KERSTIN GEZELIUS och ALEXANDER ONOFRI, Love : en roman om Greta Garbo – övertygande, starkt och tidlöst om den gåtfulla filmstjärnan

Annons

FAKTA
Förlag: Bokförlaget Polaris
Genre: Samtida skönlitteratur
Antal sidor: 371
Format: Inbunden
Utgivningsdatum: 2020-04-21

Gudinnan Greta Garbo sprakar av rebellisk girl-power i en ny, glittrande Hollywoodroman som skildrar den begynnande guldåldern i drömfabriken.
Love kan låta som en intetsägande och platt romantitel.
Men det är riktig fyndigt i detta sammanhang – förutom att romanen innehåller en massa kärlekstrassel så är Love titeln på Greta Garbos allra största succé under stumfilmseran – den film som är baserad på Anna Karenina.

Garbo & Gilbert in LOVE!

Förmodligen så ansåg ledningen på filmbolaget MGM att titeln på en av världens största klassiker genom tiderna var en alldeles för obskyr och okänd titel för en filmsuccé som ska gå hem hos de stora amerikanska massorna. Så de ändrade titeln. Och gjorde affischer som garanterat väckte uppmärksamhet och intresse hos den amerikanska allmänheten, som slukade skvallertidningar och reportage från drömfabriken. Anna Karenina blev på affischerna till John Gilbert and Greta Garbo in LOVE — DET lät direkt som en dynamitsuccé! Greta Garbo och John Gilbert var det hetaste paret både på och utanför den vita duken.

Älskade Greta Garbo – den nya Valentino

Alla älskade Garbo. Hon hade samma androgyna utstrålning som Rudolph Valentino, och både män och kvinnor föll för hennes utstrålning – oavsett läggning. Inklusive den berömde regissören Mauritz Stiller, som annars var homosexuell. Tillsammans med Greta Garbo och sin älskare Eskil tar sig Stiller i inledningen av romanen till USA, för att ta sig ur ett irriterande kontrakt som krockar med den europeiska storfilm han har planerad: Sarah Bernhardt – med Greta Garbo i huvudrollen. En androgyn skådespelare med mörk röst som alla blir förälskade i, gestaltad av en annan androgyn skådespelare, av samma skrot och korn … Det låter som en vinnare. Men filmen blir aldrig av.

Hollywood lockar och förför, med överdåd och Ben Hur

Mauritz Stiller förförs direkt av Hollywood och glömmer bort att han vill ta sig ur det där irriterande kontraktet. Han lockas av pengarna, av scenerierna som byggts upp för Ben Hur, han imponeras av de stora ytorna, den sjudande aktiviteten, alla statisterna … tänk vad han skulle kunna göra med alla dessa pengar! I Europa verkar ingen ha pengar längre. Stiller bestämmer sig snabbt för att stanna kvar och han ser till att Greta Garbo inkluderas i hans kontrakt och hon får ett eget kontrakt på fyra filmer.

Vännen Viktor Sjöström jobbar redan i Hollywood och gör reklam för hur lätt det är att lyckas. Men det blir knappast lätt för Stiller. Eller Garbo.

Tolv år gammal – och världsdominerande

Love är ett intressant porträtt inte bara av den gudomliga Greta Garbo, utan romanen ger även ett initierat porträtt av Hollywoods uppbyggnad och studiosystemet.

När Garbo kommer till Hollywood har filmindustrin funnits där i tolv år. Och Hollywood står redan för 80 % av världens filmproduktion. Tidigare fanns där … ingenting. Filmare och skådespelare från hela världen kommer till MGM, eller något av de andra stora Hollywoodbolagen, och eftersom alla gör stumfilm så hörs det inte om folk kan engelska eller inte — alla kan spela huvudroller från dag ett. Och det är så lätt att byta ut dialogrutor till olika språk och att skicka ut sina produkter över hela världen. Filmproducenten Irving Thalberg har renodlat produktionsmodellen — manus framställs på löpande band i fem instanser. Alla har hand om sin lilla ruta …

Egentligen är folket på MGM inte intresserade av att få Stiller lika mycket som de är intresserade av att Europa inte ska få ha kvar honom. Värst av allt är det om Stiller åker hem igen och tar Sjöström med sig! Alla älskar Sjöström. Han är omtyckt och lättsam att arbeta med. Det är inte Stiller.

Europa dammsugs på talang

Sättet på vilken europeisk talang skrupelfritt köps upp, och sättet på vilket människor utnyttjas och körs i botten, är cyniskt. Skildringen av processen har även en del att säga om vår egen tid. Europeiska regissörer (och även skådespelare) lockas till Hollywood – men får de utlopp för sin talang där, eller blir de bara strömlinjeformade? Ännu en ruta på ännu ett produktionsband? Är Hollywood intresserade av deras originalitet, eller är allt bara som ett monopolspel där det gäller att lägga rabarber på så mycket som möjligt så att ingen annan kan få dra nytta av något som skulle kunna bli bra? Det är en tankeväckande skildring.

Amerikanskor är “the girl next door” – europeiskor är “femme fatales”

Greta Garbo ledsnar snabbt på vamproller och femme fatales som alla är stöpta i samma fördomsfulla form och tar upp kampen mot studiosystemet. Hon ser till att få höjd lön, en lön som anstår en stjärna, och ett nytt kontrakt där det är Garbo som väljer – istället för att vara den som blir vald. Hon väljer och kontrollerar sina manus och har möjlighet att välja vilka hon vill arbeta med – inte bara motspelare och fotografer, utan även regissörer.

Garbo måste kämpa mot klichéer och fördomar och inrutade mönster på så många plan. Men hennes val blir konstnärligt sett mycket bättre och dessutom mer lukrativa för filmbolaget än de val som de själva gjorde … så alla vinner på den nya ordningen.

En sann auteur blir drottningen av Hollywood

När romanen slutar är gudinnan Garbo på topp. Hon är drottningen av Hollywood och hon ska spela Drottning Kristina. Ljusteknikerna, fotografen, motspelaren … alla lyder Garbos minsta vink. Alla vet att det kommer att bli bra. Regissören verkar egentligen vara överflödig – Garbo väljer regissörer som gör som hon säger — för den egentliga regissören av filmen är Garbo. Garbo framstår som en äkta auteur – den som har full kontroll på en konstnärlig produkt.

“Based on a true story”

Enligt baksidestexten på romanen är Love är baserad på verkliga händelser, brottstycken ur intervjuer, ett överraskande kärleksbrev från Mauritz Stiller och en samling anekdoter “varav några är för bra för att vara sanna”. Man ska dock understryka att detta är en roman – vilket tydligt deklareras på omslaget till boken. Man har alltså ingen ambition (eller skyldighet) att deklarera “the truth, the whole truth and nothing but the truth”.

Precis som i en Hollywoodproduktion har dramaturgin fått diktera en del av urvalet och det märks direkt. Greta Garbos pojkvän hemma i Stockholm, som hon skriver brev till hela tiden om hur mycket hon saknar Sverige, är helt och hållet struken. Nya kärlekshistorier är uppfunna. Dramatiska repliker yttras i hetsiga gräl och i filosofiska, livsavgörande dialogpartier.

Hollywoods drottning – en ständig underdog

Det är dramaturgiskt korrekt att hela tiden låta Greta Garbo vara en underdog. Studiobossen på MGM, Louis B. Mayer, hatar henne från sida ett och försöker bli av med henne, Mayers närmaste man Irving Thalberg och hans älskarinna Norma Shearer tycker inte om henne, Stiller får kämpa för att få sin skådespelerska inkluderad i sitt kontrakt … I själva verket har flera av varandra oberoende källor (bland annat Mayers dotter) berättat att Mayer och hans entourage åkte till Berlin enkom med intentionen att värva Greta Garbo till sitt stall. Hon var “the big prize”. Den man skulle satsa på och göra till stjärna. Det var Stiller som man fick på köpet. Men det skulle ha blivit en sämre historia, dramaturgiskt sett.

Historien om filmstjärnan som halkar in på ett bananskal, den motvilliga drottningen som inte är intresserad av kronan och filmstjärnetronen är betydligt mer lockande för att bygga upp spänningar och en korrekt story arc – som i sig är som gjord för en av dagens Hollywoodproduktioner.

Ett porträtt av Gabro – och av det unga Hollywood

Love bjuder på ett fascinerande porträtt av den blyga flickan Greta Gustavsson, den gåtfulla filmstjärnan Greta Garbo och det glittrande och bedrägliga unga Hollywood.

Övertygande, stark, tankeväckande och tidlös.

Skriven 2020-07-25

Läs mer om boken här

Skriv ut sidan

Våra samarbetspartners