MADELEINE OCH CHAUFFÖREN – en film det är lätt att tycka om

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Originaltitel: Une belle course (Driving Madeleine)
Regi: Christian Carion
Skådespelare: Line Renaud, Dany Boon, Alice Isaaz, Jérémie Laheurte. Gwendoline Hamon,
Premiär: 2023-05-05
Betyg: 3

Man kan undra om regissören Christian Carion och hans medförfattare Cyril Gely inspirerats av Oscarfilmen På väg med Miss Daisy när de plitat ner manuset till Madeleine och chauffören. Visserligen utspelas förstnämnda under femtiotalet i den amerikanska södern under en längre tid medan den nu aktuella rullen spelas upp i dagens Paris under en enda dag. Så skillnaderna är stora, det medges. Men här finns likväl beröringspunkter.

Samtidigt är tonen för all del också tämligen annorlunda. Madeleine och chauffören är ett rätt opretentiöst vardagsdrama, och det är väl inte riktigt så man kan karaktärisera åttiotalsfilmen med Morgan Freeman och Jessica Tandy.

Får aldrig ihop ekonomin

När vi först dyker ner i den franska huvudstadens gytter är det i Charles taxi. Han är en medelålders sönderstressad man som aldrig får ihop ekonomin trots tolvtimmarspass i sin droska. Så när han får erbjudande om en körning på andra sidan stan blir svaret motvilligt jakande.

Ett helt liv i en väska

Väl på plats på den välbeställda adressen väntar Madeleine Keller, en 92 årig välklädd dam. Hon å sin sida har blivit ”tvungen” av sina läkare att gå med på att flytta in på ett äldreboende efter ett fall i en trappa. Så nu sitter hon där i Charles taxi, och får se sitt hem försvinna i synfältet för sista gången med ett helt liv förpackat i en enda väska.

Nog med sina egna problem

Madeleine visar sig dock trots det vara en pratsam och nyfiken figur. Något Charles inte är. Han är frustrerad och arg över sin situation och vill helst inte engagera sig i sin passagerares liv. Eller för den delen beröras. Han har nog av sina egna problem,

Övergrepp och annat elände

Således kan alla som tror att detta ska komma att förändras under speltidens gång kan räcka upp handen nu. För det är klart det gör. Charles mjuknar och öppnar upp han också, men det är förstås Madeleines öde i det förflutna i en helt annan tid i hennes inte så sköna ungdom som det är fokus på. Utöver hennes berättade där i taxin serveras även korta flashbacks som förstärker bilden av svåra omständigheter med övergrepp och annat elände då det begav sig.

I slutänden blir det en taxiresa att minnas för båda parter samtidigt som man intalar sig själv att det här mycket väl kan vara början på en fin vänskap.

Värme och subtilt anslag

Som säkert alla förstår är Madeleine och chauffören en film som det är lätt att tycka om. Det är en skapelse med både värme och ett subtilt anslag. Visst, den vill gärna beröra, men den pressar inte på med sentimentalitet. Man bryr sig ändå. Det hela ter sig helt enkelt ganska vanligt, trots allt.

Inte ett självklart slut

På samma gång är kemin tydlig mellan veteranen Line Renaud och Dany Boon i titelrollerna. Man önskar verkligen att de ska fortsätta träffas även efter taxifärden nått sitt slut. Och på tal om slut. Alldeles självklart är det inte, och twisten innan eftertexterna börjar rulla såg man i ärlighetens namn inte komma förrän i sista stund.

print

Våra samarbetspartners