BANDBOND – nu slår hårdrocken tillbaka mot Facebook – tar makten över sin information med en unik app

Annons

En app betyder så mycket Fråga bara initiativtagarna till Bandbond, en ny plattform som vill hjälpa hårdrocksband överallt att ta tillbaka makten över den egna informationen från de multinationella företag som styr och ställer över internet. Trehundra akter, däribland välkända namn som Apocalyptica, Arch Enemy, Behemoth och Kamelot har redan anslutit sig till. Men fortsättning följer. Bandbond 1.0 är bara början, och att vara nöjd finns inte på kartan för männen bakom företaget på det här stadiet.

– Nej, absolut inte, säger Mattias Lindeblad, mångsysslande hårdrocksjournalist för bland annat SVT. Tanken är att få med alla etablerade band. I det stadie vi befinner oss nu så har vi ingen sektion för independentband. Men det är något vi tänker ta tag så fort vi bevisat att vår plattform och vårt sätt att tänka fungerar. Drömmen vore ju att oavkortat kunna följa både Iron Maiden och bästa kompisens band som bara har några månader på nacken och få upp dem i samma fina flöde med sociala medie-poster. Hårdrocken ska inte ha några gränser. Vi är alla del av samma community och behöver varandra.”

Tjugotusen euro till Facebook för något de inte äger

Fröet till Bandbond såddes för fem år sedan när death metalcombon Dark Tranquillitys klaviaturspelare Martin Brändström stod i begrepp att marknadsföra bandets då nya skiva via Facebook, och det visade sig att det kostade pengar. Mycket pengar. Vad göra? Tänka utanför boxen och kläcka en fräsch idé förstås

– Bandet hade en halv miljon följare, men då tänkte Martin att det hade vore roligt om alla som gillade dem fick reda på att det skulle komma en ny skiva, och det landade på tjugotusen euro. Fast då tänkte vi att Facebook kan väl inte ta betalt för något de inte äger. Bandet hade ju turnerat många år och arbetat hår för vad de hade, och bara för att de flyttat till en ny plattform borde man inte kunna göra på det viset.

Kan strunta i vad regeringar och kunder tycker

– Men det grundläggande problemet är väl att dessa gigantiska internetföretag är så dominerande att A/, ”kunderna” därför måste gå med på deras villkor och B/ De kan fullständigt strunta i såväl vad regeringar som kunder och folk rent allmänt tycker och säger?

– Ja, men precis, och det var ju riktigt svinigt i det här fallet eftersom det handlade om relationsskapande post. Man de ville ta betalt som om det gällde hamburgare och läsk, och det är det som är så himla snett. Facebook står över allting.

Hårdrocken och en tradition av gör-det-själv

– Samtidigt ligger det ju i internetgiganternas natur att parasitera på det redan existerande. Typ som Spotify gör med musiken, Storytel med litteraturen och alla jättar gör med informationen de får tillgång till?

– Fast det fina med hårdrocken är ju att den kommer från en tradition där man gör saker själv. Jag vet ingen annan genre där det skapats så många tidningar och fanzines, så det är fantastiskt kul att vi använder en app nu för att nå ut. Så nu gör vi det igen.

Utomstående inte bara betraktare

Sedan förtydligar Mattias sig, och berättar att det inte bara är banden kommunikationsflöde som står i fokus. Även alla bandmedlemmarna personliga information synliggörs, vilket betecknas som ”riktigt kul”.

– Det är grunden för Bandbond, men ovanpå det vill vi se till så att andra utomstående inte bara blir betraktare. Det ska även finnas något för fansen att göra när det gäller att kommunicera, så vi vill bjuda på nyheter, turnékalendrar, egna intervjuer och sådant.

Kände sig som en Bondskurk

– När satte ni igång verksamheten officiellt?

– Vi publicerade oss egentligen i december, men vi hade en kort testperiod först eftersom vi ville att allt skulle funka innan vi drog igång. Vi var tvungna att utveckla tekniken för olika system, så att de matchade. Man ville ju inte att det skulle strula när allt väl låg ute.

– Och eftersom det här är en internationell grej kan jag tänka mig att det var band från hela världen som gick med redan från början?

– Det är det som är det roliga. När vi släppte nyheten kunde vi se lampor på en världskarta lysa överallt där appen laddades ner. Det var i Ryssland, USA, Sydafrika, Mexiko och en massa andra länder. Man satt där och kände sig som en Bondskurk.

Allt som platsar på Sweden Rock platsar

– Men det här är bara början har jag förstått?

– Ja precis. Appen är starten, men vi har ingen jättetydlig agenda. Nu vill vi lyssna på fans, band och skivbolag och fråga ”Vad vill ni ha?”, och det är kul. Inget är hugget i sten.

– Samtidigt antar jag att band som spelar allt från AOR och FM-rock till den mest brutala death metal kan känna sig hemma med den här appen?

– Allt det som platsar på Sweden Rock platsar hos oss. Alla väljer sina favoriter. Det är det som är det fina.

Finansiärer utanför musikindustrin

– Allt det här låter ju lovande. Men det är ett stort projekt, så hur finansierar ni det här?

– Det är två stycken privata finansiärer som ligger bakom, som inte har med musikindustrin att göra. Det var något vi var väldigt noga med. Vi ville bara samarbeta med folk som stod utanför och var neutrala.

Skriven 2020-05-21

Skriv ut sidan

Våra samarbetspartners