ÖDELÄGGAREN, Lunds Stadsteater den 2 april 2023 – makalös insats av Maria Kulle i pjäs om övergrepp

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Karin Kickan Holmberg
Manus: Lisa Lindén fritt efter Christina Herrströms bok
Skådespelare: Maria Kulle
Regi: Karin Kickan Holmberg
Scenografi & kostym: Maria Sjöstrand
Kompositör: Jonas Redig
Maskdesign: Anna Olofson

Tänk dig att du en dag får besök av en ytligt bekant person och hans lille son. Så där lite oväntat, och du släpper in honom i din lägenhet. Skulle vi kunna bo hos dig tillfälligt? frågar mannen. Nja, säger du tveksamt. För att i nästa stund öppna dörren. En natt eller två ska väl gå bra. För det är onekligen svårt att neka bekanta tillfälligt husrum. Särskilt när den som frågar är i desperat behov av hjälp, verkar vara ordentlig och till på köpet är din körledare från kyrkan. Håller du kanske även på att bli kär i honom? Det är nu du ska säga nej. Sätta stopp!

Men det är lättare sagt än gjort. Dagar blir till veckor, som blir till månader och år. Inkräktaren bor kvar. Till slut har han tagit över allt; han styr din vardag, dina tillgångar och har fått dig belånad upp över husknuten. Ditt liv är ödelagt.

En makalös insats

Den här förfärliga situationen råkade författaren Christina Herrström ut för. Mannen dömdes så småningom och Herrström valde att berätta om övergreppen i den läsvärda romanen Ödeläggaren (2020), som nu även blivit teater.

För manus står dramatikern Lisa Lindén och för regi Karin Kickan Holmberg. I huvudrollen ser vi ingen mindre än Maria Kulle som gör en helt igenom makalös insats när hon ensam på scen och med stor inlevelse återger det stora persongalleriet. En berättelse fylld av förnedring och desperation rullas upp. Till slut är kvinnans handlingsfrihet så förkrympt att hon helt saknar möjlighet att ta sig ur situationen.

Ifrågasättande ligger nära till hands

Kulle skriver själv i ett pressmeddelande att: Ödeläggaren är en mycket angelägen berättelse, många som blir utsatta tiger med sina upplevelser då det är så skambelagt.”

Att ifrågasätta kvinnans omdöme ligger säkert nära till hands. Varför lät hon det hända? Och som åskådare vill man ingripa eller skrika: släng ut idioten! Samtidigt är situationen obehagligt logisk; terror är ett mycket effektfullt vapen och kan förgöra den starkaste.

Fokus på nedbrytningsprocessen

Maria Kulle personifierar Christina och hon får fram den ömmande berättelsen utan överdrifter, hela tiden med fokus riktat mot nedbrytningsprocessen. Det är framför allt via dagboksanteckningar som vi får reda på vad som egentligen hände och på så vis även inblick i skammens djupaste mörker.

Djävulen sitter i detaljerna

På scenen finns dagböckerna med som en detalj, oansenligt placerade i små nischer och det är först mot slutet av föreställningen som deras betydelse framgår. Men så är det ju också där som djävulen ofta sitter: i detaljerna.

Pjäsen Ödeläggaren är mycket sevärd, inte minst för Maria Kulles insats. Och romanen är precis lika läsvärd, inte minst för Christina Herrströms mod.

print

Våra samarbetspartners