligen motiverar honom och vad hans slutgiltiga öde kommer att bli – där är berättaren okunnig. Han kan spekulera, men han vet inte.

Det är alltså nu öppet mål när en talangfull duo börjar bolla med idéer – och de sätter skott efter skott klockrent i krysset.

Med Long John Silver i en huvudroll

Det här äventyret inkräktar inte det minsta på Skattkammarön, det är inte en uppföljare, det är inte en tolkning, det är ett helt fristående äventyr där Long John Silver får spela en av huvudrollerna. Men han är inte berättaren. Återigen filtreras berättandet genom en till synes opartisk (men ibland opålitlig eller okunnig) berättare. Det är hans tolkning av Long John Silver och Lady Vivian Hastings som styr den berättande texten – men eftersom detta är ett seriealbum så finns det en annan ingång: bilderna. Vad karaktärerna gör, upplever och utstrålar i bilderna är inte alltid detsamma som vad den berättande texten insinuerar.

Trollbinder och vänder med hjälp av berättande

Karaktärerna har också rätt att yttra sig själva i pratbubblor och säga sin egen mening om saker och ting. På så sätt får vi flera berättare – och möjliga tolkningar till vad som motiverar och driver de olika huvudpersonerna. Två av de intressantaste sekvenserna är när Long John Silver respektive Lady Vivian Hastings trollbinder (och vänder) besättningen med hjälp av sitt historieberättande. Där ser man vilken makt narrativet kan ha, och vilken betydelse det kan ha att få vara “the narrator”. Det finns många andra likheter mellan Long John Silver och Lady Vivian Hastings – kanske kan man se dem som två sidor av samma mynt. Personer från olika klasser, men med samma egenskaper.

Värdshusvärd i Bristol har sitt på det torra

Inledningsvis har Long John Silver gått i land och lämnat sitt kringflackande liv på böljan den blå och blivit värdshusvärd i Bristol. Hans dagar till sjöss är över. Allt omprövas då Lady Vivian Hastings föreslår att Long John Silver ska ta med en besättning och henne själv på en resa till Amazonas. Lord Hastings har med sin bror skickat hem ett meddelande om att han har funnit det legendariska Eldorado och Guyanacapac, en stad som är fylld av guld.

Lord Hastings hade tänkt sig att sälja allt för att finansiera sin expedition och Lady Hastings skulle få bosätta sig i ett kloster. Lady Hastings har andra planer och finansierar istället expeditionen – som hon tänker basa för. Frestelsen för Long John Silver blir för stor – bara en sista skattjakt innan den slutgiltiga pensioneringen. För då kommer han att ha sitt på det torra …

Kändiskock på Neptunus

Long John Silver tar jobbet som bas och kock på briggen Neptunus. Är det egentligen guldet som lockar, eller Lady Hastings? Är det som utspelar sig mellan dem ett jämställt kamratskap, en kärlekshistoria eller en far-och-dotter historia? Det är öppet för tolkningar.

Den första volymen innehåller albumen Lady Vivian Hastings och Neptunus. Den andra volymen innehåller albumen Smaragdlabyrinten och Guyanacapac.

Över Atlanten och uppför Amazonfloden

I volym två känner vi redan våra huvudpersoner, de har korsat Atlanten och nu fortsätter briggen Neptunus med sin besättning uppför Amazonfloden. Djungeln är en labyrint och någonstans finns den mytomspunna staden Guyanacapac med ofattbara guldglimrande skatter. Någonstans i de mörkaste djungeln finns också Lady Hastings make, som skickat både karta och följeslagare, indianen Moxtechica, för att visa vägen till skatten. Men ingen går att lita på. Lord Hastings, indianfolket och Guyanacapac ruvar alla på sina hemligheter. Det finns många motståndare och många faror att övervinna innan Lady Hastings och Long John Silver slutligen kan nå fram till skatten …

Massor av frestande bonusmaterial

Long John Silver är en svepande episk äventyrsserie av Xavier Dorison, som står för manus, och Mathieu Lauffraysom, som står för bild och färgläggning. De fyra albumen kom för första gången ut från 2007 till 2013. Samlingsvolymerna innehåller massor med frestande och intressant bonusmaterial. Varje samlingsvolym avslutas med ett extra kapitel, “Historien om en historia”, där upphovsmännen berättar om den kreativa processen bakom seriens tillkomst och hur de tänkt och tolkat.

Men inte ens upphovsmännen är helt på det klara med vad som driver Long John Silver … Kanske är det därför som de i serien ger sista ordet till en opålitlig eller okunnig berättare som får spekulera?

Det roliga är inte att ha alla svar, utan att själv få fantisera vidare om karaktärerna.

Uppslag man helst dröjer sig kvar vid

När det gäller konversationerna mellan de två upphovsmännen är bland det intressantaste hur de diskuterar kring bilder utan pratbubblor. Den stora fasan är att läsarna ska bläddra förbi dessa uppslag på tre röda sekunder. Det finns ju ingen text att fastna i … Fast dessa uppslag är ju de allra bästa. Ingen text. Karaktärerna får berätta helt själva genom minspel, hållning, rörelser och skuggor … Bilderna berättar så mycket, och det är de här uppslagen som man helst dröjer sig kvar vid. Helt ostörd av textens berättande.

Bildmässigt har duon inspirerats både av stora serieklassiker, som Tintinalbum och X-men, och verkligheten. Att ge sig ut på en farofylld resa längs Amazonfloden i en farkost som ser ut att vara tagen från Tintin och det sönderslagna örat … Det tyder på att man är djupt dedikerad till sin konst och sitt berättande.

Ett klassiskt mästerverk, skapat i nutid, som tar en underhållningsgenre på stort och välförtjänt allvar.

print

Våra samarbetspartners