KYSSEN – Bille August i form igen med klassiskt melodramatiskt kostymdrama

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Bille August
Skådespelare: Esben Smed, Clara Rosager, Lars Mikkelsen, Rosalinde Mynster, David Dencik
Land: Danmark
År: 2022
Genre: Drama, Romantik
Originaltitel: Kysset
Engelsk titel: The Kiss
Längd: 116 minuter
Format: DVD
Distributör: Studio S Entertainment
Betyg: 4

Stefan Zweig kan sägas vara en av de stora regissörernas favoriter att läsa och filmatisera. Ja, inte så mycket som Shakespeare och Dickens, men ändå. Filmen Otrohet i regi av Roberto Rossellini  kom redan 1954. The Grand Budapest Hotel i regi av Wes Anderson kom 2014 och är enligt många fans och kritiker fortfarande Andersons bästa film. Och så får vi inte glömma den invecklade Schack i regi av Philipp Stölzle som kom 2021 med Rolf Lassgård i en av rollerna. Nu är det dags för Bille August att visa upp vad han får ut av att filmatisera en Stefan Zweig roman, Kyssen. 

Augusts mesta och bästa filmer bygger förresten på kända böcker av till exempel Selma Lagerlöf, Isabel Allende och Victor Hugo … så ja, August kan konsten att filmatisera böcker, även de stora klassikerna, utan att det känns mossigt.  

Pelle Erövraren, Fröken Smillas känsla för snö och Den goda viljan är alla pigga klassiker i filmtappning av August. Och efter att inte ha hört mycket om Bille August (i alla fall inte i svenska media)  är han plötsligt väldigt aktuell. Med två bokfilmatiseringar.  Ehrengard: Förförelsens konst (där den danska drottningen Margrethe står för scenografin)  baserad på en roman av Karen Blixen, och med Kyssen efter österrikiske författaren Stefan Zweigs förlaga Hjärtats oro

Karaktärer som försöker “passa in” går igen i många aktuella filmer

Vi får här följa med och bevittna  kavalleriofficeren Antons tragiska öde. Anton är lite som Patricia Highsmiths Ripley utan psykopat/sociopatdrag, men med samma inställsamma vilja att passa in och att vara till lags. Även om han förlorar sig själv, sin själ och sina mål på vägen.

Det här är något som går igen i många filmer som kommer just nu – från Mean Girls till Saltburn – protagonister som kompromissar med sig själva eller tappar bort sig själva eller helt enkelt gör oförlåtliga saker i jakten på status och framgång. Eller helt enkelt för att “passa in”.

Förlamad förälskelse med förhinder

Året är 1914 och vi vet att snart kommer det stora kriget, som så småningom kommer att bli känt som det första världskriget. Anton är katt bland hermelinerna, fattig bakgrund och löjtnant på en kasern där det annars finns gott om rikemanssöner. Anton och de andra löjtnanterna blir inviterade till en middagsbjudning hemma hos Baron von Løvenskjold.

Baronens dotter Edith, som är förlamad från höften och ner, blir lite småkär i Anton som borde vara glad över att en snygg tjej intresserar sig för honom. Hon är vacker, smart och rik – tre saker som Anton inte är.

Men han vill inte vara ihop med “en krympling”. (Funktionsvariation heter det ju! Tjejen kan ju göra succé i paralympics på en kälke, vad vet vi om vad hon klarar av?).

Gränsen mellan medlidande och kärlek

Anton känner ändå medlidande med Edith och hälsar på varje dag. Så … var går gränsen mellan medlidande och kärlek?
Anton försöker vara alla till lags, och blir därmed ingen till lags. Han tappar det, helt enkelt. Han sjunker både i filmen och i publikens ögon.

Episkt snyggt foto

Men det finns ljuspunkter i filmen. Bland annat att David Dencik dyker upp. Hurra. Nu kan det börja hända något. 

Fotot är episkt snyggt, vi får tjusiga slott och hästar i motljus och böljande hedar … och ja, det är klassiskt melodramatiskt kostymdrama. Många framgångsrika  kostymdramer brukar vara komedi, med pigga hjältinnor och rappa replikskiften och tillspetsade dueller. (Se Ehrengard). Så inte här.  Det hela börjar påminna lite om Den ståndaktige tennsoldaten av H.C. Andersen. Vem vet, det kanske är nästa författare som Bille August kommer att ta itu med?!

Mer i bokhyllan att filmatisera

Det är i alla fall kul att se August tillbaka i dubbel gammal fin form. Och vem vet vad han mer har i sin bokhylla som ska filmatiseras?

print

Våra samarbetspartners