THE HUNTRESS – Den svenska långfilmen får premiär mån 21/10

Annons

Måndag den 21 oktober släpps den svenska thrillern THE HUNTRESS – RUNE OF THE DEAD för digitalt köp och hyr på alla större plattformar

Handlingen i korthet
När Runas pappa försvinner på en vikingafärd blir hon tvungen att axla rollen som familjens försörjare, men på nätterna plågas hon av fruktansvärda mardrömmar. En dag när Runa är ute på jakt finner hon en sårad krigare som bär med sig nyheter om hennes pappa, nyheter som verkar höra samman med mardrömmarna. Någonting är på väg mot Runa och hennes familj, något mörkt och ondskefullt.

I rollerna: Moa Stefansdotter, Yohanna Idha, Viva Östervall Lyngbrant, Ralf Beck, Andreas Rylander, Peter Mörlin
Regi: Rasmus Tirzitis
Manus: Rasmus Tirzitis & Faravid Svalfors af Ugglas
Producenter: Rasmus Tirzitis, Faravid Svalfors af Ugglas & Simon Kölle
Foto: Marcus Möller
Klippning: Rasmus Tirzitis
Kostym: Faravid Svalfors af Ugglas
Speltid: 1 tim 45 min

Bakgrund
Rasmus Tirzitis, som skrivit manus till filmen tillsammans med Faravid af Ugglas och även regisserat, fick inspiration till filmen när han för två år sedan läste om att den finaste krigargraven från vikingatiden i Birka inte alls tillhörde en man. DNA-tester visade att krigaren i graven var en kvinna, en s k sköldmö.

– När jag läste om fyndet med den kvinnliga krigargraven i Birka tog jag upp det med Faravid som i flera år föreläst om vikingar och vikingatidens kvinnor. Han kunde berätta mycket mer om kvinnors viktiga roll och vi beslöt oss för att vi ville göra en film tillsammans. Vi har knappast ett överflöd av vikingafilmer som skildrar hur det verkligen var att leva på den tiden. Dessa två ingredienser gjorde att vi påbörjade projektet.

SKÅDESPELARNA

Moa Stefansdotter – Runa
Moa började som ung med teater och i tonåren gick hon över till film och TV. Efter att ha medverkat i flera kortfilmer och i mindre roller i långfilmer började hon få huvudroller och genom att hennes intressen privat är ridning och bågskytte passande hon perfekt som Runa, vikingakvinnan och filmens titelroll.
I tre år bodde Moa i England där hon utbildade sig till skådespelare och jobbade med teater. Lite lustigt fick hon sitt genombrott i en BBC-produktion när hon flyttade tillbaka till Sverige. Precis som i THE HUNTRESS spelade hon en vikingakvinna.
Efter det att Moa spelat Runa i THE HUNTRESS som spelades in under den varma sommaren 2018, fick Moa en roll i ett BBC-drama och även en stor roll i den tyska TV-serien “Inga Lindström”.
Moa om filmen:
”Att spela Runa var både en fröjd och en utmaning. Det är en otroligt stark karaktär både fysiskt och psykiskt vilket krävde mycket fokus från min sida. Att bygga en karaktär är något utav det roligaste för min del i hela processen och för mig är Runa en karaktär som ligger mig väldigt varmt om hjärtat.”
Moa om vad som var svårast och roligast med inspelningen:
“Svårast med inspelningen var vädret, det var himla varmt att springa runt i tre lager kläder plus en läderrock i 30 graders sol om dagarna. Roligast med inspelningen var att bo så nära casten och crewet. Eftersom vi spelade in på en ö mitt i skogen var alla tvungna att bo i närheten, vi blev som en stor familj.”
Moa om att arbeta med Rasmus Tirzitis:
“Att jobba med Rasmus är roligt, vi klickar väldigt bra som skådespelare och regissör. Han är väldigt duktig på att ge utrymme för att tänka och göra själv, samtidigt som han guidar och vägleder.”

Yohanna Idha – Magnhild, Runas mor
Yohanna är just nu aktuell i rollen som Amanda i TV-serien Fartblinda. Hon har som skådespelerska vunnit pris som bästa skådespelerska på Stockholms filmfestival, blivit nominerad till L’Oréal Paris Rising Star Award och Guldbaggenominerad för sin roll i filmen Katinkas Kalas. Hon har medverkat i flertalet TV-serier sedan utbildningen till skådespelare i New York.
I THE HUNTRESS spelar Yohanna rollen som Magnhild. Hon är mamma till Runa och hennes förhållande till dottern är ansträngt.
Yohanna om filmen:
“Magnhild har förlorat både sin värdighet, sociala status och sin stora kärlek. Hon håller även på att mista sin äldsta dotters respekt och hon kämpar för sin familjs överlevnad och mot sin egen vanmakt. Att porträttera Magnhilds process var tungt både som mamma och kvinna men oerhört givande. Vi tar många gånger vår välfärd och vår familj för givet medan många kvinnor runt om i världen tvingas kämpa mot just dessa utmaningar.”

Viva Östervall Lyngbrant – Bothild, Runas lillasyster
Viva debuterade i Den allvarsamma leken i regi av Pernilla August och har en av huvudrollerna i den kommande SVT-serien Jakten på den glömda historien. Samma år som hon gjorde sin skådespelardebut på vita duken så spelade hon också huvudrollen i Sveriges Radios julkalender mot bland andra Stina Ekblad. I musikalversionen av Så som i himmelen på Oscarsteatern spelade Viva dotter till Gabriella som spelades av Malena Ernman.
Till vardags tränar Viva kampsport och fotboll och hennes förkärlek för sång och dans har kommit väl till pass i de många teater- och musikaluppsättningar hon medverkat i. Trots sin unga ålder vet hon precis vad hon vill och vi är säkra på att hon kommer lyckas få den Oscar hon vässar sina skådespelartekniker för varje dag.
Viva pratar engelska i skolan och det gjorde hennes medverkan i THE HUNTRESS möjlig. Det är sannerligen inte lätt att hitta en svensk barnskådespelare av Vivas kaliber som dessutom talar engelska så bra. Viva charmade hela filmteamets hjärta under inspelningen av filmen.
Bothild är lillasyster till Runa och något av en fri själ som är den enda i familjen som inte riktigt grottar ner sig i vad som tycks vara familjens öde i väntan på pappa Joar.
Viva om filmen:
”Jag tyckte det var jättekul och alla var väldigt snälla på inspelningen. Det var min absolut roligaste roll och jag hoppas på en uppföljare eller något annat spännande med alla inblandade. Det var roligt att filma scenen på marknaden för då var alla så glada.
Jag gillade även min ”slut”-scen men det kanske man inte kan säga, spoiler alert (skratt). Det var mest spännande de dagarna man hade mest att säga.”

Ralf Beck – Ragnvald, Runas farfar
Ralf Beck började sin skådespelarkarriär på Dramaten som figurant i Ingmar Bergmans uppsättningar av Kung Lear, Ett drömspel och Hamlet. Han flyttade sedan till London där han jobbade 20 år i BBC-produktioner. Han har också haft biroller i filmer som Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life.
2007 flyttade Ralf tillbaka till Stockholm och har bland sedan dess medverkat i Wallander, Johan Falk, prisbelönade filmen Vilsen och spelat huvudrollen i Animalistic, webbserien The Great Dying och den prisbelönade Legend of Dark Rider. Litet senare i höst ska han spela en av huvudkaraktärerna i en internationell film som heter Fear of the Woods.
Ragnvald är äldst i familjen och farfar till Runa. Rollen är blind och det var noga för Ralf och regissören Rasmus Tirzitis att han skulle ha på sig linser som verkligen gjorde honom blind.
Ralf om filmen:
”Det var ett intressant koncept att spela in en långfilm under en så intensiv period, men det funkade då vi alla blev en del av ett sammansvetsat team. Min roll var intressant då jag fick gå från gullig snäll farfar och ibland ynklig gubbe till att bli fullkomligt rabiat. Att jag inte såg något på hela inspelningen, pga blindheten, blev oftast bara en extra krydda.”

Andreas Rylander – Torulf, Joars stridskamrat
Andreas är aktuell inte bara med THE HUNTRESS utan även i Kroongetuige (Kronvittnet) och Brorsor 4-ever. Han har tidigare setts i långfilmen Fröken Julie, prisbelönta Legend of Dark Rider och i Rasmus Tirzitis prisbelönta debutfilm Vilsen.
Torulf är en krigare och har stridit vid Runas fars sida. Andreas Rylander lade ned enormt mycket tid på att träna vikingatida och medeltida kampsporter med yxa och svärd inför rollen. Kreativt skapande och gestaltande har blivit ett utlopp för Andreas att hantera den panikångest han tidigare i livet lidit av. Precis som han hjälper karaktärerna i filmen att må bättre jobbar han även idag delvis med att behandla patienter med psykisk ohälsa som PTSD, ångest och depression, ämnen som skildras i THE HUNTRESS.
Andreas om filmen:
“Det jag såg som min största uppgift med rollen var egentligen att visa en väldigt levande människa med stark lojalitet och en slags nerv som innefattar en del känslighet, trots att det handlar om en vikingakrigare. Jag var lite trött på stereotyperna, så jag ville att rätt nivåer av mänskliga färgspektrum skulle skina igenom, och på rätt sätt. Jag jobbade mycket med att ta del av de berättelser, visor och musik som filmen använder sig av, som ramsor och melodier, för att komma in i karaktärens bundenhet till både gudar, magi och sina vänner. De blev ett verktyg som band mina känslor ihop med karaktären, så jag lättare kunde simma i samma vatten som Torulf, och se samma magi i dimman över kanten.”

Peter Mörlin – Joar, Runas far
Peter har arbetat som skådespelare på scenen i över 15 år, men har på senare tid skiftat fokus mot TV och film, där han redan samlat en rad meriter från thrillers som Midnattssol och Conspiracy of Silence till komedierna Andra åket och Leif och Billy. Han är utbildad på Teaterhögskolan i Stockholm och bortsett rollen som Runas far Joar i THE HUNTRESS syns snart Peter i HBO-serien Björnstad, i regi av Peter Grönlund, där han har stor roll.
Peter om filmen:
”Jag har många fina minnen från inspelningen, men ett av de bästa är när vi innan inspelningarna tog varsina bågar och ställde oss och sköt och umgicks. Kändes redan då att de här människorna kommer jag vilja ha med mig hela livet”

BAKOM KAMERAN

Rasmus Tirzitis – regi, manus, klippning, producent
Rasmus började inom filmbranschen som storyboard-artist och känslan för det visuella har han behållit sedan dess. Att berätta ovanliga berättelser har alltid inspirerat. Som studentfilm gjorde Rasmus en Star Wars-fanfilm som sågs av över 10 miljoner på YouTube och han fick kontakter med talangfulla unga människor världen över som senare i livet kom att jobba på serier som Game of Thrones och Star Wars-filmerna.
Efter en uppsjö av kortfilmer och klippare av långfilmen Fröken Julie kom Rasmus verkliga debutfilm 2016 när han regisserade filmen Vilsen. För den filmen fick Rasmus motta många utmärkelser och sammanlagt vann Vilsen över 30 priser på filmfestivaler runt om i världen. Som klippare har Rasmus, bortsett från att klippa sina egna filmer, nu gjort över 120 amerikanska trailers till filmer i alla möjliga genrer. Det var genom det jobbet han kom i kontakt med THE HUNTRESS amerikanska finansiär och produktionsbolag.
Tillsammans med Faravid Svalfors af Ugglas har Rasmus skrivit manus till THE HUNTRESS.
Regissör, klippare, en av manusförfattarna – berätta om processen.
”Du berättar historien tre gånger när du gör en film: När du skriver manus, när du spelar in och när du klipper filmen. För mig så smälter de olika rollerna ihop väldigt naturligt. Vid varje steg är jag en förkämpe för att historien vi vill berätta. Som författare, regissör och klippare har jag hela tiden helheten i bakhuvudet vid varje beslut som fattas.”
Vad som fick dig att tycka att berättelsen var spännande att utveckla?
”Jag har länge dragits till och fascinerats av vikingatiden, en hård värld att överleva i. Det var otroligt roligt att arbeta tillsammans med Faravid – min vapendragare i det här projektet – och hitta en balans mellan en genuin spegling av vikingatiden förhöjd med stänk av den fornnordiska mytologin. Jag hade en ide om att jag ville berätta en historia som utspelade sig kring en och samma familj och miljö. Faravid hade en historia som han hade gått och funderat på i flera år som vi kunde hämta inspiration ifrån. Det är ingen klassisk vikingahistoria där vi följer ett gäng tuffa krigare som plundrar utan vi har valt att sätta fokus på en ung kvinna som blir familjens överhuvud när pappan lämnar för en lång resa.”
Om inspelningen:
“Vi spelade in hela filmen utomhus och var utlämnade till vädrets makter: Åska, regn och en rekordvarm svensk sommar. Det här var absolut en av de tuffaste inspelningarna jag jobbat på. Men något som jag tyckte var både lyxigt och roligt var att vi byggde huset som familjen bor i. Det var en härlig känsla att gå runt i skogen när vi rekade inspelningsplatser och bara drömma om var den perfekta placeringen av vikingahuset skulle vara. Vi hittade en sänka i skogen med en slätt precis bakom som blev vår perfekta plats. Lite visste vi att platsen vi valt att bygga huset på även var en perfekt plats för fästingar… Så jag, teamet och skådespelarna fick agera buffé åt fästingarna under inspelningen. Tror att efter första inspelningsdagen så plockade jag bort åtta fästingar från kroppen.”
Rasmus om postproduktionen:
“För mig är det ett stort privilegium att som både regissör och klippare vara den första person som ser hur filmen ’får liv’. Självklart börjar allt med manuset, men när det gäller den exakta tajmingen eller pulsen för en scen, vad publiken reagerar på och vart deras blickar riktas under filmen är upp till klipparen. Till skillnad mot mina tidigare projekt så valde jag att inte arbeta med så kallad tempmusik, det vill säga existerande musik som kanske varit med i andra filmer.. Jag lät skådespelarna och fotot styra rytmen i scenerna för jag visste att filmens kompositör Simon Kölle skulle kliva in och bädda in filmen i både den varma harmonin och de rysarelement som berättelsen kräver.”

Faravid Svalfors af Ugglas– manus, kostym, producent
Faravid är en historieintresserad manusförfattare som gillar att som producent ta projekt från ax till limpa. Den första film han producerade, och även var både scenograf och kostymör för, var en kortfilm som heter Legend of Dark Rider. Filmen blev hyllad världen över och uppmärksammades av bland andra den amerikanske filmregissören och manusförfattaren John Carpenter (”Halloween”. ”Flykten från New York”). Faravid var en av producenterna för långfilmen Draug som utspelas i Hälsingland, även den med vikingatema, vilket ledde vidare till arbetet med THE HUNTRESS. Faravids digra kunskap om vikingatiden har varit helt avgörande för filmen:
Inspirationen till filmen:
“Grundidén till berättelsen om Runa och hennes familj fick jag egentligen redan för många år sedan. Jag ville berätta om de människor som blev kvar när deras anhöriga begav sig ut på vikingafärd och jag ville berätta om kvinnorna. Runa är en karaktär som jag kommit att älska. Hon är en stark och sorgsen människa som biter ihop och gör det hon kan för att hålla familjen från katastrofens rand. Temat för filmen är att återvända, i flera bemärkelser, och detta har länge fascinerat mig.”
Varför vikingatiden:
“Vikingatiden är en tidsepok som paradoxalt nog känns alltmer relevant. Vi skulle kunna lära oss mycket av att titta bakåt, anser jag. För min del är det religionen, konsten och samhällsuppbyggnaden som fascinerar mig mest, och ju mer jag lär mig desto mer enastående ter sig perioden.”
Om inspelningen:
“Inspelningen var en kamp. För att kunna skapa detta var vi tvungna att hålla ihop och kämpa tillsammans. Något som jag tar med mig från inspelningen är hur vi – efter en krävande arbetsdag – satt och sjöng hedniska sånger på verandan i väntan på soluppgången.”

Simon Kölle – kompositör, producent
Simon är både filmkompositör och producent. THE HUNTRESS är den sjunde film han producerar och han har gjort musiken till TV-serier som Svartsjön och (Re)volt. Han träffade Rasmus som kompositör på filmen Vilsen och gjorde sin debut i Hollywood 2016 med filmmusiken till Steven Seagal-filmen The Perfect Weapon.
Simon har hyllats av bland annat regissören Oliver Stone, legendariske filmkompositören Ennio Morricone, och skådespelarna Steven Seagal och John Malkovich. Simon har vunnit ett 20-tal internationella priser. Förra året gjorde han musik med Moneybrother, jobbade på Svartsjön säsong 2 och håller just nu på med musiken till en 80-talsfilm med Ola Rapace i huvudrollen.
Förutom filmmusik har Simon de senaste åren bland annat jobbat med Kite, Moneybrother, Mohlavyr och Kolonien för att nämna några.
Om att göra musiken till THE HUNTRESS:
“Att göra musiken till en vikingafilm var något nytt för mig, och både spännande och kul. Det var speciellt roligt att Rasmus, vår regissör och klippare, valt att inte använda någon tempmusik när han klippte filmen utan istället gav mig fria händer att med musik beskriva och förstärka de känslor och stämningar han vill förmedla i filmen. Riksspelmannen Per Runberg var assisterande kompositör på några musikstycken. Per är mycket intresserad av vikingatiden och kan spela flera av de instrument som användes på den tiden. Jag plockade också in den talangfulla sångerskan Mohlavyr som jag jobbat med tidigare. Jag älskar olika typer av samarbeten så det var en fröjd att arbeta med det här projektet!”

Marcus Möller – foto
Marcus har studerat filmproduktion vid Kulturama. Han har filmat ett otal reklamfilmer både i Sverige och utomlands men är främst känd för sina enastående naturfilmer. Han har vunnit första pris både 2018 och 2019 i kategorin Landscape and Architecture vid New York City Drone Film Festival. Marcus har också arbetat med dokumentären Avicii: True Stories. THE HUNTRESS är Marcus långfilmsdebut. Efter den inspelningen har han stått för fotot till kommande långfilmerna Mareld och Danny Lou & Donna Starr.

© Taste PR

Skriv ut sidan

Våra samarbetspartners