RUN – mer spännande än man kan tro, om pretentionerna på våldsutbrott inte är ett måste

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Aneesh Chaganty
Skådespelare: Sarah Paulson, Kiera Allen, Sara Sohn Pat Healy, Erik Althavele
Land: USA, Kanada
År: 2020
Genre: Mysterium, Thriller
Längd: 90 minuter
Visas på Netflix
Betyg: 3

Måste säga att jag är en stor beundrare av Sarah Paulson. Har på senare år njutit av hennes skådespelarkonst i sådant som den lysande Ratched, spin-offen på Gökboet, den ständigt lika snygga och provokativa skräck-antologiserien Amercian Horror Story och förstås inte minst miniserien om om den skandalösa rättegången mot O.J. Simpson, The People v. O.J. Simpson i vilken Paulson spelade den hårt prövade åklagaren Marcia Clark.

Även i Run står aktrisen ut i ännu en gedigen insats till sitt CV här. Ändå tror jag inte att denna kommer att tillhöra hennes mest minnesvärda när bokslut på karriären ska göras av den enkla anledningen att lägsta nivån är så pass hög när denna begåvade aktris är i farten.

Måste hon ta idel mediciner?

Paulson är Diana, öm moder till tonårdaottern Chloe, som även råkar vara funktionshindrad. Avkomman är bunden till sin rullstol och är av allt att döma sjuklig, hon måste i alla fall ta idel mediciner för att klara vardagen. Eller måste hon det?

Man kan ju undra. Sant är dock att hon fått hemundervisning hela livet av den (över)beskyddande föräldern. Sant är också , ska det visa sig, att de nya piller hon plötsligt blir tilldelad, är en medicin, vars recept är utskrivet på Diana , inte på henne själv.

Att fly enda utvägen

Ett märkligt för att inte säga skrämmande faktum får man väl säga. Kan det till och med vara så att modern inte bara ser till dotterns bästa? Chloe älskar förvisso sin mor, men när det visar sig att hon smusslat undan svaren hon fått på sina universitetsansökningar fungerar det som droppen som får bägaren att rinna över. Rädslan och känslan av att vara fånge i hemmet tilltar, så den enda utväg som finns kvar är att fly.

Helt utlämnad

Vilket inte är det lättaste med tanke på hennes handikapp. Något Run demonstrerar med all önskvärd tydlighet. Varje försök undkomma är gigantiska utmaningar, och här ska också framhållas att regisserande manusförfattaren Annesh Chaganty och skrivarpartnern Sev Ohanian, duon bakom internetthrillern Searching, visat viss uppfinningsrikedom när det gäller att skildra Chloes jobbiga utmaningar i egenskap av rörelsehindrad. Den unga flickan är helt utlämnad till sin egen smartness och förmåga att tänka utanför boxen för att bli fri. Särskilt som ingen tror henne.

Sarah Paulsons show i slutänden

Nu ska villigt erkännas att Run knappast är en film i av det stora formatet, snarare tvärtom. Lejonparten av handlingen utspelas i huset den inte alls dynamiska duon bor i. Men det hela ter sig faktiskt mer spännande än man tror. I alla fall om pretentionerna på våldsutbrott stup i kvarten inte är ett måste.

Och om nu Kiera Allen i rollen som Chloe ger ett trovärdigt intryck, så beror det möjligen på att hon är rullstolsbunden på riktigt. Ändå är det svårt att inte hävda att det här i slutänden är Sarah Paulsons show. Hennes knäppis må vara knäpp, men inte mer än man kan hysa viss förståelse för hennes agerande. Särskilt som man tidigt får veta vilket eländigt trauma hon drabbades av i ett avgörande skede i livet.

print

Våra samarbetspartners