CYRANO & JAG (Edmond)

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
CYRANO & JAG (Edmond)
Fantasifull skröna från filmens barndom , Frankrike 2019
I rollerna: Thomas Solivérès, Olivier Gourmet, Mathilde Seigner, Tom Leeb, Lucie Boujenah
DVD/VOD
(Studio S Entertainment)

BETYG: FEM

Cyrano & jag – The Play That Goes Wrong möter “Edmond in Love” i sekelskiftets romantiska Paris – och berättar en fantasifull skröna om hur succépjäsen Cyrano de Bergerac egentligen kom till …

En världsberömd arketyp med näsa för succé

Cyrano de Bergerac är fransk teaterhistorias största triumf någonsin. Cyrano har blivit en arketyp, precis som Hamlet eller Don Quixote. Cyrano är måhända världens mest kända fransman. I alla fall i teatervärlden. Men det var långt ifrån självklart att dramat Cyrano de Bergerac skulle bli en succé.

Edmond Rostand skrev på vers, alexandrin, i ett tidevarv då det var inne med prosa. Edmond Rostand skrev storslagna romantiska tragedier om hövisk kärlek i ett tidevarv då det var inne med fars och vaudeville och komedi, som den som Labiche och Feydeau serverade, och som fick folket att skratta. Den finkulturella eliten gick och såg de moderna pionjärerna på teatern (Tjechov, Ibsen,Strindberg)…

Mitt i allt detta nya som är “inne” och “trendigt” presenterar alltså Edmond Rostand en gammaldags romantisk, historisk, tragikomisk pjäs på vers, med ett tragiskt slut, om evig, ouppnåelig kärlek … och han sopar mattan med konkurrensen!

Film, bilar, flygplan … och Cyrano

Premiären av Cyrano de Bergerac sker i Paris den 27 december 1897. Fin de siècle. Sarah Bernhardt är den största skådespelaren, alla kategorier. Dreyfusaffären pågår och debatteras livligt. Hästdroskor finns på vägarna … än så länge. Snart kommer de att konkurreras ut av bilar. Louis Renault konstruerar sin första bil 1898. Flyget gör framsteg – genom att flyga några meter längre för varje försök.

Filmen har uppfunnits och Edmond Rostand inser att filmen kommer att locka folk från teatrarna … Men Cyrano de Bergerac har trots det haft framgångar hela tiden, i över 20.000 olika uppsättningar, och spelas fortfarande. Det finns även en sevärd filmad version med Gérard Depardieu i titelrollen Cyrano de Bergerac som kom 1990.

Filmen Cyrano & jag heter Edmond i original – vilket ger en vink om att berättelsen kommer att fokusera på författaren och dennes arbetssamma situation. Filmen är baserad på en teaterpjäs av Alexis Michalik som vann hela fem Molière Awards – det finaste pris som en pjäs kan vinna. Alexis Michalik står även bakom filmversionen (manus och regi).

The Play That Goes Wrong … utan Haversham Manor

Själva skapelsen lite är som en fransk Shakespeare in Love – fast mycket bättre, roligare och lättsammare – och med en trevligare producent (Weinstein produktionen blev tokhyllad och vann Oscars när den var ny 1998, men sedan dess har det kommit en rejäl backlash) eller snarare: Som en fransk version av The Play That Goes Wrong. Förutom att pjäsen här inte är en fiktiv pjäs, som Mordet på Haversham Manor, utan en verklig pjäs, Cyrano de Bergerac …

Här finns alla de klassiska greppen som ska finnas med i The Play That Goes Wrong: rekvisita som inte fungerar, en fallucka som inte fungerar, två skådespelerskor som dyker upp på scenen sminkade till samma roll, skådespelare som absolut inte fungerar i de roller som de har fått … och så vidare. Lägg till detta hård tidspress och finansiärer som lägger sig i och personliga förhållanden som färgar av sig på pjäsen …

Triangeldrama med genialisk brevskrivning

Edmond Rostand blir inspirerad av bäste vännen Leo Volnys kärleksintresse, Jeanne d’Alcy (påkläderska och aspirerande skådespelerska) och skriver hans kärleksbrev … precis som Cyrano i pjäsen Cyrano de Bergerac. Cyrano och Christian båda blir förälskade i Roxane, men det är Cyrano som har hand med ord (både i tal och skrift) medan Christian är snygg, men ganska korkad … “Precis som jag!” påpekar Leo glatt.
När Jeanne prisar Leo för hans “geni” ursäktar sig Leo med att han måste ha ett samtal med sitt geni … Det vill säga Edmond.

Som farsartad komedi i äkta The Play That Goes Wrong tradition fungerar detta utmärkt … och till sist blir ju pjäsen en stor succé.

The Play That Can Do No Wrong

The Play That Goes Wrong förvandlas plötsligt till The Play That Can Do No Wrong…Allt fungerar! Trots att Cyrano de Bergerac inte ligger i tiden ! Eller just därför … Fransmännen kan drömma sig tillbaka till 1600-talet, musketörernas och den höviska tragiska kärlekens tidevarv, och plötsligt i filmen upplöses teatern och Roxane och Cyrano befinner sig “i verkligheten” – ända tills det är dags för att ridån ska gå ner över Cyranos tragiska död.

Den påhittade påkläderskan Jeanne hoppar in i rollen som Roxane, medan Constant Coquelin – en stor skådespelare även i verkligheten – är den som beträder tiljorna som världshistoriens första Cyrano de Bergerac. Hans insats på scenen filmades förresten år 1900.

Edmond Rostands fru Rosemonde som Roxane

Filmen Cyrano & jag är absolut inte någon Edmond Rostand biopic och den har inte så mycket att göra med de verkliga händelserna bakom Cyrano de Bergerac. I verkligheten var det Edmond Rostands fru Rosemonde Gérard som var “understudy” och spelade Roxane på repetitionerna, när primadonnan Maria Legault var sjukskriven och inte kunde (eller ville) ställa upp …

När det stod klart att pjäsen faktiskt var bra och att det verkade vara bäddat för succé så tillfrisknade primadonnan med raketfart! Men detta kanske bedömdes för prosaiskt för att bli teaterpjäs och film. … En författare eller konstnär kan väl inte stödjas av och inspireras av sin fru?!

Tjechov och Sarah Bernhardt gör “cameos”

Massor av dåtidens “kändisar” fladdrar förbi i småroller. Sarah Bernhardt är alldeles underbar som Edmonds “beskyddare” – det är hon som fixar att han får skiva en historisk pjäs för den store Constant Coquelin. Edmond råkar träffa på Tjechov på en bordell i Paris och tror att han nyser när han presenterar sig, Strindberg sågas i förbifarten av ett sällskap på Moulin Rouge som en förfärlig tråkmåns och Jeanne fixar ett nytt jobb hos filmaren Georges Méliès (han som gjorde världens första sci-fi filmer) och har därmed framtiden säkrad. Méliès andra fru hette faktiskt Jeanne d’Alcy och var skådespelerska – dock spelade hon aldrig Roxane på scen.

Filmens miljöer ser ofta ut som målade teaterkulisser … vilket är ett medvetet drag. Vi rör ju oss i en fejkad romantisk verklighet där ingenting vi ser är sant …

Edmond är med på filmens födelsedag

Däremot är de historiska händelser som nämns verklighet. Eiffeltornet är nybyggt till världsutställningen 1889 och ger sekelskiftes-Paris sin egen unika skyline. Dreyfusaffären är en brännhet potatis (1894 till 1906). Sarah Bernhardt regerar på scenen både i Frankrike och i Amerika. Bröderna Lumière skapar den moderna filmen som underhållning – i filmen Cyrano & jag går Edmond Rostand på den första föreställningen för betalande publik någonsin, på Grand café i Paris, den 28 december 1895, vilket fortfarande anses vara “filmens födelsedag”. Några kortfilmer visades (klipp finns med i Cyrano & jag) bland annat L’Arrivée d’un train en gare de la Ciotat (Tåget ankommer Ciotats station) och La Sortie de l’usine Lumière à Lyon (Arbetarna lämnar Lumières fabrik i Lyon). Mon Dieux! Vilken revolution för underhållningsindustrin!

“Projektionssalar för rörliga bilder” måste få ett bättre namn …

Filmen kommer att konkurrera med teatern om publiken. Edmond konstaterar ledset att “I framtiden kommer det inte att finnas några teatrar … bara “projektionssalar för rörliga bilder” … men de måste komma på ett bättre namn för det!”

Tack och lov har teatern också haft nytta av filmen – bland annat för att filma både Cyrano de Bergerac och Edmond (eller Cyrano & jag) – och sprida historierna till en ännu större publik. Det är onekligen effektivt med projektioner av rörliga bilder!

Gaumont, som ligger bakom filmen Cyrano & jag, har som undertitel “Depuis que le cinéma exist”. Filmbolaget grundades 23 juni 1895 (när filmen Cyrano & jag inleds) och är alltså ännu äldre än Frankrikes största succépjäs genom tiderna … Och lika gammalt som filmmediet självt. Att Gaumont skulle ha hand om Edmond verkar ha varit ödesbestämt.

Skriven 2020-04-09

print

Våra samarbetspartners