ALLA TIDERS ÅSA-NISSE – fars inspelad på Vallarnas friluftsteater i Falkenberg 2022

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Pär Nymark
Skådespelare: Mikael Riesebeck, Robin Rösehag, Annika Andersson, Jojje Jönsson, Stefan Gerhardsson, Jeanette Capocci, Klas Wiljergård
Land: Sverige
År: 2023
Genre: Komedi
Längd: 102 minuter
Format: DVD
Distributör: Majeng Media
Betyg: 4

Låt oss resa ett år tillbaka i tiden. Till den soliga sommaren 2022. Då en uppfinningsrik Åsa-Nisse konstruerar en tidsmaskin med hjälp av en hembränningsapparat och Dag-Ottos motorcykel och dimper ner … sjuttio år in i framtiden. Åsa-Nisses framtid alltså. För den moderna publiken är det ju nutid. Men det är lätt att förstå att Åsa-Nisse och hans kära fru Eulalia, som Åsa-Nisse tagit med sig på en liten födelsedagstur i den före detta hembrännaren, är paffa över vad som hänt med vår värld. Alla människor verkar vara så stressade trots att de inte har något att göra — stressen kommer från små fyrkanter som folk bär med sig, fyrkanter som plingar hela tiden …

”Går den inte att stänga av?” frågar Eulalia nyfiket. Och se där, smartphonen går att stänga av! Vem vet, Eulalia kanske startar en ny trend?!

Född med Åsa-Nisses funny bones

Rollbesättningen kunde inte vara bättre. Allt är perfekt in till minsta detalj. Mikael Riesebeck verkar vara som född till att spela Åsa-Nisse. Lång och gänglig med en gummiliknande förmåga att tänja på armar och ben … och samtidigt kutryggig och sned som en gammal gubbe … hur orkar han gå så i föreställning efter föreställning? Riesebeck får verkligen valuta för sina funny bones när han ska klämma ner sina långa ben i moderna skinny jeans för att se ut som en trendig hipster — eller ”hamster” som Åsa-Nisse säger.

Allt för att rädda ättlingen till vännen Klabbarparn som håller på att bli lurad på sin fädernesgård av ättlingen till handlarn Sjöblom …

Dubbla roller, dubbla utmaningar

Alla utom Mikael Riesebeck och Annika Andersson – tidsresenärerna Åsa-Nisse och Eulalia – spelar dubbla roller. Dag-Otto – en paradroll av Jojje Jönsson – har i den här uppsättningen fått stark konkurrens om titeln ”mest korkad och virrig på scen” av Klabbarparn och Klabbarparns barnbarn i nutid, förkroppsligade av Robin Rösehag. Dag-Ottos ättling har inte mycket gemensamt med sin förfader — förutom framtänderna och en akut reaktion på inmundigandet av plommon och plommonrelaterade produkter.

Åsa-Nisse och Eulalia är ett par som älskar varandra

I många tolkningar av Åsa-Nisse har man intrycket av att Eulalia är ett riktigt huskors. Annika Andersson må vara en mästare på att leverera dräpande one-liners, men i den här uppsättningen får man faktiskt intrycket av att se ett par som på riktigt är förälskade och som älskar varandra. Trots allt. När Åsa-Nisse får en framtidsvision om att hans älskade Eulalia lämnat honom för att han glömt bort hennes födelsedag en gång för mycket … då känns snörvlandet och tårarna på riktigt. Det är hans livs kärlek vi talar om. Inte ett rivjärn som har honom under toffeln.

Riktigt roligt och rafflande både i nutid och framtid

Det här är en riktigt rolig och rafflande pjäs både i det förflutna och i nutiden … eller kanske i nutiden och i framtiden, om man ser det från Åsa-Nisses synvinkel. Det finns gott om kulturkrockar och det är tacksamt att sätta ett par karaktärer som både står för sunt bondförnuft och fiffig uppfinningsrikedom i vår vanliga stressade värld. Och Åsa-Nisse förstår inte varför folk frågar så förvånat varför han inte tagit med sin telefon. Den sitter ju fast i huset! Eulalia har däremot snappat upp att en telefon nu för tiden är något som man använder för att fota sina kaffekoppar och sina fikabröd med. För att lägga ut på instagram. Där ingen kan känna lukten eller smaken av godsakerna …

Komiska ess i leken

Det här är en pjäs som är proppad med skojiga vändningar och komiska ess i leken. Hur kan Jeanette Capocci och Mikael Riesebeck stirra så på varandra i pjäsen utan att tappa masken? Hur kan någon på scen se Capocci tolka Lill-Babs på snusen utan att bryta ihop av skratt? Publiken skrattar så att den är i tårar. Extra roligt är det att se Stefan Gerhardsson tillbaka på scen igen, han är ju originalgrundare till Vallarnas friluftsteater – liksom till humorduon Stefan & Krister.

Visar en smart väg framåt för buskisen

Det här är en härligt innovativ pjäs som visar en smart väg framåt för buskisen — utan att glömma bort sina rötter. Det är fortfarande kul med plommon och löständer och finurligt smygsupande och brännvin som är gömt lite varstans. Det är fortfarande kul när rättskaffens lantisar med sunt bondförnuft drar det längsta strået mot tror-de-är-så-smarta city slickers.

Det är fortfarande hjärtevärmande med par som finner varandra … och allra mest hjärtevärmande är det med par som hittar tillbaka till varandra. Som Åsa-Nisse och Eulalia.

Sedan blir det ett par lyckliga par till under kvällens gång. Och Dag-Otto är lycklig bara han slipper plommon.

En fullträff utan en enda patron

Det här är en riktigt mysig, rolig pjäs som överträffar de flesta – ja, förmodligen alla – filmatiseringar som någonsin gjorts om Åsa-Nisse. Den här har humorn, tempot och underfundigheten. En riktig fullträff. Utan att använda en enda patron!

print

Här kan du se Alla tiders Åsa-Nisse (2023)

Våra samarbetspartners