THE UNDOING – välgjord, tajt och välspelad miniserie om brutalt mord bland New Yorks rikaste med Nicole Kidman och Hugh Grant

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Susanne Bier (episod 1-6)
Skådespelare: Nicole Kidman, Hugh Grant. Edgar Ramirez, Noah Jupe, Lily Rabe, Matilda De Angelis, Edan Alexander, Michael Devine, Donald Sutherland, Ismael Cruz Cordova
Skapad av David E. Kelley
Land: USA
År: 2020
Genre: Deckare, Drama
Längd: 6 avsnitt á cirka 55 minuter
Visas på HBO Nordic
Betyg: 4

Nyligen skrev jag om TV-gurun David E. Kelleys alltjämt aktuella Goliath med Billy Bob Thornton i handlingen fokus. Men om detta är en serie som av allt att döma till större delen gått under radarn här i Sverige, så är väl förhållandet i stort sett det motsatta vad gäller The Undoing. Vilket på sitt sätt kanske inte är så konstigt. Bara det faktum att stjärnorna Nicole Kidman och Hugh Grant befolkar huvudrollerna torde rimligen ha varit en garant för publicitet. Och när den påläste sedan kan konstatera att rosade Susanne Bier står för regin rakt igenom får man väl säga att framgången är given på förhand.

Underliggande spänningen på topp

Samtidigt är det förstås ett faktum att danskans handfasta medverkan i produktionen utgjort en garant för ett moget närmande till ämnet. Vilket är helt nödvändigt. Det bjuder egentligen inte på något uppskruvat raffel vare sig utanför eller i rättssalen. Däremot skulle jag nog vilja säga att den sofistikerade underliggande spänningen hålls på topp från första avsnittet till det sista. Sex avsnitt är uppenbarligen precis lagom långt för att göra romanen historien bygger på, Jean Hanff Korelitz bestseller You Should Have Known, full rättvisa.

Död inom kort

Handlingen kretsar kring välsituerade paret New Yorkparet Grace och Jonathan Fraser. De bor på Manhattan med sin tonårsson Henry, där de arbetar som psykolog respektive barnläkare. Det ser ytligt sett ut som den lilla familjen har en perfekt liv, men att så inte är fallet ska snart bli extremt tydligt, och allt börjar med ett oväntat möte.

I samband med ett välgörenhetsprojekt på privatskolan sonen går på träffar nämligen Grace en ny förälder. Hennes namn är Elena. Hon är vänlig, sensuell och verkar lite fragil. Dessutom kommer hon att vara död inom kort. Brutalt mördad med en hammare, och Jonathan blir misstänkt för dådet. Men inte förrän de mest graverande misstankarna flyttats från Elenas påstått aggressive make Fernando. Det är i det läget det visar sig att Jonathan haft ett förhållande med Elena, och att hennes bebis är det påtagliga resultatet av detta.

Långt ifrån säker på hans oskuld

På det stadiet faller Grace värld samman. Henry vet inte vad han ska tro om sin far, den medkännande barnläkaren. Det vet däremot Grace åldrade far, den stenrike patriarken Franklin Reinhardt. Han har alltid ogillat Jonathan, och är långt ifrån säker på hans oskuld. För sin dotters skull ställer han dock motvilligt upp med en saftig borgenssumma så att Jonathan slipper sitta längre än nödvändigt i fängelse i väntan på rättegång.

För rättegång blir det. Det är trots allt en serie signerad David E. Kelley vi talar om. Han är som bekant kungen av juridiska TV-dramer med serier som Lagens änglar, Ally McBeal och Boston Legal på meritlistan.

Eländigt i första klass

Samtidigt, och i ärlighetens namn är fokus inte stenhårt inriktat på scenerna i rättssalen. Istället är det psykologiska thrillerelementet utanför den samma och förändringarna i dynamiken mellan Grace, Jonathan, Henry och Franklin som tillåts ta plats. Ur den aspekten kan man också hävda att vi kan vältra oss i att de väldigt rika och priviligierade också kan ha det eländigt när allt kommer omkring.

Fast inte eländigt som i skitigt diskbänksdrama förstås. Nej här kör man på i första klass rakt igenom. Susanne Bier fångar lyxen och elegansen med stil utan antydan till vräkighet i huvudpersonernas vardag med läcker precision. Samtidigt bör också framhållas att hon verkligen får en att gissa hela vägen vad gäller mördarens identitet. The Undoing är helt enkelt nervigt spännande från början till slut.

Befäster Kelleys och Biers goda rykte

Men som sagt; inte på det där raka rafflande sättet som klyschan av en actionfan är ute efter. Detta kan vara värt att framhålla eftersom vissa kommentarer på sociala medier som jag sett skvallrar om att inte bara män med preferenser för det stenhårda som nobbar det här, utan även vissa kvinnor faktiskt tycker det hela är ”tråkigt”. Vilket är lite svårt att förstå. För om man nu ska vara lite fördomsfull och hävda att genomsnittet av damer inte direkt suktar vare sig efter Scorseses gangsterepos, Tarantino eller hårdkokta rullar med Jason Statham, så borde väl The Undoing rimligen utgöra tämligen perfekt underhållning för denna målgrupp utanför dramats och komikens sfärer?

Nåväl, det där kan man spekulera vidare om. För egen del är jag benägen att hålla med kollegorna, och för den delen också ”användarna” på Rotten Tomatoes, som ger starkt övervägande goda omdömen för The Undoing. Det här är en välgjord, snygg, tajt och inte minst välspelad miniserie, som både befäster och adderar till David E. Kelleys och Susanne Biers goda rykte.

Sluta håna Kidmans utseende

Slutligen vill jag ge en brasklapp till de som gnäller på och till och med hånar Nicole Kidmans uppdateringar av utseendet. Sluta med det. Beklaga i så fall hellre att hon ska behöva göra det för att få roller när någorlunda jämnåriga män slipper. För den sju år äldre Hugh Grant har uppenbarligen inte gjort något åt sitt fårade ansikte. Dessutom är hon inte sämre på att agera för att hyn slätats ut. Att det ens ska behöva nämnas är sorgligt.

Skriven 2020-12-08

print

Våra samarbetspartners