ELGIGANTENS VASSASTE KNIV I LÅDAN

Klicka på bilden, för att se hela bilden

Och det hände sig i den vackra november 2021, att jag fick ett mejl från Elgigantens klagomur:
”Hej Vladimir,
Tack för din återkoppling.
Självklart ber vi så mycket om ursäkt för besväret med din nya dator köpt av oss. Vi kan kompensera dig med 500kr direkt till ditt konto.
Låter det bra?
Ha en fin dag!
Med vänlig hälsning
Elgiganten Kundcenter”

Eftersom jag tillfrågades om den föreslagna ”kompensationen” på 500kr ”låter bra”, var jag tvungen att svara, eftersom jag fortfarande lever efter Agneta Uddenbergs och Magdalena Ribbings av Elgigantens ledningsgrupps uppsåtligt bortkörda etikettsregler. Jag skrev:
”Hej, Det är oacceptabelt. Det är inte en kompensation, det är en förolämpning.”

Det uppstod tystnad, e-post tystnad.
Under den, mejlade jag till Elgigantens Head of Marketing & E-Commerce, Camilla Everberg, vars avatar svarade med det samma: ”Hi I am out of office with limited opportunity to read and respond to emails. If it is urgent, send me a text message, otherwise I will respond when I am back in the office again. Best regards.”

Camilla Everberg går i Salomon August Andrées polarexpeditionens spår, gissar jag, och eftersom Andrées expedition varade mellan juli 1897 och oktober samma år, förväntar jag mig svar från Camilla Everberg tidigast i februari 2022, under förutsättningen att hennes resa slutar lyckligare än Andrées.

Sedan ringdes jag upp av 0771115115. Det är alltså inte det numret som ringde upp mig, utan en manlig medlem från Elgigantens svårväckta kundtjänst. Han hävdade att han heter Olof, men något efternamn ville han inte uppge, med hänvisning till att Elgigantens anställda inte får uppge sitt efternamn.

Jag undrar varför? Utses Elgigantens personal för hot kanske? Hur kan hotet låta, i så fall? Jag gissar:
”Hej, Jag var ute efter att köpa en överdyr, trasig, inte fungerande vara hos er, men är djupt besviken, då denna inte var överprissatt och till på köpet, fungerar den alldeles utmärkt. Om ni inte slutar sälja sådana varor, kommer jag att skriva nidvisor om er. Har ni förstått?”
Eller
”Om ni inte kommer ljuga i era reklamkampanjer och grundligt missleda folk med falska utfästelser, då kommer jag att skriva nidvisor om er.”

Vad har Elgigantens anställda att frukta, så länge de utför ett jobb som trots sina kroniska, ständigt återkommande överträdelser av goda relationer mellan säljare och dennes varor versus köpare, ändå kan tolereras?

Att Elgigantens anställda förbjuds att uppge sitt efternamn kan möjligen vara en del av en strategi att väcka positiva känslor hos sina kunder. Vi kallar Madonna Louise Ciccone bara Madonna, vi kallar Carola Maria Häggkvist bara Carola, vi kallar Nils Kurt Erik Einar Grönberg bara Einár et cetera.
Att Elgigantens anställda förbjuds att uppge sitt efternamn kan möjligen vara en del av en strategi att på förhand ursäkta sin personals knappast fullvuxna, ansvarsfulla handlingar. Vi kallar små barn sällan med deras fulla namn, utan vi utesluter efternamnet: ”Har lille Olof återigen bajsat på sig eller är det senapssås han har rinnande ut ur byxorna?”

Sju välmenta råd till dig Olof.
1/ Även om du är helt övertygad om och säker på att det är kunden själv som har förorsakat att dennes batteri i dennes helt nya dator inte fungerar som den bör, påstå inte det redan i början av en förhandling. Det kan gott hända att förhandlingen låser sig redan där.

Försäkra dig först om vilka batteri-råd kunden fick från Lenovo support Premium Care, som även optimerade kundens dator, för denna skulle vara mest skonsam mot batteriet.
Och läs sedan vad Microsoft support skriver om det ämnet på nätet, om du inte fick ens en grundläggande utbildning i det ämnet av din arbetsgivare.

Det här får du läsa om varför ett nytt batteri inte laddar som det bör: ”Möjliga orsaker:
Laddaren är inte kompatibel med din dator.
Obs!: Vissa USB-laddare, till exempel micro USB- och USB-C-laddare, är tillverkarspecifika. Därför kanske du endast kan använda en laddare från datortillverkaren tillsammans med datorn.
Laddaren är inte tillräckligt kraftfull för att ladda din dator.
Laddaren är inte ansluten till laddningsporten på datorn.
Laddkabeln uppfyller inte ström- och spänningskraven för laddaren eller datorn.”

Och gissa vad Olof?
Min dators automatiska avisering möter mig varje dag med meddelande som börjar med en rubrik ”Dator laddar inte” i feta bokstäver: ”Använd den laddare och kabel som rekommenderas, och se till att den är ansluten direkt.”

Allt jag kan säga om min laddare är att den fanns i samma förpackningslåda som datorn. Om någon annan konsument köpte denna dator innan mig, och lämnade den tillbaka med en laddare som inte var sakenlig, kan jag inte uttala mig om. Å andra sidan, när det gäller Elgigantens kreativa försäljningspåhittigheter, utesluter jag ingenting.

Vet du Olof, vad Elgiganten säger om mitt batteri på sin webbplats? Här kommer det:
”Batterityp: Litiumpolymer
Batteritid enligt leverantör upptill (timmar): 17,00
Batteriet har 4 battericeller vilket är bra eftersom ju fler celler desto större kapacitet och desto längre tid kan det användas.”

Så du förstår Olof, detta utmärkta och dyra batteri i min dyra dator var en av betydande anledningar, varför jag köpte den.

Vet du Olof hur lång batteritid min dator har frånkopplad från strömkällan vid minsta möjliga belastning, det vill säga med bara Word och Outlook aktiverad? (Word kräver 96,1 MB och Outlook 160 MB)
3 timmar.
Efter tre timmar är batteriet helt tomt.
3 timmar är färre än 17 timmar, Olof, betydligt färre.
Varför uppger Elgiganten inte att denna dator har en ur alla aspekter undermåligt batteri med unkna 3 timmars arbetskapacitet i sin reklam gällande denna dator, utan skryter med dem oerhört mycket överdrivna 17 timmar i stället?

Anledningen till det kan knappast vara annat, än att då skulle Elgiganten inte kunna sälja denna dator för 15-tusen kronor utan snarare för 5.

Vad Elgiganten kommer att svara, vet jag redan, (om Elgiganten kommer att svara överhuvudtaget). Elgiganten kommer nämligen, som alltid och vid varje givet tillfälle, frånta sig ansvaret. Elgiganten kommer att svara att ”det vi uppger i vår reklam är följande: ’Batteritid enligt leverantör upptill (timmar): 17,00’

Vi, Elgiganten, aldrig uppgett någon batteritid, den kontrollerade vi över huvud taget inte, vi uppger bara det som leverantören påstår. Dessutom, det vi uppger, är inte något annat än rena sanningen. ’Upptill 17,00 timmar’ och tre timmar överstiger på inget vis 17 timmar. Så chil out and shut up!
Låter det bra? Ha en fin dag! Med vänlig hälsning
Elgiganten Kundcenter”

I Sverige verkar vi tyst acceptera Elgigantens flera hundraprocentiga överdrifter, vilket gör att Elgiganten fortsätter med dessa samtidigt som Elgiganten inte tar kompensatoriskt ansvar.
Om en tysk biltillverkare skulle manipulera siffrorna på sina bilars kväveoxidutsläpp med samma antal procent till sin och inte konsumenternas fördel, då skulle böteslappen vara högre, den skulle vara så hög att den definitivt skulle påverka biltillverkarens vinstresultat. Tror du inte Olof, tror du inte det herr Niclas Eriksson, Elgigantens vd?

Nu är datorn återigen kopplad till strömkällan och batteriet är på 59%, högre vill den inte bli.

2/ Begränsa din användning av verbet ”uppleva” Olof, eftersom du använder det i sårande, nedsättande syfte. Och sådant försämrar dina möjligheter att komma överens med en missnöjd kund.
Om jag skulle kontakta Elgigantens kundtjänst med klagan över att min dators ytterhölje känns inte vara av ”Slate Grey”-färgen, så som ni påstår i er reklam, utan att den snarare är åt det svarta hållet, då skulle du kunna hävda att det är min subjektiva upplevelse av datorns ”Slate Grey”-färg.
Men om batteriet håller bara 3 timmar i stället för de utlovade 17, då är det inte jag som subjektivt upplever det så, utan det kan vem som helst och när som helst konstatera, helt objektivt. Är du med? Kan du förstå skillnaden? Kan du förstå att unkna 3 timmars arbetskapacitet är oerhört mycket mindre än dem av Elgiganten utlovade 17 timmar?

3/ När du ringer upp en missnöjd Elgigantens kund, då är du Elgigantens representant, och det ger inte bra intryck om du pratar negativt om dina medarbetare och dina överordnade. Två exempel: du sade att du inte kan kontakta din närmaste chef eftersom hen inte har de nödvändiga kunskaper då hen är en HR ansvarig.
Du sa att du inte kan kontakta Elgigantens vd herr Niclas Eriksson, eftersom det är omöjligt att komma i kontakt med honom. Det senaste exemplet kan dessvärre även jag bekräfta, men det låter ändå inte bra när det kommer från en Elgiganten ”representant”.

4/ Säg inte ”det här har jag inte befogenheter till”, eftersom jag som kund med det samma tänker, vad i helsike ringer du upp mig för, jag kan inte förhandla med folk som inte befogenheter till att förhandla.

5/ Var väl förberedd. Du hävdade att du inte kunde se i min profil att jag under åren köpte något annat än den där omdiskuterade datorn. Läs ”Elgigantens pysslingar” i den artikeln beskriver jag vad allt jag har köpt på Elgiganten.

Och när jag berättar för dig vad allt jag köpt på Elgiganten för mig och min familj, då skall du inte tvivla på det med hänvisning till att du inte kan se det i din dator. Du kan inte lyckas med att förhandla med en människa om vilken du hävdar att hen ljuger. Har du inte märkt det än?
(Antalet av mig inköpta telefoner, datorer, extra skärmar et cetera på Elgiganten, är inte något som jag ”upplever” att jag köpt, utan jag kan styrka det med alla kvitton, och då är det något som rent objektivt verkligen har inträffat.)

6/ Säg inte att ni på Elgiganten inte läser de artiklar som jag skrev om Elgiganten, eftersom det visar bara att Elgigantens ledningsgrupp och övriga anställda inte är intresserade av att få vetskap om vad som skaver i deras verksamhet och inte fungerar. Hur kan ni på Elgiganten göra några förbättringar om ni bara skakar av er all kritik, och till och med vägrar att bekanta er med den? Att stoppa huvudet i sanden, kan leda till obehagliga andningssvårigheter. Det är inte hot, det är konstaterande.

Det är otvivelaktigt att jag gör Elgiganten en tjänst med mina skriverier. Fast det verkar Elgigantens ledningsgrupp inte fatta. Ledningsgruppen i ett normalt välfungerande företag, brukar anlita externa konsulter för att få vetskap om vad som måste förbättras för att företaget skall fungera optimalt eller åtminstone mindre dåligt.

Jag undrar, hur många artiklar behöver jag skriva innan Elgigantens ledningsgrupp och övriga anställda börjar läsa dem och drar nödvändiga slutsatser?
Om ”allting går att sälja med mördande reklam”, då är det inte alldeles utesluter att även väl belagd, konstruktiv kritik lämnar avtryck. Eller vad tycker du Elgigantens vd herr Niclas Eriksson?

7/ Fråga inte vad jag anser vara en bra proper kompensation för alla problem jag hade med Elgiganten och Elgigantens produkter, när du sedan avfärdar mitt svar på ett synnerligen nervärderande vis.
Elgiganten och även du erbjöd mig 2 alternativ: Antingen att jag lämnar tillbaka datorn, något som jag förklarat redan varför jag inte kan och inte vill göra, eller också fick jag en kompensation i form av en 5-hundring, vilken är den absolut minsta kompensation som även Elgiganten kan komma på. (Eller är det möjligt att Elgiganten kompenserar sina missnöjda kunder med ett färgglatt klistermärke och en slickepinne?)
Mitt svar låg naturligtvis på den motsatta sidan av Elgigantens förslag på kompensation. Det blev lika högt som Elgigantens bud var skamligt lågt. Vad annat har du förväntat dig Olof?)

Och så ett beröm till dig Olof: Det är bra att du sa att vårt samtal höll på att spelas in. Det skänker säkerhet, att inget väsentligt i vårt misslyckade, ensidigt dikterande ”förhandling” kommer gå förlorat.

Bekanta dig med “Elgigantens pysslingar” och ”Elgiganten och grodorna” och ”Elgigantens omständigheter”.

Kommande bidrag i Elgiganten-följetongen kommer att heta ”Elgigantens kortslutning”. Den är fylld med Elgigantens humor.

Julhandeln har börjat. Tänk noga var du handlar. Det kan bli synnerligen dyrt att handla ”billigt” hos Elgiganten.

Klicka här för köp av och information om artikelförfattaren Vladimir Oravskys böcker.
© Vladimir Oravsky

Skriven 2021-11-16

print

Våra samarbetspartners