ELGIGANTENS OMSTÄNDIGHETER

Annons

Klicka för att se hela bilden

Miraklens tid är inte förbi, tänkte jag när jag plötsligt fick svar från Elgigantens kundtjänst efter att jag än en gång skrev till alla de Elgigantens anställda som uppenbarligen bryr sig bara om två saker: sina löner och sina bonusar.
Det erhållna svaret vibrerade av positiva vibbar:
”Är det för tidigt än / Att kalla det för kärlek
Och vi har mycket kvar / Vi har bara börjat nu
Men i natt vet jag att det är du
Som ger mig bra vibrationer”

Sedan öppnade jag mejlet:
”Tack för att du kontaktar oss. På grund av rådande förhållanden har vi just nu längre svarstider än normalt. Vi arbetar hårt för att besvara din fråga snarast. För att få så snabb hjälp som möjligt, rekommenderar vi dig att använda dig av vår chat-tjänst på elgiganten.se.”

”På grund av rådande förhållanden har vi just nu längre svarstider än normalt”, skriver Elgigantens kundtjänst, utan att ge ens en antydan om vad som är normalt i Elgigantens förvridna tidsuppfattning.
Vilka är de rådande förhållanden?
Det kan knappast vara pandemin. Den är ju officiellt avblåst för flera veckor sedan, är den inte det?

Så vad kan dessa ”rådande förhållanden” vara? Jag kan bara gissa.
1/ Elgiganten anställer folk som inte kan sitt jobb och är mycket långsammare än någon någonsin kunde förvänta sig.
2/ Elgiganten jobbar med datorer som säljs av Elgiganten, dvs icke fungerande sådana.
3/ Elgiganten har så mycket arbete med att skicka ut reklam, att Elgigantens personal omöjligen kan hinna med att svara på alla reklamationer de får.
4/ Elgiganten är så pass överhopade av arga och otillfredsställda kunder, att oavsett hur många anställda bemannar Elgiganten sin klagomur med, blir muren ändå inget annat än en för kunden ogenomtränglig mur.
5/ Många, riktigt många Elgigantens anställda lämnade Elgiganten, liksom Hanna Bergfäldt, ansvarig för Elgigantens Human Resources och Personnel Development, som också fått nog och lämnade Elgigantens tvivelaktiga skuta. (Se ”Elgiganten och grodorna” https://www.jpsmedia.se/2021/10/28/elgiganten-och-grodorna/)
6/ Elgigantens ledningsgrupp, med herr direktor Niclas Eriksson i spetsen, gav Elgigantens klagomur order, kallad ”Elgigantens självgörande ung”, det vill säga, att klagomuren inte skall svara på kritik, krav och klagandena, med hänvisning till att det ligger i människan natur att till slut tröttna på att, och därmed kommer klagomålen förpassas till en preskriberad glömska.

Vilka av dessa sex alternativ ger svar på frågan, vilka de ”rådande förhållanden” som står i vägen för att lösa de problem som Elgiganten skapade för sina kunder? Herr direktor Niclas Eriksson har svaret, så var inte blyg och kontakta honom.

Men, tro det eller ej, till slut kom det ett svar från Elgigantens kundtjänst. Vore jag inte lika hårdhudad som herr direktör Niclas Eriksson, då skulle jag antagligen skämmas för att jag någonsin tvivlat på ett svar från Elgigantens kundtjänst.
”Är det för tidigt än / Att kalla det för kärlek
Och vi har mycket kvar / Vi har bara börjat nu
Men i natt vet jag att det är du
Som ger mig bra vibrationer”

Svaret var ingalunda avvisade till min klagan, utan det spelade med:
”… för att kunna följa upp detta ärende behöver vi lite mer information om din order. Har du möjlighet att skicka oss ditt ordernummer, telefonnummer kopplat till köpet. Även information med datum och butik skulle uppskattas enormt. OBS, att du finner eder nummer i din orderbekräftelse alternativt i ditt kvitto.”

Det kallar jag ett klart, tydligt och inte minst hjälpande svar.
Elgiganten använder sig av elektroniska fakturor, vilket betyder att om Elgiganten får ditt telefonnummer och namn, så kan Elgiganten ta fram allt om dig, inklusive vilken tandborste du har. Men Elgiganten kundtjänst ville ändå få dessa uppgifter från mig, eftersom Elgiganten hoppades på att jag äntligen, äntliiiiiigen, skulle ge upp.

Jag tillsände Elgiganten återigen all begärd information med vändande mejl.
Återigen fick jag en massa reaktioner på beskrivningen av mina erfarenheter med Elgiganten. Exempelvis: En inte helt okänd radioman och dito poddare, skrev till mig ”Tack, farsartad och skräckinjagande inblick i livet som kund hos Elgiganten. Jag ska hålla mig långt borta från dem.”

En duktig skribent från Svenska Dagbladet skrev: ”Fel har säkert begåtts, men vill du ha rätt eller vill du klaga?” Jag svarade:
”Hallå,
Helst skulle jag vilja att en dator som kostar femtontusen svenska kronor har ett fungerande batteri, samt har den mjukvara som utlovades i annonsen och som troligen kostade någon extra tusenlapp
Jag vill naturligtvis få rätt. Men hur får jag det utan att klaga? Självklart kommer jag lyssna på dina råd, inte minst om de kommer leda till en lösning.
Jag skriver inte för att jag njuter av det.”

Jag har tidigare skrivit att min fullständigt nya dators batteri ALDRIG var fullt laddat. Första veckan hade den 99% tillgänglig. Två veckor senare hade den 97% tillgängliga och nu, ytterligare ett par dagar senare, är det 96%. Detta till trots att datorn var och är ALLTID och utan undantag ansluten till fast strömkälla. Så batteriet läcker ström. Och dessutom, jag får ett meddelande från datorns övervakningsmekanism, att dator ”laddar inte”.

Du kanske undrar vad Elgigantens kundtjänst kom fram till efter att kundtjänsten fick alla begärda uppgifter: precis ingenting. I alla fall fick jag inte något meddelande därom. Deras undersökningsresultat är kanske hemligt.
Men herr direktor Niclas Eriksson har troligen svaret, så var inte blyg och kontakta honom.

Tiden går. Vi är redan i november månad.
I mitt kommande, 4:e, reportage om Elgiganten, redogör jag för andra röster från besvikna Elgiganten-kunder, dessutom kommer jag skriva om Elgigantens webbplats och jag skall även beskriva batteriet i min nya Lenovo Yoga Slim 7 Pro 14″ R9H/16/1TB, vars kapacitet sjunker och sjunker trots att datorn aldrig var eller är utan extern strömförsörjning.

Och så kommer jag citera ytterligare några pärlor från Elgigantens ledningsgrupp. Oavsett om den kommer kontakta mig eller ej. För att parafrasera Ulf Lundell: även uteblivna svar är svar.

Julhandeln har börjat. Tänk noga var du handlar. Det kan bli synnerligen dyrt att handla ”billigt” hos Elgiganten.

Klicka här för köp av och information om artikelförfattaren Vladimir Oravskys böcker.

© Vladimir Oravsky

Skriven 2021-11-01

Skriv ut sidan

Våra samarbetspartners