NO ONE GETS OUT ALIVE – utmärkta spöken och offerritualer i bokstavligt talat mörk skräckis

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Santiago Menghini
Skådespelare: Christina Rodio, Marc Menchaca, Phil Robertson, Joana Borja, Victoria Alcock
Land: Storbritannien
År: 2021
Genre: Drama, Mysterium, Skräck
Längd: 85 minuter
Visas på Netflix
Betyg: 3

Ännu en Netflixpremiär, denna gång på en film om mexikanska immigranter i Cleveland, Ohio; en engelsk produktion, som är inspelad i Bukarest i Rumänien. Regissören Santiago Menghini verkar vara kanadensare.

Skräckfilmen No One Gets Out Alive, byggd på en roman av Adam Nevill, är ingen partyfilm. Det här är en ovanligt mörk film. Filmen visar sig ha ett flertal inslag jag verkligen gillar, men den håller inte hela vägen.

Otäck hyresvärd

Cristina Rodlo spelar Ambar, en mexikansk tjej som olagligt tagit sig till Cleveland, efter att hennes mor dött efter en lång tids sjukdom. I Cleveland har Ambar en avlägsen släkting, som kan hjälpa henne att skaffa ett bra jobb, men för att få detta jobb krävs det att hon har legitimation. I väntan på detta nya jobb, tar Ambar ett skitjobb, där en arbetskamrat säger sig kunna fixa fram ett falskt ID-kort.

Eftersom Ambar förstås behöver någonstans att bo, flyttar hon in i ett nedgånget rum i en mörk, nedgången, och närmast obebodd fastighet, där hyresvärden är en otäck kille som kallas Red (Marc Menchaca). Att saker och ting inte står rätt till i kåken blir vi varse redan i filmens prolog, i vilken en tjej blir ivägsläpad av vad som ser ut som ett spöke.

Kvinnor försvinner

Ambar hör mystiska ljud i huset. Det verkar pågå något otäckt i källaren. Hon hittar böcker om offerritualer. Reds bror Becker (David Figlioli) dyker upp, och han är sju resor värre än Red. Av allt att döma försvinner kvinnor i det här huset. Ambar ser syner: spökkvinnor som rör sig i rummen, en mystisk låda, ur vilken det kryper ut en bisarr varelse.

Utmärkta spöken

Cristina Rodlo är ytterst sympatisk i rollen som Ambar, en egenskap som är ganska ovanlig i skräckfilmer. Rodlo är riktigt bra, vilket lyfter den här filmen. Filmfotot är också utmärkt. No One Gets Out Alive är bokstavligt talat en mörk film. Rummen är mörka, korridorerna är mörka, tapeterna är muggiga.

Den här filmen har alldeles utmärkta spöken! Smutsiga, gråa figurer med lysande ögon, och vars ansikten vi inte riktigt kan se. En scen där dessa spöken plötsligt står uppradade i ett rum fick faktiskt mina nackhår att resa sig. Även den märkliga varelse som förekommer i filmen har en unik design. Mot slutet av filmen förekommer en del riktigt grovt och snaskigt våld.

Frågor besvaras inte

Filmens problem är upplösningen. Här finns nämligen ingen tillfredsställande upplösning. Jag är inte av åsikten att allting alltid måste förklaras i detalj, ofta kan usla förklaringar förstöra bra historier med intressanta idéer. Men, Menghinis film ställer flera frågor som inte besvaras alls, självklart undrar vi som ser filmen vad det egentligen är som finns i källaren, vad riterna går ut på, och vad det egentligen är som sker i filmens allra sista scen. De som läst boken sitter kanske inne med svaren på alla frågor.

Hur som helst: som skräckfilm är No One Gets Out Alive snäppet över medel. Den är lågmäld och har en olycksbådande, obehaglig stämning. Den är välspelad. Det är synd att slutet inte håller.

Skriven 2021-09-30

print

Våra samarbetspartners