A HERO – en suveränt intrikat och överraskande berättelse som ställer moraliska frågor

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Originaltitel: Ghahreman
Regi: Asghar Farhadi
Skådespelare: Amir Jadidi, Mohsen Tanabandeh, Sahar Goldust, Fereshteh Sadre Orafaly, Ehsan Goodarzi
Premiär: 2022-03-25
Betyg: 4

I Asghar Farhadis förra film, den utmärkta dramathrillern Alla vet kunde man njuta av äkta paret Javier Bardem och Penélope Cruz som dragplåster på plats i den spanska landsbygden. Något sådant – ett dragplåster alltså – går inte att uppbringa i det nya Iranbaserade verket. Däremot vankas det likväl överlag excellent skådespeleri över hela linjen i en suveränt intrikat berättelse som blir allt mer komplicerad allt eftersom handlingen fortskrider.

Men så har gott skådespeleri också varit ett signum för Farhadi. Ni som sett tidigare alster som Oscarsbelönade The Salesman och Det förflutna förstår vad som avses, och då har jag ändå inte nämnt något om en annan Oscarsvinnare, Nader och Simin – En separation, en skapelse jag lite skamset måste erkänna att jag aldrig sett.

Innan allt faller samman

Så vad handlar då A Hero om? Någon som för ett ögonblick får känna på att hur det är att bli betraktad som en hjälte. För att nu uttrycka det kort och koncist. Innan allt faller samman. Typ.

I handlingens centrum finner vi den timide Rahim. Till vardags sitter han i fängelse på grund av en obetalt skuld till sin borgenär. Denne har nämligen tappat tålamodet och anmält Rahim på grund de sisådär 35.000 han inte kunnat betala tillbaka.

Slumrande samvete vaknar

Fast nu kanske problemet ska kunna lösa sig. Rahims hemliga flickvän har nämligen hittat en handväska med guldmynt på en busshållplats, så nu är det bara att gå till närmaste guldhandlare och omvandla dem till reda pengar. Men då vaknar hans slumrande samvete plötsligt. Istället för att bli skuldfri och frisläppt från fängelset väljer han att lämna tillbaka mynten till den rättmätige ägaren.

Hjältegloria inte det sämsta

Slutet gott, allting gott, alltså? Eller inte. Det faktum att alla från släkt och vänner och ledningen på Rahims fängelse till media och välgörenhetsorganisationer börjar engagera sig i hans goda gärning borde vara något bra. Att få sig tilldelad en hjältegloria är inte det sämsta, men om detta i ett senare sked utlöser en lavin av oförutsedda händelseförlopp, som mest bara skapar problem både för Rahim, utan också för alla i hans närhet. Ja, då är dt inte lika roligt längre.

Ingenting bara svart och vitt

Att avslöja mer om handlingen vore synd, men på det hela taget är det här en beundransvärt oförutsägbar rulle, och ska man vara ärlig får Rahim all anledning att ångra sitt beslut att lämna ifrån sig guldmynten. Trots att han gjorde det rätta.

Sedan är det värt att påpeka att en stor del av problemen Rahim tvingas brottas med kan läggas på Bahram, borgenären som stod där med lång näsa när motparten inte klarade att leva upp till sina åtaganden. Denne man ter sig utan tvekan mer oresonlig än vad situationen kräver, men det visar sig också så småningom att det långt ifrån är utan anledning. Ingenting är bara svart och vitt i en film av Asghar Farhadi.

Komplext och nyanserat

Således är Rahim inte den ende som förtjänar sympati i den här historien. Även om det länge lutar åt det hållet. För det hade knappast varit en film signerad av denne regissör om allt varit glasklart. Det är därför A Hero är så komplex, överraskande och i besittning av en agenda att utforska svårigheter, nyanser och moraliska spörsmål. Även i de till synes enkla och vardagliga situationerna.

print

Våra samarbetspartners