GODZILLA VS KONG – lånar hejvilt från de bästa klassikerna

Klicka på bilden, för att se hela bilden

FAKTA
Regi: Adam Wingard
Skådespelare: Alexander Skarsgård, Millie Bobby Brown, Rebecca Hall, Brian Tyree Henry, Shun Oguri
Land: USA
År: 2021
Genre: Action, Sci-fI, Thriller
Längd: 113 minuter
Format: DVD, Blu-ray
Distributör: Warner Home Video
Betyg: 3

Godzilla vs King Kong har snott av de bästa. Sir Arthur Conan Doyle, Mary Shelley, Jules Verne och Steven Spielberg. Det här är monsteraction som tar arvet efter otaliga King Kong och Godzilla filmer på fullaste allvar. Samtidigt som det är den första filmen någonsin där Kong inte får spela mot en snygg Hollywood-blondin …

Jessica Lange, Naomi Watts, Brie Larsson … otaliga snygga skådespelerskor har “räddats” av King Kong.

King Kong storyn är egentligen en klassisk – men mycket obehaglig – Beauty and the Beast-historia.

Den här gången, i Godzilla vs Kong, är Kongs favoritmänniskor en liten föräldralös och döv flicka – filmdebuterande Kaylee Hottle är döv även i verkligheten, och brittiska brunetten och karaktärsskådespelaren Rebecca Hall, som spelar döv flickas beskyddande adoptivmamma.

En annorlunda kärnfamilj

Att Kong är så förtjust i den döva flickan och vill beskydda henne, även han, gör att trion bildar en märklig sorts kärnfamilj.

Fast visst måste man ha en blondin någonstans som kärleksintresse?! Och vips så kliver Alexander Skarsgård in i handlingen, för att Rebecca Hall med filmisk adoptivdotter ska kunna bilda en något mer traditionell kärnfamilj i filmens slutscener.

Lånar hejvilt från de bästa sci-fi och fantasyklassikerna

Sir Arthur Conan Doyle skrev om öar av förhistoriskt liv – The Lost World – Jules Verne skrev om förhistoriska jättedjur som levde i planeten jordens centrum – Till jordens medelpunkt. Mary Shelley varnade med blixt och dunder för att bygga mänskliga varelser (en tidig varning för AI?) – Frankensteins monster, och Steven Spielberg skapade den ultimata faran under vattnet – blockbustern Jaws.

Allt detta finns med i Godzilla vs Kong.

Onödig traumatisk mash-up

Sedan kan det verka väldigt onödigt att köra ihop två helt olika trauman från två helt olika kulturer i en och samma film.

King Kong förs från sitt hemland till Amerika i kedjor, han förslavas och visas upp – och när han förälskar sig i en vit kvinna straffas han med döden. Dokumentärer om hur Amerikas svarta befolkning framställts på film genom tiderna brukar innehålla klipp från gamla King Kong-filmer. I den här filmen kedjas återigen Kong och hålls i schack genom kärlek … Det är extremt sorgligt. Finns det en större katastrof, en större skamfläck i historien än slaveriet?

Tydligt vad jätteödlan symboliserar

Bomberna som föll över Hiroshima och Nagasaki och alla människor som dog direkt och lång tid därefter – av strålning. Den allra första Godzilla, gjord bara nio år efter dubbelkatastrofen, var ett sätt för japanerna att komma runt amerikansk censur, och att bearbeta ett stort nationellt trauma. Men visst är det tydligt vad jätteödlan symboliserar. Godzilla är ett monster som sprider strålning, människor dör i drivor, småbarn vrider sig i plågor, och det är amerikanerna som tillverkat Godzilla.

Mycket trauma i en och samma film.

Den gamla Frankenstein-varningen

Godzilla vs Kong levererar återigen den gamla varningen från Frankenstein – människor ska inte leka gud och bygga Terminators, speciellt inte så stora som Mechagodzilla.

Efter en hel del finkulturella och popkulturella referenser är det dags för tre olika monster att krossa en massa byggnader. The money shot. Massor av människor blir av med hus och hem och liv.

Godzilla dödar åtta människor i en attack mot en byggnad bara i öppningssekvensen av Godzilla vs Kong, utan att filmen bryr sig om dem, vi får bara veta dödstalet genom en CSN nyhetsslinga längst ner i rutan. Det är ju ändå bara statister som stryker med … Alla biroller med latinoursprung och asiatiskt ursprung stryker förresten också med. En ny våg av filmrasism?

Vem ska beskydda vem – och mot vad?

Monstren ska nu framställas som “goda” och “beskyddare” vilket är lite märkligt, eftersom de dödar statister och birollsinnehavare på löpande band. Och om monstren inte slogs mot varandra, skulle det inte behövas något beskydd …

Dessutom … Kan de inte slåss om sina revir någonstans där det inte bor miljoner av människor som dödas i striderna? Typ mitt i Saharaöknen (kanske lite torrt för Godzilla?), i Sibirien, på Antarktis, på en öde ö eller mitt i Tjernobyl, som är avspärrat för alla bosättningar? (Eller skulle det sistnämnda förslaget vara en orättvis fördel för radioaktiva Godzilla?)

Från goda intentioner i början går man ner sig till Batman vs Superman på slutet. Kan de båda antagonisterna inte nöja sig med sina egna revir utan att banka på varandra? Och de blir inte sams förrän de får en ny fiende att slåss emot, och då bildar de snabbt en mini monster Justice League för att ge igen.

Små lån från Jurassic Park och Tenet

Blockbusters behöver inte vara hundra procent logiska, men de får inte vara alltför fåniga och mumbo-jumbo kvoten fylls med råge. Varför behövs förresten ödle-DNA för att bygga en jätterobot? För att få in en referens och homage till Jurassic Park? Annars är det helt onödigt. Liksom allt mumbo-jumbo snack om inversion (inspirerat av Tenet?) för att åka till jordens medelpunkt. Vi vet att det inte går i verkligheten, så skippa snacket och kör på med action istället. Det tar väldigt lång tid att åka dit – medan det bara är att spränga sig hem och göra ett hål upp till ytan för att fixa hemvägen.

Dagens hajar kommer upp till ytan med förtexterna

Något som förändrats i radikalt i monsterfilmer … Minns ni Spielbergs Jaws och hur länge man fick vänta på att se hajen? Nu för tiden kommer attacken från havet nästan samtidigt med förtexterna, och jätteapan har vi sett bekräfta sin kärlekshistoria med den döva flickan redan innan förtexterna.
Vem orkar vänta nuförtiden? (Vi kan också passa på att fira jul och påsk och midsommar samtidigt och hålla på hela året runt, när vi ändå stryker allt det där med väntan.)
Allt visas upp direkt. Vilket inte är optimalt för att bygga upp spänning.

Vad är det för skala och vem ansvarar för CGI-skådespeleriet?

Dessutom finns vissa problem med övertygande CGI – Spielbergs dinosaurier i Jurassic Park såg på sitt sätt verkliga ut, för att han visste vad han ville ha (och folk vet också mer eller mindre hur dinosaurier ser ut och hur stora eller små de ska vara). I Godzilla vs Kong finns bland annat stora (och små) problem med skalan. Hur stora är monstren i förhållande till varandra? Hur stora är de i förhållande till andra saker och människor? Hur stor är den där laddningsbara yxan? När King Kong var en stuntman i en gorillakostym fanns inte sådana där kontinuitetsproblem.

Kong – evigt ung i sekler, och grånad på tre år …

Och … hur gammal ska Kong vara? Han lär ha funnits sedan urminnes tider och såg likadan ut under andra världskriget som under nutid i Kong: Skull Island (2017) men nu har han plötsligt blivit gammal och grå med gråsprängt skägg. På tre år. (Han kanske fick gråa hår av att bekymra sig över om Godzilla dödade hans franchise med den förra, erbarmligt tråkiga monsterfilmen Godzilla: King of the Monsters (2019) med en lika tråkig Millie Bobby Brown i huvudrollen, som tyvärr är tillbaka, som den här filmens käcka cheerleader för “team Godzilla“. Filmmakarna gör sig aldrig av med de skådespelare man hoppas bli av med …)

Och visst hade det varit roligt om Kong hade fått vara vegetarian och fruktarian … precis som verklighetens gorillor. Rå fisk dieten för ett så stort djur måste innebära en enorm påfrestning för världens fiskekvoter …

King Kong dör inte längre i slutet av King Kong-filmer – eftersom han numera är en franchise – och han lär komma tillbaka. Med eller utan ödleentourage. Och kanske, förhoppningsvis, med hälsosammare och miljövänligare matvanor!

Skriven 2021-08-14

print

Våra samarbetspartners