Samarbetar Com Hem med porrindustrin?

Klicka på bilden, för att se hela bilden

För inte så länge sedan skrev jag en debattartikel i vilken jag ställde frågorna ”Skall jag, skall du, behöva vara tacksam för att något fungerar? Behöver man känna behov att skicka dagens ros till folk som sköter sitt jobb?” Denna rapport från vardagen, uppenbarligen pekade på något som en hel armada människor kände igen sig i, och de uttryckte tacksamhet att äntligen någon ”vågade skriva om det”. Jag förstod inte vari min oräddhet låg, men nu när jag tänker skriva om Com Hem, börjar jag förstå vad som kan vara på spel. Com Hem kan hämnas och stänga av eller sabotera min uppkoppling.

Bevakning av mejl

För inte så länge sedan, kontaktade jag Com Hem på grund av att min mejlkorg bombarderades med erbjudanden från astrid.l och juni.l och edith.j och juni.c och tuva.l och molly.b och alice.l och alice.s och amanda.p och sara.g och … och alla dessa ville förmå mig att klicka på en länk som gav mig tillträde till en klubb som ville göra sitt yttersta för att förgylla mitt tillvaro.

Com Hem tog mitt önskemål om att bevaka mina mejl med dess tsunami av spam till sig, och Com Hems ”lösning” på problemet blev, att jag plötsligt inte kunde mejla till mina kvinnliga medarbetare och bekanta, samtliga mina mejl kom tillbaka med hänvisning ”Connection refused due to abuse. Please contact your E-mail provider”. Intensitet på mejlflödet från alma.l och saga.g och alva.n och iris.b och ebba.f och… blev däremot om möjligt ännu starkare.

Kränkande kontaktförsök

Min teori är att Com Hem har något att vinna på alla dessa försök att locka mig till porrindustrins omättliga gap. Hur annars kan jag förklara det faktum att Com Hem inte gör något åt alla dessa kränkande mejl? Hur svårt kan det vara att stoppa dem? Det finns ord och hela meningar i dessa vanärande mejl som upprepas i mejl efter mejl och det är garanterat inte meningar som en vanlig människa använder sig av i en gängse konversation med sina döttrar eller arbetskamrater. Varje gång en alice.l och alice.s och iris.l och iris.s och jane b och juni.h och alma.l och… förgriper sig på mig med sina mejl, är det Com Hem som förgriper sig på mig.

Så här kan ett mejl från alla dessa Alices och Astrids och Mollys och Sagas låta: ”Hej, någon vill chatta med dig!

Hej älskling,

Jag har precis gått med den här dating siten och ville berätta det för dig!

Man hör talas om härliga ligghistorier från vänner men personligen trodde jag dem bara var för bra för att vara sanna. Nu har jag insett att allt det här med att få till ligg, skapades av personer som jag som bara är intresserade av ‘inga förbindelser’ relationer. Det är inte bara GRATIS att gå med, utan också massa attraktiva, sexiga personer som är öppensinnade, redo att flirta, chatta, träffas och LIGGA! Jag tänkte att det bara är rättvist att berätta det här för alla RUNT OM MIG.
Besök Site
Hoppas vi ses där!”

Triggande klick på ”unsubscribe”

Det hela började med WAYN, som är en akronym for Where Are You Now? Och som påstår sig vara ”Travel & lifestyle social network”. Mejl från WAYN kommer i en mängd skepnader men slutar på ”@whereareyounow.com”. Deras mejlförföljelse av mig började för cirka 3 år sedan. Jag har aldrig visat det minsta intresse för att ingå i deras kundkrets och jag har otaliga gånger tryckt på deras ”unsubscribe”-tjänst. Fast det borde jag inte ha gjort, eftersom, märkte jag, då triggade jag deras instinkt att besvära andra människor desto intensivare. Jag misstänker, utan att ha belägg till det, att det är WAYN som hunsar alla dessa iris.l och iris.s och jane b och juni.h och marinka.v och molly.h på mig och antagligen på tiotusentals andra.

Anonymiserd personal

Com Hem erbjuder tjänster för bredband, tv och telefoni och gud vet vad. Anders Nilsson är Com Hems VD. Elisabeth Hellberg är HR-direktör och Petra von Rohr är ansvarig för IR & Kommunikation. Vet dessa Com Hem-höjdare hur deras företag fungerar, eller snarare hur missfunktionell det är? Vet de att varje gång man klagar på Com Hem så kontaktas man av en evaluerare som undrar om man är nöjd med tjänsten och att betyget ”mycket missnöjd” verkar vara lika mycket värt som ”någorlunda nöjd”? Vet de att man i tid och otid rings upp av Com Hems försäljare, som på alla sätt och vis vill prångla på nya Com Hem-tjänster på en, som exempelvis tv-anslutning. Senast var den en som kallade sig Alexander. Sitt efternamn kunde han inte uppge eftersom det fick han inte.

Det var företagets policy. Com Hem verkar skydda sina medarbetare genom att anonymisera dem. Com Hem väljer denna strategi i stället för att tillhandahålla tjänster som fungerar enligt en ömsesidig kontraktöverenskommelse. Ingen kund skulle någonsin komma på idén att ”vara dum” mot en anställd om denne representerade något som fungerar.

Bristande helhetsansvar

Alexander verkade vara en tvillingbror till gigolon Brad från filmen Extract. Jag frågade honom om han kan svara på varför jag skulle vilja köpa flera tjänster från Com Hem, när de som jag har inte fungerar? Jag ville göra en deal med honom: om han kunde ordna att den klagan jag hade liggande hos Com Hem, skulle åtgärdas, då skulle jag köpa ett tv-abonnemang från honom. Han svarade att han inte vill blanda sig i andra Com Hemanställdas göromål, att sånt borde jag sköta själv.

Det som kännetecknar en illa skött organisation, är alltid de anställdas alienation från varandra och sitt företag, att ingen anställd någonsin känner ansvar för helheten, utan i absolut bästa fall bara för sin lilla, lilla arbetsdel. Och det är som bekant, alltid och i alla sammanhang, den svagaste länken som är den mest ödesdigra…

Ödesdigra implikationer

Att oavbrutet beskjutas med mejl från astrid.l och juni.l och edith.j och juni.c och ellen.a och tuva.l och molly.b och alice.l och alice.s och iris.l och iris.s och jane b och juni.h och marinka.v och molly.h och amanda.p och sara.g och alma.l och saga.g och alva.n och iris.b och ebba.f och ellen. h och ines.n och maja.l och signe.o och stella.m och nova.n och emilia.l och nellie.h och amanda.p och alice.a och julia.g och ella.h och astrid.j och selma.h och julia.o och … kan verka vara ett överkomligt problem.

Att bli störd i arbetet 10 – 20 gånger under en dag, dag efter dag, av oönskade förnedrande sexmejl är överstigligt. Men dessa kan i värsta fall bära på ödesdigra implikationer i framtiden. Tänk om någon börja samla informationen om en, i ett eller annat, för dagen oklart syfte. Och tänk om denne någon plötsligt upptäcker att den undersökte, den under en lupp tagne, mottagit en sanslös mängd mejl från porrindustrins kanske frivilliga, kanske förslavade kvinnor… Och en hel del av dem var kanske under 15 år gamla… Com Hem håller på att leka med elden. En eld i vilken i värsta fall kan kastas på helt oskyldiga.

Oönskade e-postadresser

Att exempelvis molly.b@antoinevezina.com; astrid.l@imdv.ru; alice.l@profuna-ocean.com och alice.s@bruscoli.jp trälar från samma domän och jobbar samordnat, är jag ganska så övertygad om.

Här nedan följer några av de e-postadresser som jag inte vill motta mejl från.
info@whereareyounow.com; inspiration@whereareyounow.com; membership@whereareyounow.com; msgalert@whereareyounow.com; summary@whereareyounow.com; teamalert@whereareyounow.com; account@whereareyounow.com; juni.l@maniacs.sk; edith.j@woobystudio.com; juni.c@vinx.nu; tuva.l@antoinevezina.com; molly.b@antoinevezina.com; astrid.l@imdv.ru; alice.l@profuna-ocean.com; alice.s@bruscoli.jp; amanda.p@monsoongrill.com; astrid.l@imprendo.pro; awakingsg@excisesr.ohhhmygold.net; awningedt@carolines.pohpoh.net; elise.l@kageturen.com; ellen.m@profuna-ocean.com; elsa.a@eden-studio.de; elsa.p@development.envoydev.com; enclisisg@piroguet.pohpoh.net; fyvif@exotischezaden.nl; indicatora@wagonabler.ohhhmygold.net; info@dsp44.mosgorzdrav.ru; iris.l@imprendo.pro; iris.s@clariti.com.sg; jane@planetatxai.com.br; js913@nyct.net; juni.h@torrecasas.be; marinka.vja@gmail.com; molly.h@promodiskondaihatsu.com; narcomatak@counterarguingo.ohhmygold.net; olivia.e@torrecasas.be; sales@jce-overseas.co.jp; signe.g@savehimalayatreks.com; stepdamep@superexcitedc.googleboobs162.net; unconveyablek@farfelsn.ohhhhmygold.net; unstuccoedv@diaskeuastf.pohpoh.net; vagabondismusf@unemotionalt.ohhhmygold.net; vera.n@quirkfamily.net; virgularianm@acoemeticn.pohpoh.net; zu@truemail.co.th; alma.l@shkola-lesnaya.ru; saga.g@aimpointopinions.com; alva.n@lisakaimer.com; iris.b@aimpointopinions.com; ebba.f@j-bridgematerials.com; ellen.a@todosobrecapacitacion.com; ellen.h@vereb.com; ines.n@we-can.de; maja.l@bushboard-washrooms.co.uk; signe.o@brückenschule-wiesbaden.de; stella.m@brückenschule-wiesbaden.de; nova.n@e-madrasah.islamsantichon.com; emilia.l@justop.gr; nellie.h@justop.gr; amanda.p@winterhalter-hilft.de; alice.a@mulliez-energie.com; julia.g@gs.inspection.gov.mn; ella.h@winterhalter-hilft.de; astrid.j@winterhalter-hilft.de; selma.h@gamadigital.com.uy; julia.o@gamadigital.com.uy;

”Fimpa” Com Hem?

Min bostadsrättsförening med 243 antal medlemmar, tillhör så kallade Com Hem-hus. Det diskuteras dock att fimpa Com Hem. Och starta eventuellt även en Facebook grupp där man kan ventilera sitt missnöje. Eftersom det finns mycket att vara missnöjd med förutom det ovanbeskrivna. Exempelvis hastigheten på uppkopplingen. Jag betalar för 100 Mbit/s vid nedladdning. Och det får jag via sladden. Men Com Hem har inte teknik som passar min bostadsförenings hus. På kvällarna och helgerna, när alla är hemma, och många surfar, då kan min trådlösa uppkoppling vara i bästa fall 28 Mbit/s men ofta bara 2 – 3 Mbit/s eller faktiskt omätbar. Den månatliga avgiften grundad på 100 Mbit/s är dock konstant. Ända fram till nästa prishöjning.

Klicka här för köp av och information om artikelförfattarens böcker.

skriven 2017-10-17

print

Våra samarbetspartners