OSCARSGALAN 2022 – norska bananer, CODA tar hem 100%, DUNE regerar i sandlådan och alla talar om Will Smith

Annons

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Den stora firmafesten kom, sågs och slog ett slag för … någonting. Oscarsgalan 2022 var unik på många sätt. Det var till exempel den första gången som en manlig döv skådespelare vann en Oscar – Troy Kotsur plockade hem en statyett för bästa manliga biroll för sin insats i CODA. CODA i sig är en unik film – statistiskt sett. Den var bara nominerad i tre kategorier. Den vann i tre kategorier. Det är 100% vinstutdelning på lotterna.

De övriga två priserna kom i de tunga kategorierna bästa manus efter förlaga – förlagan är den franska filmen La Famille Bélier – och bästa film. Att ta hem bästa film priset och att bara ha två andra nomineringar – ingen film har lyckats med det konststycket sedan Grand Hotell (1932) som bland annat hade Greta Garbo i rollistan.

Man behöver inte komma in som etta för att vinna totalen …

Jag hade tippat CODA som bästa film-vinnare. Inte för att många kritiker tycker att detta är den bästa filmen i år, utan för att Oscarsjuryn kör med “preferential voting system”. Man graderar alltså alla de bästa filmerna från 1 till 10. CODA kanske inte är mångas favoritfilm, men det är en oförarglig feelgood-film som är omöjlig att tycka illa om. Det gör att många av de som röstar förmodligen har denna film som nummer 2 eller 3 på sin topp-10-lista.

När jag förklarade inför lyssnande publik varför CODA skulle vinna på grund av denna röstningsmodell replikerade publiken “Aha! Det är alltså som när Mikael Löfgren vann världscupen i skidskytte, utan att ha vunnit ett enda lopp!”. Ett statistiskt underverk.

Det där var en perfekt förklaring. CODA är filmvärldens Mikael Löfgren.

Man ska inte underskatta denna typen av feelgood-filmer som kanske flyger lite under de fina kritikernas radar eftersom de aldrig är deras “årets etta“.

Dune fick flest statyetter i sandlådan – och många “hantverkspriser”

Dune blev den film som tog hem flest priser – bästa foto och så en hel hop av de “hantverkspriser” som delades ut innan den “riktiga galan” satte igång. Heders-Oscars (bland annat till Liv Ullman) delades ut redan igår – förr delades alla Oscars ut under en och samma kväll.

Ändå kändes nattens sändning evighetslång. En massa långtråkiga komiker och presentatörer skulle dra sina evighetslånga, långtråkiga och poänglösa monologer och skämt. Hade det varit Graham Nortons röda stolen hade spaken åkt ner direkt.

Rocks mossiga roast spårar ur

Det som kommer att gå till historien hände ungefär när publiken på plats, och publik och kommentatorer runtom i världen, redan börjat slumra till.

Chris Rock går in på scenen och gör en mycket tam “roast” (eller “grillat” som det ibland heter inom svensk stand-up). Sömnigt. De flesta orkar inte ens dra på munnen. Ojoj, tänk om Javier Bardem vinner en Oscar och inte frugan! Då är det slut på husfriden! Det här låter som ett återvunnet skämt från 1950-talet om avundsjuka hemmafruar. Penélope Cruz orkade inte dra på munnen. Ingen skrattade på riktigt.

Skoj med kort hår

Nästa skämt handlade om att Chris Rock tydligen tycker att det är anmärkningsvärt skojigt med kvinnor med kort hår (är alla hans skämt från 1950-talet?). Ska Jada vara med i G.I. Joe eller G.I. Jane 2? Maken Will Smith skrattade artigt – tills han vände på huvudet och såg att frugan såg lite ledsen ut. Då traskade han långsamt och värdigt upp på scenen och gav Chris Rock vad som såg ut som en lätt klapp på ena kinden. Chris Rock vände andra kinden till och utropade glatt att han hade skapat TV-historia! Smith fortsatte att häckla Rock från sin sittplats.

Inövad sketch med ljudeffekt

De flesta på plats trodde att det var en inövad sketch – däribland Jesse Plemons och hans Power of the Dog partner Kirsten Dunst som satt alldeles i närheten av paret Smith. De svenska Oscarskandidaterna trodde att det var en sketch (det lät ju som en ljudeffekt …) Kommentatorer trodde att det var en sketch. Svensk kommentatorsröst (av Hans Wiklund) påpekade vilken bra skådespelare Smith är, det såg så äkta ut den där smällen, han kommer förmodligen att få en Oscar senare i kväll …

Nu verkar den officiella storyn vara att det inte var inövat – men vem vet när det gäller medias PR-kupper?

Storgråtande Smith om sitt kungadöme som ska skyddas

Will Smith mottog i alla fall sin Oscar för King Richard storgråtande. Men även detta är normalt i Oscarssammanhang. Att skådespelare gråter. Han kan fått order om att gråta från sin publicist i reklampausen (då de talades vid). Han kan ha varit så trött och tömd på energi (alla har inte med sig bananer) att han helt enkelt kände för att gråta.

Det verkade som om talet var en halv pudel. Eller ett märkligt, gammaldags, patriarkalt manifest. Han ville skydda sin familj. I verkligheten och på film. F-ordet är heligt. Men varför skulle Smith vilja skydda sin filmfamilj på King Richard? Hans motskådespelerska Aunjanue Ellis såg mycket förbryllad ut. Att män ska skydda kvinnor i sin omgivning, filmiska fruar eller verkliga, verkar också som en tanke från 1950-talet – eller 1850-talet. Oscarsgalan får verkligen jobba på att bli up to date.

Blockbusters får få vinster … eller?

Ett av problemen med att tittarsiffrorna går ner för Oscarsgalan lär vara att de stora succéfilmerna inte har några – eller många – nomineringar.

Detta löste man med att lägga en hel hög priser på en förgala – där en av årets största biosuccéer, nämligen Dune, praktiskt taget gjorde rent hus. Vilken tur att detta var en förgala, eftersom ingen TV-tittare kan ha sett eller ha varit intresserad av människorna som arbetade med supersuccén Dune. Hur tänker man egentligen?

Vem gör reklam för Bond?

I den riktiga galan fick vi däremot avnjuta en långrandig tribute till James Bond, levererad av före detta elitsportare som få tittare utanför USA har hört talas om. Eftersom James Bond har så mycket att göra med X-games. Vem gör reklam för vem här?

Kunde de inte ha fixat en något bättre firande för Bond? Till exempel med ett medley med kända Bond-artister och Bond-låtar. Gästskådespel av Bond-kvinnor? Judi Dench var ju redan på plats …

Billie och bror gladaste duon …

Roligt i alla fall för 60-års jubilerande Bond: No Time to Die tog hem priset för bästa originalsång. Billie Eilish och hennes bror Finneas såg odelat glada och uppsluppna ut, och det var en markant skillnad mot de flesta andra av galans deltagare.

Och … det innebär ännu ett pris för en storfilm som folk känner igen. Kul för Oscarsgalan.

50 år med Putins favoritfilm Gudfadern

Gudfadern fyller 50 år i år och Francis Ford Coppola påminde om läget i Ukraina. Putins favoritfilm lär vara Gudfadern.

Joe Bidens – och hans frus – favoritfilm i år är CODA. CODA-gänget var så glada över att först bli inbjudna till Vita Huset och sedan till Oscarsgalan.

Inga sminkande svenskar vann

Svenskintresse under kvällen: ingen av de nominerade svenskarna vann för bästa smink. Det priset gick istället till Tammy Faye sminkningen. Jessica Chastain tog hem priset för bästa kvinnliga huvudroll (iförd nyss nämnda sminkning) och höll kvällens bästa tal där hon hyllade LGBTQ+ communityn och uppmanade till förståelse och kärlek.

West Side Storys Anita har nu (efter Don Corleone och Jokern) blivit den tredje rollen som gett två olika skådespelare en Oscar. Bästa kvinnliga biroll gick förra gången till Rita Moreno (som fanns med i kvällens publik) och denna gång till Ariana DeBose.

Cruellas coola kläder gav hattrick Oscar

Cruella hade definitivt årets coolaste kläder – och Jenny Beavan levererade kvällens intressantaste modetal där hon förklarade hur hennes outfit var inspirerad av alla Cruellas favoriter. Detta var den tredje Oscarsvinsten för Jenny Beavan i kategorin bästa kostym.

Andra intressanta modemoments fanns att spana in på röda mattan: Timothée Chalamet gör reklam för Louis Vuittons dammode vårkollektion 2022, Wesley Snipes klär i plommonfärgat genusneutralt mode och Diane Warren (Polarpristagaren som inte vann en Oscar den här gången heller) var snyggast i grönt – kostymen matchades med en liten väska som såg ut som en gammaldags kassettradio.

Från Askungen till Belfast

Encanto var storfavorit till att vinna bästa animerade film. Den vann. Priset delades ut av tre Disneyprinsessor. Det känns som en evighet sedan Lily James var Askungen i Kenneth Branaghs tolkning.

Kenneth Branagh tog hem en Oscar – inte för Askungen, men för sin otroligt fina svartvita barndomsskildring Belfast, i kategorin bästa originalmanus.

Ett stort pris till Nya Zeeland och ett till Japan

Jane Campion har återigen satt Nya Zeeland och Austalien på filmkartan, och hon vann för bästa regi med filmen The Power of the Dog. Tolv nomineringar blev slutligen till en vinst. The Power of the Dog är inte lika fluffigt familjemysig som CODA.

Sverige, Norge och Danmark gick alla lottlösa från kvällens Oscarsgala. Största besvikelsen: danska Flee (Flykt) var nominerad i tre olika klasser, och vann inte i någon av dem. Både Danmark och Norge hade bidrag i klassen bästa internationella film.

Priset för bästa internationella film gick till den japanska Drive My Car, baserad på en bok av Haruki Murakami.

Utmärkt jobb på röda mattan

De som spanade in den svenska TV 4-sändningen från röda mattan med Idols programledare Pär Lernström och filmexperten Parisa Amiri kan konstatera att det blev en bra kväll, och att paret lyckades håva in nästan alla de blivande stora vinnarna för en intervju på mattan: Jessica Chastain, Drive My Car regissören Ryusuke Hamaguchi, CODA-producenten Philippe Rousselet (som bland annat jobbat i Sverige och även producerat CODA:s franska förlaga La Famille Bélier) … inte Will Smith, men däremot Serena Williams. Och givetvis alla nominerade svenskar och norrmän. Den norska delegationen hade bananer och mackor med sig. En Oscarsgala eller att gå-på-tur? Vad kräver mest? Svar: En Oscarsgala är mycket mer slitsam.

Se alla vinnarna här.

Skriv ut sidan

Våra samarbetspartners