OZARK (säsong 3)

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Mörk tät spänning, nervig stämning och svart humor á la sydstatsnoir, USA 2020
Skapad av Bill Dubuque och Mark Williams
Regi: Jason Bateman, Cherien Dabis, Amanda Marsalis, Benjamin Semanoff, Alik Sakharov
I rollerna: Jason Bateman, Laura Linney, Sofia Hublitz, Skylar Gaertner, Julia Garner, Tom Pelphrey, Charlie Tahan, Lisa Emery, Janet McTeer, Jessica Frances Dukes, Madison Thompson, Felix Solis
(Netflix)

BETYG: FEM

Noir som utspelas i den amerikanska södern bestående av idel kittlande ingredienser, typ en lokal korrupt poliskår, stenhårda gangsterlantisar som styr och ställer och en mexikansk knarkkartell i bakgrunden i besittning av en fet hållhake på en tidigare så välartad familj. Det är naturligtvis Ozark som åsyftas, och i huvudrollerna syns såklart de självklara favoriterna Jason Bateman, Laura Linney och utropstecknet Julia Garner.

En av de starkaste serierna i streaminglandskapet

Som ni säkert redan förstått är jag frälst sedan tidigare, och denna nya säsong snarare förstärker min min positiva uppfattning om serien än tvärtom. Den mörka täta spänningen, nerviga stämningen och för den delen också den tidvis välavvägda svarta skruvade humorn hjälper tillsammans till att göra det här till en av de absolut starkaste serierna i streaminglandskapet just nu.

Problemen tornar upp sig

När vi nu åter kastas in i handlingen på plats i Ozark, Missouri står paret Byrde i begrepp att äntligen öppna sitt casino på flodångaren Missouri Bell. En ny lönande affärsmöjlighet har öppnat sig, men främsta syftet är givetvis att tvätta de mängder av pengar den lika fåordige som skoningslöse kartellbossen Navarro pådyvlar dem.

Samtidigt tornar problemen upp sig vid horisonten när FBI helt öppet med lagens hjälp etablerar en agent på kasinot för att se till att inga oegentligheter pågår. Men hjälp finns satt få. På plats befinner sig även streetsmarta Ruth Langmore, som promotats till manager och tillika inofficiellt ansvarig för tvätteridetaljen. Samtidigt vore det synd att påstå att uppdykandet av Wendys fragile, men likväl strulige bror är till någons fördel.

Konfrontation mellan Marty och Wendy

Vad mer? Jo, den lokale maffiabossen Cosgroves son blir i slutänden ett onödigt stort hot, knäppa hillbillytanten Snell utmanar åter Byrdes position och parets åldriga terapeut visar sig ha mer än en räv baksom sin öron. Allt detta etableras dock redan i det tidigaste episoderna, så vi talar knappast spoilers i någon omfattning att tala om.

Mer än så bör dock inte avslöjas för att inte förstöra upplevelsen, men i centrum av detta kaos står en rad meningsskiljaktighet vad gäller expansionen av ”företaget” mellan Marty och Wendy, som växer sig starkare allt eftersom tiden går. En konfrontation ligger länge och lurar i vassen, men jag avstår från att ”kiss and tell”.

Bateman och Linney är lysande

Det vore emellertid knappast lögn att hävda att det är denna konflikt som utgör hjärtat i denna tredje säsong av Ozark. Det är oftast denna som kickar igång diverse händelseförlopp där nya kedjor av trubbel kommer i dagen. Här bör för övrigt tilläggas att scenerna mellan Jason Bateman och Laura Linney – och då särskilt de där all undertryckt frustration vädras – inte sällan är lysande. Vissa av dem är till och med magnifika. Hatten av för dem båda medan jag bockar djupt.

Julie Garner står ut som ständigt svärande Ruth

Liksom för i stort sett alla i detta sinnrika ensembledrama. Fast den som står ut mest av alla förutom de två huvudrollsinnehavarna är som tidigare antytts Julie Garner som den tuffa och ständigt svärande Ruth Langmore. Här har vi verkligen en dam som inte låter sig hunsas. Förmodligen för att hon formats av sin hårda uppväxt i sin lågpannade trailertrash-smågangsterfamilj. Men i den här säsongen får Garner till slut chansen att visa att det finns en annan sida bakom den hårda fasaden. Hon får äntligen chans att addera ytterligare nyans till sin karaktär, vilket bara är att applådera. Men låt för all del aldrig Ruth förändras i grunden, som läget är nu snor hon trots allt nästan varje sekvens hon medverkar i.

”Det går inte att göra en omelett utan att knäcka några ägg.”

För övrigt uppvisar Ozark säsong tre också en fascinerande utveckling av paret Byrde. Förvandlingen av dem från ordinär välartad för att inte säga trist familj i den övre medelklassen till beräknande karriärbrottslingar med företrädesvis pengar och/eller olaglig expansion för ögonen är över nu. I den här säsongen har Marty och Wendy mer eller mindre medvetet vant sig vid sin nya tillvaro där ett talesätt som ”Det går inte att göra en omelett utan att knäcka några ägg” blivit vardag lika mycket som hotet mot liv och lem om något går snett. Med på denna berg- och dalbanetur är även tonårsbarnen Charlotte och Jonah, som både vant sig, och till och med blivit en del av den dagliga ruljangsen.

Slutar med en chockerande brutal smäll

Det är inte utan att tankarna vandrar en del till Walter White från Breaking Bad. Allt började där med att en stackars kemilärare var i desperat behov av pengar till sin cancerbehandling, men det slutade med att en makthungrig ”kingpin” i metamfetaminbranschen drog sin sista suck och genomled en onaturlig död.

Så illa har det inte gått för paret Byrde än, men säsong tre slutar bokstavligt talat med en chockerande brutal smäll. En smäll som både utlovar en fjärde säsong och ännu en svår balansgång mellan lyckad kriminell expansion, att klara livhanken, undgå lagens långa arm och att hålla ihop familjen. Vad är det man säger; jag kan knappt bärga mig.

Skriven 2020-04-08

print

Våra samarbetspartners