HYPNOSEN – om att pitcha och obekvämt uppträdande som bryter mot sociala normer

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Ernst De Geer
Skådespelare: Asta Kamma August, Herbert Nordrum, Andrea Edwards. David Fukamachi Regnfors, Moa Niklasson
Premiär: 2024-03-08
Betyg: 3

De unga entreprenörerna André (Herbert Nordrum) och Vera (Asta Kamma August) driver en start-up och förbereder sig inför en viktig workshop för att pitcha sin app för kvinnohälsa där internationella investerare kan realisera deras dröm. Men innan de ger sig av utför Vera en hypnos-session i ett försök att sluta röka medan André fokuserar på att finslipa och förbättra denna livsavgörande pitch.

Målet som de båda har kämpat för så länge är bara runt hörnet, men Veras sociala filter börjar bli alltmer lövtunt och André ser hur hon tappar fokus, hennes agerande närmar sig pinsamhetens tröskel.

Vrider sig av olust

Det är här det börjar kännas hos betraktaren. Likt scenen från Ruben Östlunds The Square när mannen med Tourettes häver ur sig könsord efter könsord under en föreläsning. Sakta vrider man sig av olust och undrar om vederbörande inte kan se och upptäcka det hon utsätter betraktaren och sina medmänniskor för?

Men det är också här som betraktaren kan göra ett val. Att försöka se det ur ett helt annat perspektiv. Vad händer med perspektivet när normer och sociala regler bryts? Klarar vi av att hantera dessa situationer? Eller blir vi för obekväma och stänger dörren bakom oss?

Är den normala balansen

Inför den verkliga pitchen får de och andra start-ups konstruktiv återkoppling och träning av Julian (David Fukamachi Regnfors). Han är pitchcoachen som lär ut, iakttar och dissekerar framträdandet inför det skarpa läget. Men han är också den normala balansen mellan våra inlärda normer och Veras utflykt i sagovärlden. En värld som blir enormt påtaglig för André.

Triggar att tänja på överskridna gränser

Det finns dock två sidor av myntet där Andrés eget beteende påverkar Vera mer än han anar. Det är han som vidhåller lögnen som utgör pitchen och tvingar henne att fortsätta på detta spår samtidigt som hans agerande triggar henne att tänja på gränser som sedan länge överskridits. Skall han ta avstånd från hennes agerande eller ta hennes sida?

Att löpa linan ut i en balansakt

Alla obekvämligheter som radas upp kunde i ett annat sammanhang blivit buskis om det inte vore för Herbert Nordrum och Asta Kamma Augusts insatser, men framför allt har Ernst De Geer en förmåga att löpa linan ut i en ren balansakt.

Kommer att får se mycket av Ernst De Geer

Det är bara det här med trovärdigheten som drar ner betyget till en mycket stark trea. Kanske just för att våra inlärda normer är så genomträngande i vårt eget beteende. Klart är att vi kommer få se mycket av Ernst De Geer, något annat vore helt normbrytande.

print

Våra samarbetspartners