[STUDIO GHIBLI] PONYO PÅ KLIPPAN VID HAVET – söt optimistisk film med rolig romans och paralleller till Wagner

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Originaltitel: Gake no ue no Ponyo (Ponyo)
Regi: Hayao Miyazaki
Originalröster: Yuki Amami, Kazushige Nagashima, George Tokoro, Yuria Nara, Hiroki Doi
Land: Japan
År: 2008
Genre: Animerat, Komedi, Äventyr
Längd: 101 minuter
Format: DVD, Blu-ray
Distributör: TriArt Film
Betyg: 4

Ponyo på klippan vid havet är Hayao Miyazakis egen högst unika twist på den klassiska konstsagan av H.C. Andersen – Den lille havfrue.

Det här är bitvis mycket roligare än Disneys animerade Den lilla sjöjungfrun och Disneys liveaction film Splash. Den tecknade filmen har tonåringar i huvudrollerna – en havets prinsessa och en människornas prins. Splash har fullvuxna filmstjärnorna Daryl Hannah och Tom Hanks som affischnamn (Tom Hanks var en gång i tiden alla romcoms guldgosse). Ponyo på klippan vid havet stoltserar med femåringar som protagonister …

Japanska hjältinnemyter går djupare

Ponyo på klippan i havet visar också upp en mycket roligare romans över alla gränser än (över)prisade The Shape of Water. Och som komplement till den lilla sjöjungfrun har Miyazaki även använt japanska sagor och japansk mytologi – och Wagners Nibelungens ring.

Det är nästan omöjligt att missa parallellerna till Wagner, eftersom Ponyo heter Brünhilde innan hon byter namn till Ponyo, och när Ponyo springer på vågorna och förvandlas från havsvarelse till landvarelse är det just till tonerna av Valkyriornas ritt i Wagners epos. Kick-ass hjältinnor har en lång, lång tradition, och japanska hjältinnemyter går djupare och längre tillbaka i tiden än vår västerländska mytomspunna vikingatid. Men frågan är om en kick-ass hjältinna och missförstådd prinsessa i huvudrollen på ett episkt drama någonsin har varit yngre än Ponyo?

Sägs ha varit guldfisk från början

Hayao Miyazaki tar verkligen barn och barns värld på stort allvar, vardagsigenkänningen är enormt stor, samtidigt som vardagsdramat har världsomspännande och episka kopplingar till ursprungliga myter och gamla klassiker.

Ponyo sägs från början vara en guldfisk – hon har dock mänskligt ansikte och rött hår (sjöjungfrur ska ju vara rödhåriga!) – och hon blir kär i pojken Sosuke och vice versa. Ponyo följer med Sosuke till dagis, i en grön hink. En tjej som Sosuke brukar leka med blir avundsjuk. Ponyo hämnas genom att spruta vatten i ansiktet på rivalen. Sosuke skrattar och bedyrar att Ponyo är vackrast i världen, och att han älskar henne över allt annat i världen.

Blir femårig flicka genom viljestyrka

Så kommer havet och reclaimar Ponyo precis när de båda småttingarna bedyrat varandra sin eviga kärlek, verbalt sett är en femårig pojke och en guldfiskflicka precis på samma nivå – och Sosuke är otröstlig. Han har blivit av med sin älskade! Han hänger den gröna hinken utanför sitt hem så att Ponyo ska hitta tillbaka till honom …

Ponyo hittar tillbaka. Och hon lyckas förvandla sig själv till en femårig flicka – inte genom att deala med en skum sjöhäxa, utan genom ren och skär viljestyrka. Trotsålderns jävlaranamma ska ingen mucka med! När pappa i havet matar dottern med vegan-mat och kallar henne för “Brünhilde” så spottar hon ut maten och skriker att hon minsann heter Ponyo nu för tiden, och att hon inte vill ha sån där äcklig grön mat, hon vill ha skinka!. Ack, så var den veganska uppväxten förstörd!

Hela kosmos balans hotas

Alla som någon gång har känt eller ens varit i närheten av en toddler i trotsåldern känner så väl igen Sosuke och Ponyo och deras beteende … men Ponyo på klippan vid havet är också en vacker kärlekssaga som tar kärleken mellan två femåringar på blodigt allvar. Bokstavligen blodigt allvar. Hela kosmos balans hotas av att de båda världarna beblandar sig på ett hitintills oanat sätt …

Kritik mot miljöförstöring

Hayao Miyazaki gör ofta väldigt vuxna animerade filmer. Det finns en mening med att många av dem har 11-års gräns. Den här filmen är dock både barnvänlig och barntillåten och mycket mindre komplicerad än de flesta av Miyazakis filmer. Men … som regel i en Miyazaki film så finns det med flygscener och kritik mot människans miljöförstöring. Så även här.

Ponyos mamma är havets härskarinna – en kunglighet och en gudomlighet i en och samma karaktär – och hon bekymrar sig för människornas dumheter. Ponyo bekymrar sig inte för någonting.

Fastnar med huvudet i glasburk

När Ponyo är på väg för att nyfiket utforska människornas domäner så jagas hon av en trålare som samlar upp allt i sin väg – inklusive massor av skräp som finns på havsbotten.

Ponyo fastnar med huvudet i en glasburk, och även om hon kommer ur trålnätets glesa maskor så är hon i fara, fortfarande fast i glasburken. Och det är så Sosuke räddar henne första gången – genom att ha sönder en glasburk och ge henne friskt och icke förorenat vatten från familjens egen brunn.

Söt sensmoral från en söt, optimistisk film

Baby steps. Även små steg kan göra miljön bättre – och rädda en guldfisk! En söt sensmoral från en söt och optimistisk film – där det lyckliga slutet innebär att hon kysser honom. Inte tvärtom …Så kan också en prinsessa bryta en förbannelse. Lika bestämd som alltid!

Skriven 2021-03-17

print

Våra samarbetspartners