MIDWAY

Regi: Roland Emmerich
I rollerna: Ed Skrein, Luke Evans, Woody Harrelson, Aaron Eckhart, Mandy Moore

BETYG: TRE
PREMIÄR: 2019-11-08

För Hollywood var andra världskriget ett manus med oändliga sidor att vända ut och in på. Under pågående krig var givetvis propagandafilmerna ett måste för att hålla hemmafronten på gott humor. Skulle man till äventyrs glömma det var det bara att kasta ett öga på vad Goebbels PR-fabrik spottade ut i Tyskland. Jag har aldrig varit svag för propagandafilmer oberoende av om de klappar mina åsikter och värderingar mot eller medhårs. De medför alltid en risk att neutralisera verkligheten på bekostnad av, ja låt oss tala klartext hjärntvätt.

Historiska fakta, även om de nu råkar innehålla hjältar och hjältinnor får däremot en brasklapp just för att de är med verkligheten överensstämmande. Efter andra världskrigets slut var publiken ganska mått på krigsfilmer. Det kom tunga epos som Bron över floden Kwai och Kanonerna på Navarone, men det gick ändå på halvfart tills Midway kom 1976.

Hollywood buntade ihop ett dussin åldrande stjärnor som Charlton Heston, Robert Mitchum, Glenn Ford, Henry Fonda och några till (alla var överåriga för sina roller) och backade bandet till 4-7 juni 1942 när USA och Japan utkämpade slaget om Midwayatollen.
Japan försökte med en avledningsmanöver för att splittra den amerikanska stillahavsflottan, men USA synade bluffen och det blev vändpunkten för kriget och början till slutet för de japanska framgångarna till havs.

Nu är floppen med Pearl Harbor glömd och Roland Emmerich (The Independence Day) drar med stora brösttoner ut i ett annat historiskt slag som gick bättre för USA, nämligen Midway.

Specialeffekterna och ljudet är en provkarta på vad som kan levereras av Hollywood i nådens år 2019. I Midway 1976 hade man lånat frikostigt av tunga epos som Tora,Tora,Tora och Slaget om England och till och med från Stormbåtar till anfall från 1956.

Roland Emmerich har emellertid 70 miljoner att sätta sprätt på, så här behövs inga lån. Givetvis är det slaget i sig själv som har huvudrollen i dramat, men det behöver om man nu ska vitsa till, ha eldunderstöd av mänskliga karaktärer och av sådana finns ett större antal mer eller mindre intressanta.

Skriven 2019-11-07

Skriv ut sidan

Våra samarbetspartners