KORSETT – fiktiv kejsarinne-historik med anakronistiska inslag

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Skådespelare: Vicky Krieps, Colin Morgan, Tomás Lengyel, Finnegan Oldfield, Florian Teichmeister
Originaltitel: Corsage
Premiär: 2023-03-24
Betyg: 2

Korsett, regisserad av Marie Kreutzer, står även bakom manuset till denna udda hyllning av en 40 årskris med kejserlig glans.

Filmen ger en fiktiv inblick i livet om den österrikiska kejsarinnan Elisabeths liv, gift med Franz Joseph I, i dubbelmonarkin Österrike-Ungern. Det mesta utspelar sig i diverse badkar med skruvade skönhetsideal, måttband och vikttabeller i kombination med saftiga svulstiga desserter serverade på löpnade band, likt Marie Antoinettes dylika frosseri.

40, och officiellt en gammal kvinna

På julafton 1877 fyller Elisabeth, en gång idoliserad för sin skönhet, 40 och anses officiellt vara en gammal kvinna. Hon försöker behålla sin offentliga image ivrigt påhejad av lakejer, men även maken som anser att hon bör göra sin plikt och inte ställa till det allt för mycket medan han styr riket.

Fast vardagen ter sig enormt grå och monoton. Det enda roliga hon har är att flirta med sin kusin och stallpojken på systerns nedgångna lantställe under sina många resor.

Dåtiden ska vävas in i nutid

Men en bit in i filmen dyker den ena anakronism efter den andra upp. Det är allt från art-decostolar, lampor, plastkontakter, hornbågade glasögon, kaffepressar, aluminiumkoffertar på droskan, och allra mest övertydligt blir det i slutscenen. Ungefär som att nu är det väl ändå ingen som missat poängen med att dåtiden skall vävas in i nutid.

Att sammanfläta flera scener med modern musik var ett grepp som Sofia Coppola använde i just Marie Antoinette (2006) vilket kändes innovativt och greppbart. Här blir det mest en ”aha-upplevelse”.

Utomäktenskapliga affärer

Kejsarinnan Elisabeth framställs mest som en ensam och sorgsen kvinna när hon i verkliga livet hade flera utomäktenskapliga affärer. Hon uppmuntrade till exempel sin mans affär med skådespelerskan Katharina Schratt (till och med arrangerade deras möten).

Ett sätt att bearbeta sorgen

Elisabeth var enligt historien skönhetsbesatt. ”Klipp aldrig håret efter eget val!”. Hon var egocentrisk och narcissistisk. Hon var avundsjuk på yngre och vackra kvinnor, och som grädde på moset tillbringade hon större delen av sitt liv med att resa över hela världen utan sin familj. Men det var också ett sätt att bearbeta sorgen efter sin sons bortgång 1889.

Vad som kunde blivit

Sorgen och vreden till trots så var hon inte en särskilt vänlig dam. Hon föraktade också vanliga människor trots att hon var älskad av dem. Detta får man dock se ganska lite ut av, snarare är det vad som kunde blivit om vissa historiska möten skett och vissa saker sagts.

Anakronistiska inslag

Filmen är och förbli en fiktiv historisk återgivning där berättelsen säger en del utan att egentligen berätta. Det man kan göra är att försöka finna antalet anakronistiska inslag. Där finns det en hel del att upptäcka i denna historia.

print

Våra samarbetspartners