SHEERA FRENKEL & CECILIA KANG : FACEBOOK – DEN NAKNA SANNINGEN – blåser omkull all konkurrens inom Facebook-litteraturen

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Originaltitel: An Ugly Truth: Inside Facebook’s Battle for Domination
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Översättning: Emilia Fjeld
Genre: Mediaforskning
Antal sidor: 344
Format: Inbunden
Utgivningsdatum: 2021-09-09

2010 pratade alla om filmen The Social Network. Filmen som håvade in priser och prisnomineringar på alla galor. Regissören David Fincher och manusförfattaren Aaron Sorkin påpekade dock att filmen egentligen inte alls var så dramatisk – bara en klassisk rättegångshistoria. ”Nobody gets hurt. Nobody gets killed. It’s just about rich people getting richer.” Ingen tar skada. Ingen dör. Det handlar bara om rikt folk, redan rika och bortskämda Harvardstudenter, som blir ännu rikare. Och som slåss om hur den überrika kakan ska delas mellan dem. Sant … eller falskt?

Idag kan man med kraft säga: falskt! Folk dör. Folk har tagit skada. På grund av Facebook. Men rika killar blir fortfarande rikare, och rikast av alla är Mark Zuckerberg. Men han är fortfarande inte mätt. Han är fortfarande på jakt efter nästa miljard användare …

Gedigen, tidsödande grävande journalistik

Så mycket har skrivits om Facebook. Så många “inside stories“. The Social Network är baserad på ett par av dem från The Accidental Billionaires av Ben Mezrich.

Man undrar om det verkligen finns mer att säga om Facebook. Fler mygg att sila. Mer soppa att koka på fler småspik .. Och så kommer Frenkels och Kangs bok Facebook – den nakna sanningen och den formligen blåser omkull all konkurrens inom den digra Facebook-litteraturen. För här pratar vi gedigen, tidsödande, krävande, grävande journalistisk – sådan som ingen tidning verkar ha råd med längre. Vi pratar tusentals timmar av intervjumaterial, fyrahundra-plus olika personer som intervjuats, ett enormt kartläggningsarbete och materialinsamlande … och detta innan ens en rad i den färdiga boken har skrivits.

Allt har undersökts

Det här är journalistik av den högre skolan, både Frenkel och Kang är New York Times-journalister och Pulitzerprisnominerade (Pulitzerpriset är ungefär det finaste en amerikansk journalist kan nomineras till). Allt har undersökts, från Facebooks grundande och händelserna vi såg i fiktiv form i The Social Network, till debaclet med Trump som inte ville se sig själv besegrad i presidentvalet och hetsade sina anhängare på Facebook till att våldsamt storma Kapitolium, och … det kostade människor livet.

Facebook som diktaturstat

Resultatet av Frenkels och Kangs gemensamma ansträngningar är en gedigen thriller – som råkar vara sann. Det går att bli mörkrädd för mindre. Det Facebook som skildras i den här boken fungerar som en diktaturstat, ingen sätter sig upp mot den store Zuckerberg, och dessutom underlättar Facebook övervakning och folkmord i verkliga diktaturer.

Det är också Facebooks förtjänst – eller Facebooks fel – att Trump kunde vinna presidentvalet första gången han ställde upp. Ingen på Facebook satte sig upp emot hans hatpropaganda. Eller: några anställda opponerade sig och påpekade att Trump, genom Facebook, spred hets mot folkgrupp, vilket var förbjudet, men de blev överkörda av Zuckerberg och inga åtgärder vidtogs.

Nyheterna behöver inte vara sanna

Facebook har också sett till att “fake news” och konspirationsteorier idag är mer lästa och mer spridda, och att den typ av journalism som granskas och faktakollas har hamnat i skymundan. Det mest sensationella får alltid prioritet i “nyhetsflödet” hos Facebook – alltså det som genererar flest “klick”. Nyheterna behöver inte vara sanna. Det mest lästa är vanligtvis inte alls sant, utan helt påhittat. Ju mer skruvat, desto fler klick.

Makabra konspirationsteorier

En av de sorgligaste sanna historierna i denna bok är hur makabra konspirationsteorier spridits via Facebook, som att de barn som dött i en skolskjutning bara vara skådespelare. Anhöriga till döda barn fick så mycket hot att de fick flytta och gå under jorden.

Men det är inte upp till Facebook att komma med censur. Det är upp till Facebook att sälja. Att knyta ihop fler och fler människor, och att samla ihop mer och mer data om dessa människor som i sin tur kan säljas vidare …

Skyghögt pris för “gratis” medlemskap

Gratis är gott, hette det en gång i tiden. I Facebook – den nakna sanningen verkar gratis inte alls speciellt gott – eftersom det noggrant redovisas hur skyhögt priset är för “gratis” medlemskap på Facebook.

print

Våra samarbetspartners